Recept: Whipped Cream Cheese Frosting

Detta mina kära läsare är min nya favorit frosting/fyllning. Den är helt fantastiskt god och inte lika söt som andra fyllningar och frostingar kan vara. Tillsammans med Red Velvet är den perfekt 🙂 .

Whipped cream cheese frosting

300 gr cream cheese (ex Philadelphia)
3 dl grädde
1 knivsudd bakpulver
0,5 – 1 tsk äkta vaniljpulver
2 dl florsocker (det går att öka på mängden om den ska spritsas upp till 3 dl. Dock blir den mycket sötare då)

Gör så här:

Börja med att vispa grädden och bakpulvret* hårt i en skål. Blanda cream cheese, florsocker och vaniljpulver i en annan skål med en slev. Blanda sedan ihop de två skålarna och vispa, på låg hastighet, tills allt är blandat och den är fluffig. Blir den lite för lös kan du ställa in den i kylskålet en stund så att den kyls ner.

Spritsa nu dina cupcakes eller fyll din tårta.

Lycka till!

* Bakpulvret gör att du kan vispa grädden längre utan att det blir till smör.

10/2-11: Gjorde en liten ändring i receptet och la till lite bakpulver samt förtydligade instruktionerna. Viktigt är att inte vispa för mycket för då kan den lätt bli rinnig.

33 tankar om “Recept: Whipped Cream Cheese Frosting

  1. Använder du denna som fyllning i tårtor? Hur mkt räcker isf receptet till?
    Vad har du annars för favorit-tårtfyllning och kombinationer? Här är det dags att börja provbaka tårtor! =)

    • Jag har använt denna i en tårta bara faktiskt. Det var till min kakmonstertårta och då räckte denna frosting till 2 lager samt spackling på den stora nedre delen. Tror att den var 22 cm i diamatern.

      Jag har en gammal inlägg om just fyllningar jag ska leta upp och uppdatera tror jag. Är många som frågat nämligen 🙂
      KUL med provbakning 🙂

  2. Hej Lisa,
    Vad menar du med raden:(det går att öka på mängden om den ska spritsas upp till 3 dl. Dock blir den mycket sötare då)?
    betyder det att det bara blir 3 dl frosting om man gör som du beskriver? Det är ju ganska lite… Jag ska frosta 12 mediumcupcakes med rätt mycket frosting i morgon bitti och vore jättetacksam för ett snabbt svar.
    Har liksom du varit på jakt efter en mindre söt frosting och blev så glad när jag upptäckte denna. Men vill inte att det ska bli för lite på cupcaken alt för sött…

    Tack för jättefin blogg och generösa tips!

    Mvh
    Carina

    Tack

    • Hej Carina!

      Tack så mycket för de fina orden om min blogg! 🙂

      Whipped cream cheese frostingen kan bli lite lös och då kan man öka upp florsockret till 3 dl. I o med att man tillsätter socker så blir den ju lite sötare då. Testa dock först med den mängd som står i receptet, det har funkat bra för mig 🙂 Det blir dock mer av själva frostingen är 3 dl. Ska du ha väldigt mycket frosting så kanske du ska göra en dubbelsats om du har möjlighet. Det som blir över kan du alltid frysa in.

      Vispar man cream cheese för länge så blir den väldigt rinnig. Ett sätt att få frostingen lite hårdare är att kunna vispa grädden längre och det hjälper bakpulvret till med. Tillsätter man lite bakpulver när man vispar grädde så kan man vispa den längre och den blir inte till smör utan blir rätt fast och hård. Skulle det vara så att slutresultatet blir lite löst så kan man ställa in den i kylen i 30 min så att den stelnar till.

      Lycka till med dina cupcakes! Hoppas att jag kunnat vara till hjälp! 🙂

      Ha en härlig kväll!
      Lisa

  3. Tack Lisa för snabb hjälp – toppen att du tog dig tid! Ja, nu ser jag ju att du hade en asterix vid detta med bakpulvret och skrev förklaringen längre ner… får skylla på dunderförkylning som gör hjärnan trög (Inte så fräscht att göra sötsaker med rinnande näsa, men jag har försökt sprita händerna så mycket det går när jag gjorde sockerdekorationerna!).

    Vad är din erfarenhet av citron i frosting annars? Jag gillar Leilas (och många andras med citron) vanliga frosting men brukar lägga på mängden citronsaft – då med resultat att frotsingen blir rinnigare och inte så lättspritsad. Det vore kul att se någon bloggare som uppfinner en riktigt syrlig frosting när muffinsen är väldigt söt. Själv har jag exprimnenterat med instant thé med äppelsmak(mer som ett sockerpulver som löser sig i varmt vatten), köpt i Turkiet i somras. Uteslöt då florsockret helt och tog bara snabbthét.
    Blev urgott och en rikgit kraftig äppelsmak på frostingen. Inuti muffinsen äppelbitar som hade dragit en stund i citronsaft. Uppskattades skarpt av mannen som ofta tycker att min hobby är lite för sötsliskig mellan varven..
    Man får klura vidare, men har du några tips kring detta får du gärna blogga om det framöver.

    Fin kväll och tack igen!

    Mvh
    Carina

    • Så lite så! 🙂
      Citronfrosting måste jag allt ta fram en bra sådan. Har redan en tanke. Får se om jag hinner göra den nästa vecka så att jag kan blogga om det sen 😀 Någon riktigt syrlig frosting måste jag fundera på. Skulle vara väldigt gott faktiskt. Får återkomma om det 😉

      Det där med äppelsmak du gjorde lät spännande!
      Tack detsamma! 🙂

  4. Hur funkar det med dekorationern i sp eller marsipan på den frostingen, smälter de eftersom frostingen inte innehåller smör? Bör man pensla dekorationerna med olja eller smält smör innan man lägger på dem för säkerhets skulle. Den låter jättegod och jag har lust att prova, har alla ingredienser hemma just nu dessutom. 🙂

    • Jag lämnade helgens tårta med flowerpasteblommor på i kylen över natten och de blad som var närmast tårtan hade smält lite. Dock var de väldigt fina på tårtan de timmar den stod framme. Jag skulle nog pensla dekorationerna ifall du vill att de ska se fina ut längre än en dag. Du får gärna återkomma och berätta, ifall du testar att pensla dem 🙂 Tycker absolut att du ska testa för det är jättegott. Vispa dock inte cream cheese för länge för då blir det väldigt rinnigt 😛

  5. Ping: För vackra för att ätas? « Sockerrus

  6. Ping: A Rose Cupcake « Sockerrus

  7. Ping: Bröllopsprovtårtor « Sockerrus

  8. Ping: Red Velvet på burk –

  9. Ping: Sushitårtor –

  10. Ping: Frilly Cake –

  11. Ping: Cake pops – Lite tips, recept & annat –

  12. OMG vilken god tårtfyllning! Gjorde min allra första ”riktiga” tårta idag (dvs något annat än bara en gräddtårta på färdiga bottnar) och hade som fyllning mosade hallon, hemgjord vaniljkräm efter recept av Roy Fares, samt den här cream cheese-fyllningen. Enda jag gjorde annorlunda var att jag rörde ner lite hallonsås från när jag mosade hallonen så att den fick en rosa ton och lite smak av hallon. Grymt gott, det här receptet kommer jag absolut spara!

    • Hej! Det har jag inte testat att göra. Tror att frostingen blir lite för lös för att göra blommor av. Bättre med vanlig smörkräm 🙂

  13. Ping: Tårta på mammas födelsedag | Baked by Becca

  14. Ping: Red velvet cupcakes | Annas Heavenly Sweets

  15. Ping: 29. Tårta | Jenny's Blogg

  16. Testade den här frostingen idag och måste säga att den är en av de bästa jag provat. Bra konsistens och framför allt inte så tung och söt. Använde den som frosting på en tårta gjord på din saftiga vaniljbotten, fylld med hallon- och vit chokladmousse och så färska hallon på. Ljuvligt gott! Tack för inspirationen!

  17. Ping: ~Hjärta~ «

  18. Kan också rekommendera att ha i lite potatismjöl i frostingen om den blir rinning! Den enda skillnaden som jag märkte då var att frostingen får liiiiite mer av en kristallkonsistens i munnen, men det (enligt mig) är inget som man märker om man inte jämför frostingen! Så prova potatismjöl, det har räddat mig många gånger innan!

  19. Ping: Det goda i livet » Blog Archive » Whipped cream cheese frosting

  20. Ping: Liten chokladtårta med whipped cream cheese frosting « Lilla familjens vardag

Lämna en kommentar