Sugarpaste test – En jämförelse av olika märken

Det där med sockerpasta är inte alltid lätt. Det finns massor av olika märken och recept vilket gör att det är rätt svårt att veta vilken man ska välja. Jag får ofta frågan om vad jag använder för någon pasta själv och tänkte i detta inlägg skriva några ord om de olika märken jag har testat. Hoppas att det kan vara till någon hjälp! 🙂 Sen får man ju inte glömma att detta är mina åsikter och det finns nog många som tycker annorlunda 😉

Sugarpaste

Bakels: Stelnar så den går att använda till vissa dekorationer istället för flowerpaste. Måste arbeta/knåda den länge så att den blir varm och mer följsam, mindre elastiskt än andra märken. Har en rätt neutral smak, men smakar inte så gott enligt mig. Bra är att man kan köpa den färgad i 1 kg förpackningar (rosa, blå, svart, röd).

Ballina: Innehåller gelatin och stelnar inte. Är väldigt elastisk när man arbetat upp den så att den är varm. Väldigt hård när den kommer ur förpackningen. Behöver inte fodras om man använder grädde. Ballina är dessvärre väldigt oberäknelig och lika många gånger som den varit bra så har den också varit riktigt dålig. Har fått reklamera denna på tok för många gånger pga hårda klumpar, gelatinklumpar, hårstrån i förpackningen, att den är trådig (tror att det har med gelatinet att göra). Gillar heller inte smaken. Dessvärre en pasta jag aldrig kommer att använda igen. Finns även i smakerna choklad och vit choklad.

  • Finns att köpas hos bl.a. Tårtdecor. 1 kg (två förpackningar á 500g) kostar 78kr

Dekorfondant: Min absoluta favorit. Den är mjuk, elastisk och lätt att jobba med. Den stelnar inte riktigt. Har av misstag glömt fodra den när jag använt den på grädde och det gick jättebra. Har dock inte testat det igen utan brukar fodra av gammal vana. Gillar smaken på pastan. Den är inte så söt som andra sugarpaste och smakar vanilj. Finns i massor av olika färger (då i 250g förpackningar).

Fun Cakes Vanilj: Har använt denna till att dekorera kakor och tårtor. Behövde inte fodra locket som jag la på osötat grädde (bara testat detta på en minitårta). Gick bra att använda i sommarvärmen. Mjuk att jobba med. Ska testa att göra dekorationer med denna för att se om de stelnar. Smakar ungefär som sockerbitar (godisbitarna alltså) och är god i smaken.

  • Finns bla. att köpas hos B’s Skafferi (butiken har stängt). 1 kg kostar 89 kr.

PME Sugarpaste: Har bara testat att göra dekorationer med denna. Lätt att jobba med. Stelnar. Smakar gott. Finns i färgerna vit och ivory.

  • Finns att köpa hos bl.a. Tårtkonst . 1kg kostar 75,50kr (finns bara i 2,5kg förpackningar).

Regalice: Har bara testat att göra dekorationer med denna (vid 2 tillfällen). Stelnar men tycker inte att den var lättarbetad. Gillar inte alls smaken. Finns i massor av olika färger (250g förpackningar).

  • Finns att köpas hos bl.a. Kakburken. 1 kg kostar 123kr (1 kg förpackning).

Städter: Har testat rosa och svart. Väldigt mjuk. Tunnare dekorationer stelnar över natten  men inte ex en kula. Är inte speciellt elastisk och passar nog mer till dekorationer än att täcka tårtor med (har dock inte testat det sistnämnda). Smaken (och lukten) på den svarta känns konstgjord och inget jag gillade. Den rosa luktar godare och är sötare i smaken. Finns i massor av olika färger (250g förpackningar).

  • Finns att köpas hos bl.a. Lyckas med Mat. 1 kg färgad kostar 172kr. 1kg vit sugarpaste kostar 125 kr (denna har jag dock inte testat).

Wilton: Mjuk, elastisk och lätt att jobba med. När jag inte använder dekorfondant till mina tårtor så är denna sockerpastan jag använder. Smaken är bra, neutral och går lite åt florsockerhållet. Går bra att modellera med (har bara testat mindre saker) och det går även att göra dekorationer som behöver stelna. Finns i vitt.

  • Finns att köpas hos Strössel & Annat. 1 kg kostar 87,5kr (2,27kg förpackning) eller 95,5kr (680g förpackning).

Smaksatta

Ballina Vit Choklad: Luktar som jättesöt kola. Smakar lite bättre än Ballina vanilj, men inte märkbart. Samma egenskaper som vanlig Ballina tyvärr och inget jag kommer att använda igen. Säljs i förpackningar med 500g.

  • Finns att köpas hos bl.a. Tårtdecor. 1 kg (två förpackningar á 500g) kostar 78kr

Ballina Choklad: Samma egenskaper som hos Ballina vanilj och vit choklad tyvärr. Denna är den som smakar godast av Ballinas sugarpaste. Riktigt brun i färgen. Har använt den till modellering ett par gånger vilket fungerat bra. Dock stelnar den inte riktigt.

  • Finns att köpas hos bl.a. Tårtdecor. 1 kg (två förpackningar á 500g) kostar 78kr

Fun Cakes med Marshmallowsmak: Mjuk att jobba med. Har testat att täcka en minitårta och cupcakes vilket fungerat bra. Har inte behövt fodra den då jag använt den. Lite sötsliskig i smaken (men det är ju å andra sidan marshmallows enligt mig 😉 ).

  • Finns att köpas hos bl.a. Kakburken. 1 kg kostar 99kr.

Fun Cakes Hallon: Luktar och smakar jättegott. Den smakar verkligen hallon. Har testat att använda den till detaljer, dekorationer samt täckt kakor och cupcakes. Tycker att den är perfekt till detta ändamål. Har inte testat att täcka en hel tårta med den. Finns bara i rosa. Innehåller 30% riktiga bär (står det på förpackningen).

  • Finns att köpas hos bl.a.  B’s Skafferi (butiken har stängt). 1 kg kostar 168kr (säljs bara i 250g förpackningar).

Fun Cakes Banan: Smakar verkligen god banan. I övrigt samma som Fun Cakes Hallon. Finns bara i gul färg. Innehåller 30% riktig frukt (står det på förpackningen).

  • Finns att köpas hos bl.a. Lyckas med mat. 1 kg kostar 180kr (säljs bara i 250g förpackningar).

Fun Cakes Apelsin: Har en väldigt god apelsinsmak. I övrigt samma som Fun Cakes Hallon. Finns bara i orange färg. Innehåller 30% riktig frukt (står det på förpackningen).

  • Finns att köpas hos bl.a. B’s Skafferi (butiken har stängt). 1 kg kostar 168kr (säljs bara i 250g förpackningar).
Satin Ice Dark Chocolate: Har den godaste smaken av de chokladsugarpaste jag har testat. Den är väldigt mörk. Den är väldigt mjuk och lite kladdig såsom marsipan lätt blir. SPn är väldigt elastisk och jag fick dra rätt länge i den för att den skulle spricka. Har testat att göra en ros, små gubbar och täckt en liten tårta (som var spacklad med smörkräm). Svårast var rosen då pastan håller sig mjuk och formbar rätt länge, dock stelnar den till slut. Cake Boss använder bara detta märke enligt han själv. Finns i vitt och ivory också.
  • Finns att köpas hos  B’s Skafferi (butiken har stängt). 1 kg kostar 109kr

Egengjord sugarpaste

När jag började med tårtor så använde jag mig av detta recept på egengjord sugarpaste och var nöjd med den. Var dock väldigt länge sen jag använde den.

Ordlista

Är du nyfiken på alla de olika namnen/begreppen så finns en liten ordlista jag skev förra året att hitta HÄR.

Tips från andra bloggare

Kika bland kommentarerna nedan för massor med tips från andra bloggare och tårtmakare! 🙂


32 thoughts on “Sugarpaste test – En jämförelse av olika märken

  1. Ja hårda klumpar har jag också upplevt i Ballinas, men den är helt klart godast och luktar minst tycker jag och trevligast att arbeta med.
    Regalice smakar lika illa som det luktar måste jag säga. huu.

    MMF är kladdigt, men ack mycket godare än SP…

    inte för att jag äter tårtorna, jag bara gör dem 😉 hihihi

  2. Jag är mest nöjd med Ballinas -den är mest elastisk utan att spricka, men det stämmer att den brukar vara ganska hård när man tar ut den från förpacknigen så man får knaåda den ordentligt först.

    Har testat dekorfondanten massor med gånger och det blir helt okej om man anstränger sig o är snabb att få på locket. Jag tycker den stelnar skitfort så är man inte snabb med att få på locket så spricker den i kanterna och knådar man den inte ordentligt så den blir riktigt mjuk o varm så spricker den när man kavlar :/ Så mitt tips med den är att alltid knåda den varmt o elastisk före man kavlar + att inte låta den ligga färdigkavlad nån minut för då har ytan stelnat = sprickor när man lägger på locket på tårtan.

    Däremot är det SUPER att modellera med. Riktigt mjuk o lättarbetad och stelnar fort =)

    Knasigt att man kan uppleva det så olika? xD

  3. Jag har köpt in lite olika märken för att testa, då mest för modellering. Har inte hunnit testa så mycket än. Men det här tycker jag hittills:
    * Dr Oetkers sockermassa: Lite för mjuk för att modellera i, det blir ingen styrsel i massan när man håller på och försöker forma den. Smakar som vanlig SP, inte så god (hemmgjord är mycket godare). Stelnar inte, men håller formen bra ändå.
    * Wiltons sugarpaste. Superbra att modellera i, helt klart en favorit hittills. Stelnar inte för fort men är tillräckligt fast för att kunna forma figurer. Torkar. Smakar som vanlig SP (hemmagjort är mycket godare).
    * Ballinas mörk chokladsugarpaste. Har blandat i lite hemmagjort sugarpaste och den är mycket behaglig att modellera i. Jag vill ha en fast pasta som ändå inte torkar för fort. Har funkat utmärkt. God smak. Väldigt hård först och måste knådas ordentligt innan användning.

    Har Ballinas vita och Dekorfondant kvar att testa. Ska bli kul att se vad andra svarar här.

  4. Åhh vad kul att läsa om alla tester, speciellt för oss ” nybörjare ”
    Har bara testat Ballinas sockerpasta ännu med vaniljsmak.
    Helt okej ännu för mina amatörbak.
    Det stämmer den är väldig hård i förpackningen.
    Jag värmer den i micron i ngr sekunder och det funkar bra den blir mjuk, smidig och lätthanterlig.
    Tycker bara att den är oerhört söt i smaken.
    Har testat att täcka ngr cupcakes som maken fick med till jobbet.
    Han tyckte att den var alldeles för söt i smaken men annars okej.
    Cupcaken var roliga, jag hade färgat sp blå och gul, svenska flaggan 😉
    Ballinas modelleringspasta är väldigt god, den gillar barnen, smakar som godis säger dem.

  5. Vad ni än gör.. köp INTE Regalice..
    Använde den och skulle täcka en tårta.. det var enda märket som det fanns röd i.. alla andra märken var slut då det var direkt efter jul..
    Förstod ganska snabbt varför just den fanns kvar..
    Höll på och knåda och hade mig hur länge som helst men såfort man börjad kavla så började den spricka i kanterna och när man skulle lyfta över locket till tårtan så sprack det.. tre eller fyra gånger fick jag göra om.. tillslut fick jag ta sambon till hjälp för att vi skulle få över allt.. blev ändå en springa men orkade inte bry mig tillslut men den syntes inte..
    Blv även ett rätt tjockt lock tillslut så det inte skulle spricka sönder lika lätt..
    Skulle göra locket som en kapsyl men när jag skulle börja göra kanten på kapsylen så sprack det där också så det fick bli raka kanter istället för ”kapsylkanten” :/
    Gillar inte heller smaken.. den funkar när den väl ligger på tårtan men nej.. ingen höjdare!!
    Så lägg inte pengar på den sugarpasten.. det är inte värt det.. man blir bara irriterad och besviken..
    köpte även två gröna förpackningar som jag knappt kunde anvämda så dom åkte i papperskorgen.. ALDRIG MER!!

    Har haft Ballina ett par gånger.. har också råkat ut för lite klumpar men gillade att jobba med den..

    Har även haft Bakels som jag nästan tyckt har varit som Ballinas i både smak och konsistens men å andra sidan har jag inte gått inför att jämföra 😀

    Jag har även kört på sugarpasten som man kan köpa i Tårtverkstans butik här i linköping.. den tycker jag är bra men också dyrare än när man beställer på internet.. Brukar bli när jag inte hinner beställa

  6. Åh vad bra med lite mer info! Är ju helt ny på sugarpaste-marknaden! Jag blev så sugen på att testa en egen att jag knådade ihop en igår – tror dock att jag hade i för lite florsocker, men det borde väl funka att tillsätta mer så här i efterhand? Jaja, ska testa den sen på en tårta, eller cupcake.. eller – usch, helt ambivalent idag – på nått blir det iaf! 😉

    Tack för lördagsinspirationen!
    //

  7. Jeg bruger Dekorfondant fra kagebutikken og jeg har aldrig smurt (fodrat) kagerne, og der er aldrig sket uheld.
    Jeg er også glad for Wiltons Rolled Fondant, i DK betaler jeg 35 kr for 680 gram. Den har jeg heller aldrig haft problemer med selvom det er fløde og frugt jeg kommer i som fyld, jeg smør sjældent mine kager op.
    Ha en fantastisk dag…

  8. RegalIce är fullkomligt värdelös. Håller med en av de föregående talarna att den bara spricker och är väldigt svår att jobba med. Min personliga favorit är helt klart Wiltons rolled fondant, oerhört bra och smidig att jobba med. Lätt att kavla och täcker tårtan fint. Inga sprickor och väldigt elastisk. Den kommer jag hålla mig till utan tvekan. Ballinas har jag tydligen haft tur med (efter att ha läst vad många skriver), den har alltid funkat bra och inte haft några klumpar. Elastisk och smidig att jobba med. RegalIce kommer jag aldrig mer köpa, fy bubblan så dålig!

  9. Jag har uppdaterat mitt sugarpastetest som jag gjorde för flera månader sen och det kan du läsa om här: http://millistartorochannat.blogspot.com/2010/08/sugarpaste-test.html

    Jag har aldrig haft problem med Ballinas sugarpaste mer än att de svettas lite fortare på sommaren när det är varmt. Annars så är det den jag är mest nöjd med. Modellerar även alla figurer men denna och jag tycker de stelnar. Den bruna chokladsugarpasten stelnar dock inte! Mer om vad jag tyckte står som sagt i inlägget..

  10. Så bra att höra vad du tycker! Jag ska testa dekorfondanten nästa gång.
    Jag körde alltid på Ballina vanilj förut och den var verkligen smidig och lättarbetad och blev jättefin och jämn, men sen hände något och den blev rent ut sagt värdelös! Som du säger har jag också fått svarta prickar och hår i den, men det värsta av allt är att den spricker så otroligt mycket i kanterna när man täcker höga tårtor. Jag har testat allt, mikra den, olja, florsocker, tjockt lager, tunt lager, den spricker alltid! Just nu har jag regalice men jag tycker den smakar väldigt äckligt, så jag måste verkligen hitta ett bättre alternativ!

    • Tycker absolut du ska testa dekorfondanten, jag är helnöjd 🙂
      Jag funderar på om det kan vara så att de gjort en ändring i Ballinas för jag tyckte nämligen oxå den var jättebra i början och sedan helt plötsligt så gick det knappt att få någon som var bra. Dock går det ju inte att förklara hårstrån och liknande… Jag är dock nöjd med deras flowerpaste. Där kan de hända att kanterna är lite torra och hårda men resten har varit bra 🙂

  11. Pingback: Uppdatering av Sugarpaste test –

  12. Intressant! Jag tänkte först beställa hem Balinas tills jag såg att det var gelatin i den. Vi har ju en vegetarian med på dopet! Tänkte testa Dekorfondants istället. Dock blir detta första gången någonsin som jag ska dekorera en tårta i SP. Så det lär bli spännande…

  13. Fun Cakes vanilj smälte något när jag la den direkt på mousse, trots att den stod i ett svalt rum. Skulle inte våga använda den utan att fodra igen.

  14. Jag orkar inte ordagrant läsa igenom alla kommentarer nu för att se om det redan nämnts.. Men måste varna för denna SP

    Dr Oetkers sockermassa!!!! Fruktansvärd!! Kunde knappt kavla ut den, testade på alla möjliga sätt. Fick tillslut dränka den i maizena varje gång jag vände på den, vilket jag va tvungen att göra efter max 3 rull med kavlen. Fick göra om säkert 10 ggr för den bara gick sönder när man försökte vända den. Försökte alltså göra ett lock, gick tillslut, blev ett okey resultat!

    Smaken är inte lika söt som ballinas, men om det va pga den säkert dl maizena jag tillsatte vet jag inte 😉

    Aldrig igen, va en nödsituation för finns på ica här!

    Använder alltid Ballinas och den e bra tycker jag, läst man inte behöver fodra när man har grädde under på flera ställen, isf va det fel på min då jag testade för den svettades som satan och kladdade när man försökte skära i tårtan.

    Ska testa den du har som favorit och försöka hitta min favorit, kanske är det den 🙂

    • Hej! Jag är inte heller förtjust i smaken på sugarpaste och har tvekat att testa pga av detta. Skulle gärna göra dekorationer däremot men inte täcka en tårta… Vad är ”kavelmarcipan”? Menar du färdigkavlad eller finns det annan? Hur är den färgade som tex Panduro har? Någon som vet?

      • Hej! Jag använder sugarpaste, men som sagt till dekorationer… Kavelmarsipanen beställer jag (tex. från Kakburken.se) men det finns säkert lite här och där. Den är inte färdigkavlad, men den är väl preparerad på något vis för att vara smidigare att kavla än vanlig marsipan. Paketen är ofta på 500 gr, det räcker till att täcka en tårta på 24 cm, då brukar det bli en del över också. Har inte provat Panduros.

  15. halloj, jag använder hittils nästan bara ballina vilket är skit!! har fått hem missfärgad sp, hår i förpackningen, hål genom plasten, alltså innanför i förpackningen. och även sån som har smakat ”skit” men fattar inte varför jag fortsätter med ballina. gjorde egen mmf i förrgår men tycker den smakar mega mkt florsocker. någon som har ett super mega bra recept? lots of löööv/ Lina

  16. Hej. Jag tänkte bara påpeka att Fun Cakes alla frukt-SP finns för 40kr paketen på Strössel och annat, den finns även i en massa olika färger, alla i 250g-paket för 40kr. Vill man ha en större paket med vit får man köpa på Kakburken som har vanilj och marshmallow i 1kg-paket för 99kr styck. Dom har Hallon och Banan på kakburken också men då för 48kr för 250g. Sen så har dom llite olika färger i 250g-paket + 250g med Fun Cakes med Chokladsmak. Alla färgade och chokladen kostar 41 kr st. Jag har själv bara testat hemmagjort MMF innan och köpte Ballinas på Panduro när dom hade på halva priset med kort datum, chokladen var helt okej men jag kommer aldrig mer köpa den SP’n. Jag har fått hem ett paket från Strössel och Annat med 500g dekorfondat, 2 st 250g röd Fun cakes och en svart Fun cakes. Även 500g vit Ballinas FP då dom inte hade någon annan FP.
    Så jag ska prova mig fram vilken av Dekorfondant och Fun Cakes jag tycker bäst om att jobba med och vilken som smakar bäst. Et stort plus med dekorfondant är att den finns att köpa i 5kg-paket så man har vit SP ett tag hemma om man skulle få för sig att spontant göra en tårta eller få en beställning med kort varsel. Iofs beställde jag allt det fredagen den 27e april och det kom fram måndag den 1a maj så dom har väldigt snabb frakt!

Kommentera

