Recept: Red Velvet Cake

Jag älskar red velvet och det har blivit min nya favorittårta. Det finns verkligen massor av olika recept och varianter på red velvet och jag har valt ut ett antal recept som jag håller på och testar för att få fram det bästa receptet för tårta och det bästa för cupcakes. Ett recept på Red Velvet Cupcakes dyker därmed upp inom någon vecka :-).

Detta recept blev väldigt gott och jag använde det till min Kakmonstertårta (men bytte då ut den röda färgen mot blå och minskade kakaomängden till 0,5 msk). Gör man den röd så får den en mörkröd färg. Det går även att byta ut 45ml hushållsfärg mot 2 msk pastafärg och ska då få en ännu rödare färg.

OBS till tårtan på bilden har jag använt mindre formar än vad som står i receptet nedan, därav flera bottnar.

Red Velvet Cake

1  2/3 dl mjölk
2/3 msk vinäger (ex vitvin eller äppelcider, men annan vinäger går oxå bra)
80 g rumstempererat smör
3 dl socker
2 ägg
45 ml röd hushållsfärg (el 2 msk röd pastafärg)
1,5 msk kakao
0,5 tsk äkta vaniljpulver
3  3/4 dl mjöl
2/3 tsk salt

2/3 tsk vinäger (ex vitvin eller äppelcider, men annan vinäger går oxå bra)
2/3 tsk bikarbonat

Gör så här:

Häll mjölken i ett glas och rör ner 2/3 msk vinäger. Låt blandningen stå i 8-10min. Vispa smör och socker till en mjuk fluffig kräm. Tillsätt ett ägg i taget och vispa en stund mellan varje ägg. I en annan skål blandar du kakao, karamell/pastafärg och vaniljpulver. Bland väl. Håll sedan lite i taget i äggsmeten och vispa noga så att allt blandas väl. Tillsätt nu mjölkblandningen samt mjölet och saltet. Rör om tills allt blandats. I en liten skål, bland vinägern och bikarbonaten och tillsätt detta i smeten (det kommer bubbla till lite). Blanda till en jämn smet.

Smörj en form på 24-26cm och grädda kakan på 175 grader i nedre delen av ugnen i ca 40 min. Testa med en sticka då det skiljer sig lite mellan ugnar. Låt svalna något innan du tar den ur formen.

En fantastisk fyllning ha ha är rårörda (eller färska) hallon och Whipped cream cheese frosting. Blir precis hur gott som helst! 🙂

Lycka till!

Har haft receptet nerskrivet rätt länge så jag vet faktiskt inte vart det kommer ifrån tyvärr, men otroligt gott är det! 🙂


26 tankar om “Recept: Red Velvet Cake

  1. Hm. Jeg har bare prøvd meg på Red Velvet en gang tidligere, og da ble jeg ikke så imponert. Min kake ble fet og klissete.

    Men kanskje er det på tide å prøve på nytt? Tror jeg skal teste denne oppskriften til Valentine’s!

    M:)

    • När jag gjorde red velvet efter detta recept så blev den väldigt saftig, men inte fet och klibbig (tyckte jag iallafall), så jag tycker absolut du ska ge red velvet en ny chans med nytt recept 🙂 Håller tummarna för att du gillar den! 🙂

    • Hejsan! Jag undrar ang receptet; när du skriver tex 2/3 tsk vinäger menar du då 2 till 3 tsk eller två tredjedelar av en tsk? Vill få det rätt från början. Mvh Ewa.

  2. Testade red velvet muffins för någon dag sedan. Inte goda blev dom, smakade fil och mjöl och fägen blev som bruna bönor….hade dock för lite karamellfärg hemma så färgen torde bero på det. Men detta är ett annat recept, jag måste nog testa igen, det ser ju vansinnigt gott ut, sen letar jag ju efter en bra chokladtårtbotten!

  3. Det fungerar väldigt bra att använda vanlig filmjölk istället för att göra ”buttermilk” med mjölk och vinäger. Ett alternativ är också att ta hälften bikarbonat och hälften bakpulver (1 tsk av varje). Godast och snyggast blir det om man delar kakan i fyra lager. Då får man inte så tjocka lager av frosting mellan varje lager.
    Och det är ju jättesmidigt att ha samma sak inuti som utanpå. Crumb coating/dirty icing är dock att rekommendera.
    Håller med Lisa – alla borde testa den en gång i alla fall. 🙂

  4. Ping: Bröllopsprovtårtor « Sockerrus

  5. Ping: Red Velvet på burk –

  6. Ping: Sushitårtor –

  7. Ping: Cake pops – Lite tips, recept & annat –

    • Hej! Muffins brukar stå inne 15-25 min beroende på smet. Testa med en sticka efter 15 min. Är den väldigt geggig så kan du testa igen efter 5 min.

  8. Hej!
    Jag undrar hur många dagar innan man kan baka själva tårtbottnen. Sen kanske man kan fylla tårtan samma dag , men det kan ju vara bra ibland att baka den typ 1-2 dagar innan man ska bjuda på den. Blir den torr då eller håller det?
    Tack för svar // Marika

    • Hej! Du kan baka bottnen några dagar innan (2-4 dar). Antingen så kan du förvara den i kylskåpet eller i en lufttät burk/påse. Jag fyller alltid mina tårtor dagen innan jag täcker dem så att de får gotta till sig och blir mer stabila. Är du orolig för att den skulle bli torr så kan man alltid hälla på en vaniljsirap (eller annan smak) på bottnarna när man fyller dem. Dock behövs oftast inte det då fyllningarna gör att den håller sig mjuk och saftig. 🙂

  9. Jag är väldigt sugen på att göra red velvet cupcakes till helgen, eventuellt minicupcakes. Är detta ett bra recept att använda till cupcakes och isåfall hur många blir det (normalstora respektive minivariant)? Hur länge bör jag ha inne respektive variant i ugnen?

    Tacksam för svar och vilken otroligt fin och inspirerande blogg du har. Hittar ständigt nya spännande recept att prova 🙂

  10. Ping: ~Hjärta~ «

  11. Ping: Cake pops | This is my life

  12. Ping: Det goda i livet » Blog Archive » Red Velvet Cake

  13. Jag är i stort behov av din hjälp! Jag vill baka en sådanhäringa red velvet cake till Halloween. Kruxet är att en av gästerna är allergisk mot vete. Så jag kan inte använda glutenfria alternativ till mjöl då det måste vara naturligt fritt från vete. Vet du hur jag skall göra för att baka denna vetefria tårta? 🙂

  14. Ping: Red velvet cake, macarons och maränger till Tommy | Tessans söta blogg

  15. Aj då.. bakade denna idag och konstaterade efter gräddning att om man ska göra tårtan på bilden så är man illa tvungen att göra två satser. Iaf blev det så för mig och jag följde recept och mått på form. Fick ut två lagom tjocka skivor av kakan. (den lev lite toppig i mitten)
    kakan blev iaf mycket god 🙂 Gjort rårörda hallon o smetat ut mellan kakskivorna och på med frostingen du hänvisar till, imelskt god frosting by the way. Men frostingen blev rätt lös trotts att jag ökade på från 2dl per sats till 3 dl och faktiskt 1-2 dl extra ändå. Hade i 2 msk mjöl i ren desperation och fick det att stelna till så det gick att spritsa.
    Blir super kul att få bjuda på tårtan o morgon när familjen kommer 😀

    Mvh

Lämna en kommentar