Recept: Tårtbotten – Bas, Choklad, Vanilj och Citrus

Det recept jag använder allra mest när jag gör en tårtbotten är detta superenkla recept. Är så lätt att komma ihåg att jag aldrig behöver ta fram receptboken eller liknande – Perfekt mao 😉

Tårtbotten Basrecept

Du behöver:
(Måtten kommer lite längre ner)

Ägg
Socker
Mjöl
Potatismjöl (gör den mer luftig men kan uteslutas helt för en mer kompakt botten)
Bakpulver

Tre lika stora glas

Gör så här:

Sätt ugnen på 150-175 grader (varmluftsugn brukar behöva det lägre gradtalet)

Utgå alltid från äggen och knäck dessa i ett glas först. För att få en hög och fin botten (cirka 11-15cm hög) brukar jag använda så här många ägg per form:

Till en form på 16 cm i diameter behövs 4 ägg
Till en form på 20 cm i diameter behövs 6 ägg
Till en form på 24 cm i diameter behövs 8 ägg
Till en form på 26 cm i diameter behövs 10 ägg

Vid större form: Lägg till 2 ägg för varje 2 centimeter.

Vill du inte ha en fullt så hög tårtbotten så kan du halvera antal ägg.

Tillbaka till beskrivningen:
Efter att ha knäckt äggen i första glaset så mäter du sedan upp lika mycket socker i det andra glaset, och i det tredje mäter du upp 50% mjöl och 50% potatismjöl. Jag brukar inte var så jättenoga utan använder ögonmått.

Vispa ägg och socker i en skål. Låt det bli riktigt vitt och pösigt så vispa extra länge. Blanda i mjölblandningen och bakpulver.

Det smarta måttet kommer ifrån Culina

Så här mycket bakpulver behöver du:
1 tsk till 2 ägg
2 tsk till 4 ägg
2,5 tsk till 6 ägg
3 tsk till 8 ägg
3,5 tsk till 10-11 ägg
4 tsk till 12-13 ägg

Rör om och se till att det är väl blandat. Smörj en form med smör eller olja samt bröa med exempelvis ströbröd, mannagryn, mjöl eller kokos. Häll i smeten och grädda längst ner i ugnen.

Ca 20 minuter för 2 ägg
25-30 minuter för 3-4 ägg
35-40 minuter för 5-7 ägg
45-50 minuter för 8-10 ägg
55-60 minuter för 11-13 ägg osv

Det är väldigt varierande på ugn vilket gör att det är svårt att sätta exakta tider. För min ugn passar tiderna ovan jättebra. Ett tips är att sätta klockan lite innan första sluttiden (beroende på antal ägg) för att sedan testa med en provsticka. OBS: Öppna aldrig ugnen under de första 20 minutrerna då tårtbotten lätt sjunker ihop då.

Låt svalna en stund i formen innan du stjälper upp den på galler och lägger bakduk över.

Chokladbotten

Gör som ovan i Basreceptet men fördela glaset med mjölblandningen så här:

1/3 Mjöl, 1/3 Potatismjöl och 1/3 Kakao. Även här använder jag ögonmått och det behöver inte vara exakt.

Tårtbotten med vaniljsmak

Gör som ovan i Basreceptet men tillsätt följande mängd vanilj (innan du häller i mjölblandningen):
1/4 tsk vaniljpulver till 2-4 ägg
1/2 tsk vaniljpulver till 4-6 ägg
3/4 tsk vaniljpulver till 6-8 ägg
1 tsk vaniljpulver till 8-10 ägg osv

Använder du vaniljsocker så tar du dubbelmängd.

Tårtbotten med Citrusmak

Gör som ovan i Basreceptet men tillsätt sist rivet skal av citron/apelsin/lime och rör om.

Till en tårtbotten med 4 ägg använder du skalet av 1 citron/apelsin/lime. Till 8 ägg använder du skalet av 2 citroner osv.

Lycka till! 😀

24 tankar om “Recept: Tårtbotten – Bas, Choklad, Vanilj och Citrus

  1. Det är verkligen en smart grej med ”lika delar”, provade det sist jag gjorde tårta och det blev superbra! Älskar när det är så lätt så man inte behöver kolla i kokboken 🙂 Tack för en jättebra beskrivning!

  2. Låter toppen! Mina tårtbottnar blir alltid låga och dåliga. Det här ska jag absolut testa. Men vad använder du för form? Känns som att ingen av mina formar är 11-15 cm höga. Har du några tips?

    • Hej Annelie!
      Det jag gör är att sätta en kant med bakpapper runt hela. På så vis blir ”formen” högre. Jag brukar sätta pappret så att den precis nuddar botten och sedan sticker upp 5-7cm.

  3. Jag använder också Lika-delar-receptet. Men du har betydligt mer ägg i dina tårtbottnar. Till en form på 15 cm har jag bara 2 ägg och den blir 6-7 cm hög, lägger jag till fyllningen så blir ju tårtan enorm om jag skulle ha i fler ägg.
    Jag gillar receptet i alla fall för det är så enkelt att komma ihåg.

  4. Vilken fin beskrivning, jag gjorde en variant av denna, fast med mindre mängd ägg och mer bakpulver…mindes fel vad som stog, bloggade om det och har länkat hit till detta kanoninlägg om bottnar i alla dess former och smaker =)

  5. Det här är ju spännande, nu provar jag mig på en sån här tårtbotten i choklad!
    (Anledningen till mitt bak-il är att min syster fyller år imorgon så då passar jag på att prova massa roliga saker) Den kommer nog bli väldigt hög, smeten var så fluffig att den bara var några cm från kanten, men jag har satt krage på den så de ska förhoppningsvis gå bra! 🙂

  6. Hej! Otroligt imponerad av allt du gör 🙂 Jag har en fråga också….När du gör dina bottnar, blir inte kanterna på bottnarna hårda? När man bakar hemma blir ju kanterna alltid hårdare än mitten men om man känner på färdiga bottnar att köpa så är ju de supermjuka….Spelar det kanske ingen roll att kanterna blir lite hårdare då frostingen o spacklet ovanpå mjukar upp dem eller??? Jättetacksam för svar! Mvh Maja

    • Vad gullig du är Maja, Tack! 🙂

      Blir bottnarna lite hårda så skär jag bort det. Jag brukar göra rätt höga bottnar så då kan man skära bort lite och samtidigt ha massor kvar 🙂 Lite hårdhet försvinner bland fyllningar och spackel, men mycket hårdhet rekommenderar jag att man tar bort 🙂 Har faktiskt testat att frysa färdigköpta bottnar och de stelnar inte som allt annat man fryser – Får en att börja undra vad de har i egentligen 😉

      Ha det gott!
      Kram, Lisa

  7. Ping: Bröllopsprovtårtor « Sockerrus

  8. Ping: Bröllopstårtor med golftema « Sockerrus

  9. Ping: Theodoras tårta –

  10. Gjorde tårtbotten idag, 8 ägg i en 25cm form. Jag satt som på nålar när jag såg hur den växte över kanten, men den stannade där och blev helt perfekt!

    Jag länkade till dig i mitt inlägg om bröllopstårtan jag ska göra till på söndag. Din blogg är nog min bakbibel 😛

    Tack!

    • Åh vad bra att den blev perfekt! 🙂 Hoppas att tårtan gick bra! Ska gå in och kika på en gång 🙂

      TACK söta du för de fina orden! Vad otroligt glad jag blir! 🙂

  11. Jag ska göra en tårta i en form som är ca ett A4. Hur mycket ägg tror du att jag behöver till det?
    Kan tänka mig att grädda en botten i taget då den inte är så hög (kanske 10cm)

  12. Ping: Black forest cake « wadis bygger

  13. Ping: Emelies krypin » En superbra tårtbotten!

Lämna en kommentar