Vita rosenknoppar + Recept

Här kommer ytterligare en småkaka som kommer att dyka upp på helgens kafferep. Receptet fick jag av Malin Hjalmarsson – Tack!

Dessa små kakor blir supersöta tycker jag. Dock sjunker de något när man gräddar dem men jag tycker inte att det gör något 🙂 Eller vad tycker du?

Vita Rosenknoppar

Receptet ger ca 50 st.

200 g smör

1 dl florsocker

1 msk vaniljpulver (egentligen 2 msk vanillinsocker)

3 dl vetemjöl

1,5 dl potatismjöl

Gör så här (med bakmaskin):

  • Häll alla ingredienser i baktråget till bakmaskinen och välj program 10.


  • Vänta tills degen är väl blandad. Det tar ca 5-7 min.
  • Fyll en spritspåse med degen/smeten

  • Spritsa ut kakorna på smorda plåtar.

  • Grädda kakorna mitt i ugnen i 175 grader, ca 12-15 minuter eller tills kakorna blivit svagt guldgula.
  • Låt dem svalna. Du kan pudra dem lite med florsocker innan de ska serveras.

Gör så här (utan bakmaskin):

  • Rör smör smidigt i en bunke. Tillsätt därefter alla torra ingredienser och rör alltsammans riktigt poröst.
  • Sprita ut kakorna på smorda plåtar.
  • Grädda kakorna mitt i ugnen i 175 grader, ca 12-15 minuter eller tills kakorna blivit svagt guldgula.
  • Låt dem svalna. Du kan pudra dem lite med florsocker innan de ska serveras.

Lycka till! 🙂

2 tankar om “Vita rosenknoppar + Recept

  1. Ser goda ut och verkar enkla att göra:) Jag bakade för fullt igår och blev så sugen att prova dessa också:)
    Gå gärna in på min blogg och kika vad jag bakade igår:)

Lämna en kommentar