Dumlefluff – Recept

Supergod fyllning till tårtor, som frosting på cupcakes eller serverad som den är i små glas med lite bär.

180g dumle
3 dl vispgrädde

Värm upp grädden i en kastrull men var noga med att den inte får börja koka.

Dela Dumlekolorna i mindre bitar och rör ner dem i grädden och rör tills de smält.

Häll upp i skål och ställ i kylskåpet i minst 5 timmar (helst ska den dock stå över natten).

När blandningen är helt genomkall vispas den upp till en härlig fluff.

Det här receptet räcker till 1-2 lager i en tårta.

Lycka till! 🙂

14 tankar om “Dumlefluff – Recept

  1. Hej hittade hit för jag letade runt lite efter dumlefluff 🙂
    Jag ska göra en ricecrispies tårta till helgens stora 11-års kalas, sist jag gjorde denna variant hade jag nog bara frukt o färska bär emellan o ovanpå, men nu tänkte jag prova med fluff.
    Tror du det passar med fluff i själv mellanlagret o sen vispad grädde med färska hallon o björnbär på toppen….Jag tror det ; ) annars får väl fluffen bli middagens dessert senare på kalaskvällen

    Jäättefin blogg du har, fina bakverk 😀

    // Vickan

    • Hej Vickan!
      Tack så mycket! Kul att du hittat hit 😀

      Jag tror att dumlefluff, hallon och björnbär blir en mkt god kombination 🙂 Dumlefluff är annars väldigt gott för sig själv oxå 😉

      Ha det gott!
      Lisa

  2. Ping: Somrig våningstårta med prinsesskrona –

  3. Hej jag skulle vilja göra en lagom avancerad tårta till min sambo. Dumlefluff ser läckert ut. Men vad har man mera på tårtan? maräng eller sockerkaks botten? vispgrädde på toppen eller vad tycker du?

    • Dumlefluff är väldigt gott tillsammans med hallon, choklad, lemoncurd och blåbär för att nämna några 🙂 Även Ahlgrensbilar är gott till. Jag skulle tycka att det blev för sött med marängbotten men andra skulle älska det 🙂 Marängbottnar, dumlefluff, lite grädde och banan skulle vara en god variant. Funkar även med sockarkaksbottnar men blir lite mindre söt då 🙂

    • Fluffen blev bra. Tyckte först att den blev för söt, men sen i kombination med päronmousse på tårtan blev det toppen. Fast min tårta skulle inte ta pris i någon skönhetstävling direkt:(. Dina tårtor är underbart fina1

      • Vad kul att du testade och gillade dumlefluffen! Tycker själv att den kan vara lite i sötaste laget… samtidigt som den är helt fantastiskt god 🙂
        Kram, Lisa

  4. Hejsan! gättefin blogg och otroligt bra tips och recept! Prövade att göra denna dumlefluff till min tårta i förrgår. Följde receptet, lät balndningen stå i kylen över natten och igår satte jag igång vispningen……….Allt bara svalpade runt och efter ett ta så började något, antar dumlen, klumpa sig, ungeför som en sås seperera sig……
    jag prövade att börja om igen, värmde upp och smälte dumlen i gen men icke, det gick inte att vispa till någon härlig fluff….
    Det hela slutade med att jag hade mer grädde över och fick vispa upp det, smälte vanlig choklad för sig och vände ner det i vispgrädden…..
    Har detta hänt innan? vad kan jag har gjort för fel? Kan det bero på att jag använder laktosfri grädde?
    Tacksam för lite hjälp då jag verkligen gillar idén med fluff…..

    • Jag har gjort dumlefluff med laktosfri grädde enligt detta recept. Fungerade kanon med tog lite tid att vispa. Kan grädden ha kokat alt att dumlen inte smält ordentligt?

    • Men så tråkigt! 😦 Jag har aldrig testat att göra denna på laktosfrigrädde dessvärre, men det har Linn J gjort som skrivit kommentaren nedan. Min tanke var oxå om det är så att grädden kokat lite? Gör den det så är den svårvispad. Sen är frågan om det är så att det är olika typer av laktosfri grädde? Har du använt en mer fettsnål variant? Brukar alltid rekommendera att man använder den fetaste när man gör fluffer.

      Kram till dig!

      • Tack för era svar både linn och Lisa! Det är så skönt att man kan få denna hjälp och att bolla saker.
        Enligt mig kokade inte grädden och jag tyckte att dumlen smälte… men jag kan ju ha fel. Grädden jag använde var Valio laktosfri vispgrädde 35%…..
        men men skam den som ger sig. ska ge mig på detta igen, dock får det bli till en anna tårta eller bara som en liten lyxefterätt….
        kommer ni på flera eventuella lösningar/problem hojta gärna till anting hos kära sockerrus eller till mig på min blogg. http://enystart.blogspot.se/
        Tack!

Lämna en kommentar