A Fairtrade Cupcake

Idag skulle jag vilja uppmärksamma Fairtrade Fokus 2010 vilket är en rikstäckande kampanj för att öka människors medvetenhet samt öka försäljningen och konsumtionen av Fairtrade-märkta produkter. Under kampanjen har min närmsta Coop-butik haft 10% på alla rättvisemärkta produkter så jag passade på att köpa på mig lite produkter. Resultatet blev ett cupcakesbak där jag bytte ut de ingredienser jag kunde hitta som rättvisemärkta (recept finns längre ner i inlägget).

Chokladcupcake med smak av kaffe toppad med len mjölkchokladfrosting.

Att byta ut sina produkter till enbart Fairtrade-märkta varor (eller så långt det går) kan bli dyrt vilket gör att man lätt avstår, MEN om alla skulle byta ut några ”vanliga” produkter till Fairtrade-märkta så skulle vi göra en stor skillnad. Välj Fairtrade-märkta produkter och skapa förutsättnigar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.

Chokladcupcakes med smak av kaffe

Receptet ger 16 stycken

Ingredienser

(Inom parentes är de märken jag använde)

3 ägg

2 dl Rättvisemärkt rörsocker strö (DanSukker)

2 tsk Rättvisemärkt vaniljsocker (DanSukker)

2 tsk bakpulver

2,5 dl vetemjöl

2 msk Rättvisemärkt kakao (Änglamarks)

100 g Rättvisemärkt mörk choklad (Anthon Bergs 72%, Rich Dark)

4 msk Rättvisemärkt kaffe (Löfbergs Lila)

3 msk mjölk

Gör så här:

Förbered med att placera muffinsformar i en muffinsplåt.

Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner alla torrvaror med en slev. Smält chokladen i micron eller i en kastrull. Blanda ner kaffe och mjölk. Rör om. Blanda nu alltsammans (fortfarande bara med slev). Fyll sedan muffinsformar till ¾. Grädda sedan på 180 grader i 16-20 min.

Mjölkchokladfrosting

200 g Rättvisemärkt Mjölkchoklad (Cloettas)

150 g cream cheese

100 g smör

2 dl Rättvisemärkt Rörsocker Flor (DanSukker)

Gör så här:

Smält chokladen och låt den svalna. Vispa cream cheese och smör fluffigt. Tillsätt rörsocker flor och chokladen. Vispa tills allt blandats. Spritsa eller smeta sedan frostingen på dina cupcakes och dekorera.

Min cupcake + recept är mitt bidrag till en Fairtrade-tävling, som hålls av bloggen Skånska Skafferiet, vilket är en tävling där du ska baka en schysst kaka. Tävlingen slutar den 7 november så du hinner vara med du med! 😀

7 thoughts on “A Fairtrade Cupcake

  1. Pingback: Taffels schyssta baktävling: Vinnarna — Skånska skafferiet på Taffel.se

  2. wow!vilken cool sida jag kommer tipsa alla mina vänner …hur kan du va s duktig va e dina knep o hemlisar.de där du gör e inte bara bakelser o tårtpr de e rena rama konsten /mvh tanya

Kommentera

