3-våningstårta med rosor

Den 6 augusti var dagen som Annie och Tor gått och längtat efter – Deras bröllopsdag 🙂 De var för övrigt med i både Corren och Corren24 så delar av vigselakten filmades vilket jag tycker var jättekul. De var så otroligt fina och lyckan lös om den vackra bruden. Kändes jättekul att jag fått vara med på en hörna då jag fått det fina förtroendet att få göra deras tårta. Färgerna på bröllopet skulle gå i blått och rosa och rosorna på tårtan likaså.

Tårtan består av citronbotten, vit chokladganache, rårörda hallon och vaniljkräm. Den är sedan spacklad med vaniljsmörkräm och täckt med sugarpaste (Dekorfondant). Jag lät dem testa olika märken av sugarpaste för att ge dem en valmöjlighet även där och de valde dekorfondanten då den är mindre söt.

Rosorna består av flowerpaste. Som dekoration hade de delvis rosa och blåa rosblad på borden och jag försökte göra färgerna på rosorna så nära som möjligt. För att få lite liv i dem borstade jag vissa blad med en metallicfärg.

Utöver blommorna satte jag dit mjuka pärlemofärgade pärlor på de vita kantbanden. Älskar verkligen dessa pärlor. De är superfina och man slipper bita sönder tänderna om man får en i munnen 😉

Blombuketten hade duktiga Caroline på Blomdekor gjort. Känns jättekul att kunna visa upp även den här på bloggen då det annars mest bara är sötsaker 😉 Visst är den drömmande vacker?

Tycker att vi lyckats matcha färgerna bra!

Då brudparet ville ha en trevåningstårta fick jag även göra ett par tårtor som skulle matcha den stora då det var många gäster på bröllopet.

Enkelt och stilrent.

Det är samma innehåll i dessa två som i den stora tårtan.

En allergitårta gjordes oxå. Denna består av laktosfria vaniljbottnar, laktosfri vaniljkräm och laktosfri ahlgrens bilarfluff. Den är sedan täckt med angel feather icing.

De flesta korten jag tog på tårtan gjorde jag innan jag insåg att jag glömt toppdekoren… Var lite stressigt i slutet 😉 Jag valde dock att lägga in även dessa bilder i inlägget.

TACK Annie och Tor för förtroendet att göra er bröllopstårta! Jag önskar er alla lycka i framtiden! 🙂

25 tankar om “3-våningstårta med rosor

  1. Åhh så snygg tårta, ja i bland är det enklaste snyggast.
    Hur kommer du på allt, var hittar du din inspiration ??
    Pärlorna och de lodrättbanden var pricken på i et… Så snyggt.
    Må väl !
    Pia

      • TACK Pia! Vad gullig du är 🙂 Inspiration hittar jag mycket på nätet. Surfar väldigt mkt och bara kollar på tårtor. Ofta brukar jag inte bestämma mig riktigt för vad jag ska göra utan påbörjar och sedan blir det som det blir. Pärlorna ville brudparet ha med på tårtan men jag fick välja vart och hur. Extra kul att du gillade den idéen då jag kom på den när jag satt på kantbandet redan 🙂

        Tack detsamma!
        Kram, Lisa

  2. TACK Lisa som gjorde världens finaste och godaste bröllopstårta!!! Vi är så otroligt glada och tacksamma över att vi fick tag i dig 🙂
    Ska lägga upp några ”ät-bilder” på min blogg framöver. Alla tyckte att tårtan var helt fantastisk god!

    • Tack själv Annie! Den var verkligen jättekul att göra och jag är så glad över att ha blivit tillfrågad! 🙂 Ser med spänning fram emot att få se fler bilder från bröllopet! Ni var fantastiskt fina 😀
      Stor KRAM till er och Lycka till i framtiden!
      Lisa

  3. Så otroligt fin! Dina rosor är fantastiskt vackra.
    När du gör rosor till en sådan här tårta, använder du florsisttråd eller något annat som håller fast blommorna, eller ”limmar” du bara dit dem som de är?
    Jättefina färger också, passade perfekt ihop med brudbuketten.

    • Tack Erika! 🙂 Är själv jättenöjd med rosorna. Det var en hel del pill och de tar rätt lång tid att göra, men det är värt varenda minut! 🙂 Jag försöker undvika floristtråd så länge det går då jag vill att tårtan är helt ätbar. Ibland måste man dock ha det 🙂 På denna tårta har jag inte använt ngn floristtråd utan jag har bara limmat på dem.

      Ha en härlig dag i solen!

      Kram kram
      Lisa

  4. Vilken läcker tårta! Rosorna var verkligen fantastiskt fina, undrar också som Erika hur du satte fast dom? Bandet längst ner på tårtan med pärlorna var väldigt snyggt, kanske lånar den ideen framöver 🙂

    • Tack Milli! 🙂 Jag limmade fast dem med lite pikeringsgele. Försöker undvika floristtråd då detta gör att du inte kan äta blommorna – Dock lär det vara lättare att sätta dit dem (och göra dem) med floristtråd.
      Kul att du gillade pärldetaljen! Det är bara att låna på 🙂

      Ha en härlig dag!
      Kram, Lisa

  5. Jag förstår inte hur du lyckas gång efter gång… Den är fantastisk. Helt enkelt fantastisk. Om jag någonsin gifter mig och får en tårta som inte når upp till din standard tänker jag visa upp en bild på denna och säga ”gör om, gör rätt”. SÅ fin är den 😉

  6. Hej
    Vilken vacker tårta:)
    Jag är nyfiken på vilket märke av FP du använder eller gör du själv? Själv har jag bara provat Ballinas men är nyfiken på andra märken. Skulle även vilja prova göra egen, har du ngt eget recept

    /Karin

  7. Rosene er helt fantastisk naturtro. Jeg trodde de VAR ekte til jeg leste innlegget ordentlig. Wow! Det er nesten så jeg vil gifte meg igjen så jeg kan bestille kake fra deg 😀

    M:)

  8. Gud så fin tårta, och underbara rosor! Du kan inte lägga upp en steg för steg hur du gör rosorna? Jag får aldrig mina att se lika naturliga ut!
    Och Frostingen finns det något recept på de? ( på den sista tårtan ) Tycker frostingar att täcka tårtor med är super svårt att hitta som inte bara smakar smör eller socker!

    Grymt begåvad e du!

  9. Riktigt snygg och stilren bröllopstårta!! Jag ska själv göra min första bröllopstårta i helgen och till ett annat bröllop näst helg. Känns lite nervöst. Allt måste ju bli helt perfekt. Du har verkligen fått dina tårtor helt perfekta! :o)

Lämna en kommentar