Recept: Whoopie Pies, grundrecept + olika smaksättningar

Jag har fått en hel del frågor om skillnaden mellan whoopie pies och macarons och tänkte ta tillfället i akt att förklara skillnaden 🙂 Macarons (el Makroner på svenska) är ett fransk marängliknande bakverk som inte är helt lätt att göra. Det kan ta ett par gånger innan du behärskar dessa söta mandelbakelser. Vad gäller Whoopie Pies så är dessa amerikanska och de är mycket lättare att göra, går att göra i massor av smaker och de är mjuka som exempelvis en sockerkaka. Orginal Whoopisen var en chokladvariant med en marshmallow fluff fyllning och publicerades första gången i kokboken ”Yummy Book” som trycktes 1930. Receptet kommer från början ifrån Amishsamhällen i Pennsylvania.

Jag har dock här valt att utgå från den ljusa vaniljvarianten som grundrecept 🙂

Vad gäller storleken på en Whoopie Pie så kan man göra både små och jättestora. Recepten nedan räknar med Whoopie Pies som blir runt 6 cm i diametern. Vill du göra större eller mindre så reglera ugnstiden 🙂

Whoopie Pies – Grundrecept

Bild lånad från Brilliant Bash

Receptet ger cirka 40 kakor (20 dubbla)

100 g smör, rumsvarmt

1 1/4 dl socker

1 ägg, rumsvarmt

3 dl mjöl

2 tsk bakpulver

1 1/2 tsk äkta vaniljpulver

1 kryddmått salt ( i grundreceptet står det dock 1 tsk)

1/2 dl mjölk

Gör så här:

Vispa smör och socker till en fluffig kräm. Tilsätt ägget och rör om till det är väl blandat. Rör ner alla torrvaror och rör om. Avsluta med att hälla i mjölken och rör om försiktigt tills allt är blandat (OBS: Vispar du för mycket kan smeten lätt bli för rinnig och whoopisarna platta).

Häll i smeten i en spritspåse med rund tyll och spritsa ut på en bakpapperklädd plåt (gör dem lite större än en 5 krona – De kommer växa lite). Har du ingen spritspåse och tyll så går det lika bra att klicka ut dem på plåten med hjälp av sked.

Grädda kakorna på 175 grader i nedre delen av ugnen (nära mitten) i 8-10 min. I min ugn ska de stå inne i 9 min men det skiljer sig åt från ugn till ugn. Håll koll på dem så att de inte får färg i kanterna. De ska vara lite fluffiga och mjuka inuti.

Whoopies Pies med Hallonsmak

Gör som receptet ovan men tillsätt ca 10 droppar hallonessens (jag använder Borgeby Kryddgårds) i slutet och blanda väl.

CitronWhoopie Pies

Samma ingredienser som i grundreceptet men tillsätt skalet av en riven citron efter att du vispat i ägget. Tillsätt även gärna lite gul pastafärg/karamellfärg så att de blir extra gula 🙂

LimeWhoopie Pies

Samma ingredienser som som i grundreceptet men tillsätt skalet av två rivna lime efter att du vispat i ägget.

MandelWhoopie Pies

Grundrecept + 75-100 g riven mandelmassa. Tillsätt mandelmassan sist och rör om.

Tips: För extra stark mandelsmak så kan du även tillsätta ½-1 tsk mandelessens i smeten.

ChokladWhoopie Pies

Receptet till denna hittar du här.

Whoopie Pies med Kardemummasmak

Receptet hittar du här.

 
Själva grundreceptet är hämtat från tidningen Hembakat.

Bilderna på ingredienserna är lånade från groceryguide.com, naturalbeautyworkshop, och cranberrysaucerecipe.com

29 tankar om “Recept: Whoopie Pies, grundrecept + olika smaksättningar

    • Tack Tess! Å tack för de fina orden! 🙂 Blev så himla glad över din kommentar och över att kunna inspirera andra med det jag gör 😀
      Happy Baking! 🙂

  1. Jag gjorde choklad Whoopie Pies för ngn dag sedan. Goda och inte för söta. =)
    Jag länkade hit eftersom några ville veta receptet.

    Det jag undrar är ngt om macaroons……jag har testat att göra de innan med sisådär resultat. Jag har tänkt testa det igen men läste att de ej går att grädda i varmluftsugn. Det är ju det jag har nu. Kommer jag inte kunna baka macaroons igen?? =(

    • Kul att du gillade dom! De blev en klar favorit här hemma 🙂 Tack för länkningen!

      Jag testade faktiskt ett nytt (för mig) recept på macarons som jag tyckte var jättebra. Tänkte försöka lägga ut det på bloggen så snart jag hinner. Har oxå hört det där med varmluftsugn men inte testat själv. Jag har en varmluft men kan stänga av den funktionen. Är det något du kan göra?

  2. Hej Lisa!
    Måste bara återigen säga hur underbar din logg är. Du är en stor inspirationskälla för mig som precis funnit bakningen som en fantastisk hobby och fritidssysselsättning. Det är så roligt att se dina fina bakverk och pröva dina spännande recept. Jag hoppas att jag någongång blir lika duktig som du på att baka!
    Har du några kurser, eller möjlighet att ta in en lärling för en dag är jag mycket intresserad!
    lycka till med allt!

    • Men så söt du är! Vad otroligt glad jag blir över din kommentar! 😀
      Dessvärre så håller jag inga kurser som det är idag, men tanken finns där att kanske ändra på det 🙂
      Tack ännu en gång för din kommentar! Blev så himla glad över att läsa den! 😀
      Stor KRAM till dig!

  3. Vilken underbar blogg du har! Jag har nyligen upptäckt hur kul det är att baka men är inte så bra på det än dock :S Har i flera bloggar sett inlägg om dessa whoopies, de du har bakat med mandel ser himla goda ut! Ska nog testa dom till min födelsedag nästa helg 🙂

    • Tack! Vad glad jag blir över att du gillar min blogg 😀 Tycker absolut att du ska testa att göra whoopies, de är jättegoda tycker jag 🙂

    • Oj vad svårt 😛 Jag älskar fyllningar som består av lite bär, cream cheese och florsocker. Sen får vi ju inte glömma Whipped cream cheese frosting, den är väldigt god att ha som fyllning 🙂

    • Det går att använda en mängd olika fyllningar till whoopies. Har tänkt skriva ett inlägg om just förslag på fyllningar men inte hunnit. Cream cheese, lite florsocker och mosade bär är himla gott exempelvis, eller whipped cream cheese frosting (det receptet finns på bloggen).

  4. Tänkte testa mig på att baka dessa godingar! Du nämner i ”Gör såhär” – tillsätt ägget, vill bara vara säker då det ej nämns i receptet?

    • Hej Fanny! Tycker jag absolut att du ska göra. Tycker de är jättegoda 🙂
      Läste igenom receptet igen och ingrediens nummer 3 i listan så står det ”1 ägg, rumsvarmt”, så det finns med 🙂
      Lycka till! 🙂

  5. Hej!
    Vilken jättefin blogg Du har. Jag kommer ha att göra hela kvällen. 😀 Just nu står dessa whoppie:sar inne i ugnen. Allt ser ut att gå efter planen…det enda jag undrar över är saltmängden. Jag har bara smakat på smeten och trots att jag bara använde en halv tesked salt måste jag säga att smeten är otroligt salt. Är det en felskrivning (1 krm) eller ska smeten vara väldigt salt?

    • Tack så mycket Blenda! Vad glad jag blir över att du gillar min blogg! 🙂 Det var länge sen jag gjorde dem nu så letade upp numret av Hembakat där jag lånat receptet och dubbelkollat, det ska vara 1 tsk salt. Resultatet blev väldigt gott när jag testade att göra dem tyckte jag 🙂

  6. Ping: Pepparkaks whoopie pies.

  7. Har precis gjort chokladwhoopies och resultatet blev okej för att vara första gången:D
    Tack för den här fina bloggen som är så otroligt inspirerande!

  8. Ping: Whoopie Pies fylld med vit choklad frosting « carmsca

Lämna en kommentar