MandelWhoopie Pies

Det har visst blivit en riktig WhoopieVecka här på Sockerrus denna vecka🙂 För dig som inte testat att göra denna lilla godsak än så säger jag bara: Baka, baka, baka! De är lätta att göra och går att variera precis hur mycket som helst. De som blir över går utmärkt att frysa för att smaskas på vid annat tillfälle🙂

Mandelmassa i bakverk är något jag verkligen älskar så jag tänkte att jag bara måste testa att ha det även i whoopies. Jag tillsatte riven mandelmassa och delade sedan smeten i två för att tillsätta mandelessens i den ena och lät den andra vara med bara mandelmassa. Båda blev väldigt goda och mer saftiga än de whoopisar jag gjorde med vaniljsmak (grundreceptet). Kan varmt rekommenderas mao😉 Recepten hittar du här.

Dock gjorde jag en liten miss och lät whoopisen vara inne i ugnen 1 minut för länge så de hann bli lite färgade i kanterna. Ett tips är att hålla koll på första plåten noga för att se vilken gräddningstid som passar just din ugn.

På bilden har jag fyllt med Whipped Cream Cheese Frosting (en favorit som du kanske märkt😉 ), rullat den i strössel och ritat mönster på toppen i kristyr.

13 thoughts on “MandelWhoopie Pies

  1. Underbart skrivet om alla smaksättningar i woopies. Ska verkligen prova några av dessa. Sitter här med olika macaron recep också som jag måste testa, har inte riktigt fallit för något recept än, men letar fortfarande. Har du något bra så hojta till bara:-)

    • Tack!🙂
      Jag bakade faktiskt massor av macarons igår, med för mig, ett nytt recept. Har testat 2 andra sen tidigare men detta var helt klart bäst🙂 Ska lägga ut det och en massa macarons så snart jag hinner🙂

      Ha en härlig dag!🙂

  2. Hej Jag har precis hittat hit och jag har fastnat kan jag säga. Vill också lära mig göra tårtor mm, har du gått någon kurs eller är du självlärd. Är väldigt kreativ annar soch älskar att baka men nu är det dags att ta nästa steg helt enkelt:-))

    Jag undrar en annan sak oxå, vart köper du pinnarna till cookie popsen??

    Mvh Lena

    • Hej Lena!
      Ursäkta sent svar! Jag är självlärd men har gått en kurs nu på senare tid, sugarflowers. Tycker helt klart att du ska börja med detta, det är så himla kul!😀

      Pinnarna kan man köpa hos exempelvis kakburken.se. Det går annars utmärkt att använda grillpinnar eller sugrör🙂

  3. Bakade både choklad- och mandelwhoppies ikväll, men de blev inte alls höga och fina, utan stora och platta.

    Största problemet var dock Whipped Cream Cheese Frostingen, som blev superrinnig, trots att jag följde receptet till pricka. Vad kan jag ha gjort för fel?

    • Hej Jessica!
      Vad tråkigt att höra att ditt bakande inte blev bra😦 Det låter som att du kan ha vispat både smeten och frostingen lite för länge/mycket. Har ju själv använt mig av recepten och de har fungerat bra. Jag har lagt till lite bakpulver i frostingreceptet samt gjort ett par förtydligande på instruktionen vilket jag hoppas kan underlätta. Vet att om man vispar cream cheese för länge så blir den väldigt rinnig. Har även gjort ett litet förtydligande/lite ändring i texten på recepten för whoopies för att undvika att man blandar för mycket.

      Hoppas att du inte blivit bortskrämd utan försöker en gång till och att du då får ett bättre resultat med hjälp av de nya tipsen.
      Ha en härlig fredag!
      Kram, Lisa

Kommentera

