Tårtfyllningar & Smakkombinationer

Fyllningar till tårta finns i massor och det är egentligen bara fantasin som sätter gränser på vad man kan göra. Dock kan det vara riktigt svårt att välja bland alla dessa oändliga val (skönt att ha riktiga i-landsproblem ibland 🙂 ). Och för att göra det ännu klurigare så kan ju en fyllning vara supergod för sig självt men inte tillsammans med den där andra favoritfyllningen 😛  Hm.. Vilken härva 😉  

Jag har fått ett par frågor om fyllningar och tänkte att jag skulle sätta ihop en liten lista på smakkombinationer  av tårtfyllningar som jag gillar och rekommenderar.

Baileys – Choklad
Banan – Choklad
Blåbär – Hallon
Blåbär – Hallon – Vanilj
Choklad – Passionsfrukt
CoCo – Jordgubb
Dajm – Lemoncurdgrädde
Dumle – Ahlgrens bilar
Dumle – Lemoncurdgrädde
Dumle – Choklad
Glasscreme – Jordgubb
Glasscreme – Hallon
Glasscreme – Blåbär
Glasscreme – Choklad
Hallon – Vit choklad
Hallon – Lemoncurdgrädde
Hallon – Dumle
Jordgubb – Vit choklad
Jordgubb – Ahlgrensbilar
Kokos / Blåbär
Mandelgrädde / Blåbär
Mandelgrädde/ Jordgubb
Päron -After Eight
Päron – Mörk choklad
Toblerone – Hallon
Salt lakrits – Choklad
Skogsbärs – Vit Choklad

Av bären/frukten kan man exempelvis göra mousse, skiva eller råröra med marsan. Godiset gör man fluff eller ganache av – Kanske ska passa på att reda ut dessa två begrepp oxå, vet själv hur snurrigt alla termer var i början 🙂

Ganache kallas det när man smälter choklad i grädde. Används det som fyllning vispas den upp när den är genomkall.  

Fluff är ett annat namn för det, men inkluderar oxå allt annat godis man smälter i grädde som sedan vispas upp till fluff när det är kallt.  

Så mao mjölkchokladganache och mjölkchokladfluff är samma sak, men ahlgrens bilar finns bara som fluff 😛

Vilken är din favoritfyllning/smakkombination? Skriv gärna en kommentar och berätta 😀 Skriv gärna oxå om du har några frågor eller om du vill att jag ska lägga ut något speciellt recept 🙂

18 tankar om “Tårtfyllningar & Smakkombinationer

  1. Wow vilken lista!! Den borde jag skriva ut.. Många smaker som lät goda =) Undrar om du har lust att skriva hur man gör baileys, passionsfrukt och glasscreme.

    • Hej Milli!
      Glasscreme ligger nu ute på bloggen och de andra två kommer 🙂
      Du får gärna tipsa om du hittat andra smaker som är goda!

    • Varsågod! 🙂
      Fläder har jag faktiskt inte testat i tårtor men kombinationen jordgubb och fläder är ju supergod. Min sambo gjorde sån saft förra året – Smaskigt värre 🙂 Har du haft det i en tårta?

      Tack för tipset!

      • Det är jättegott i tårta! Färska jorgubbar mixade med lite socker och en aning marsanpulver för att få den lite stadigare i ett lager och fläderkräm blandat med grädde i nästa lager, riktigt somrigt =))

    • Hej!
      Min första tanke är vit chokladmousse och hallon (rårörda, färska eller mousse) på en choklad- och mandelbotten. Det är en kombination som många gillar och är supergod. Sen tycker jag att det mesta funkar i en bröllopstårta, gäller bara att välja ngt man själv tycker är jättegott och varför då inte sitt favoritgodis? 🙂

  2. Jag älskar din sida, så många bra tips och recept. Jag har suttit här hela morgonen och letat efter något bra recept till en tårta till dotterns kommande födelsedag och jag behöver inte leta vidare, här är allt! Och du beskriver allt så kanon, räddaren va just denna lisa på smakkombinationer!
    Tack!!

  3. Wow, vilken kanonlista och vilken jättefin blogg! 🙂
    En fråga: Vad innebär dessa begrepp som du använder ”mousse, skiva eller råröra med marsan”? Finns det någon beskrivning på hur man gör dessa tre olika?
    Vänligen, Marie

  4. Hejsan! Glad att jag hittade din blogg. Jag ska ha dop för mina twins och letar å letar efter olika tårtfyllningar. På en tårta har jag bestämt att ha hallon av något slag och geishafluff. Men vet inte vad man ska ha på den andra tårtan. Vad skulle du rekommendera?

    • Hej Sandra! Välkommen hit 🙂
      Ahlgrensbilarfluff och mosade jordgubbar och/eller glasscreme är himla gott och poppis bland både barn och vuxna.
      After Eight och Päron
      Lemon Curd och vit chokladganache
      Kokos och Lime
      Banan, dulce de leche och choklad
      För att nämna några 🙂 Är alltid lite svårt att tipsa när man inte vet något om vad ni gillar 🙂 Det var några av mina favoriter iallafall 🙂

Lämna en kommentar