Recept: Kladdkakemuffins / KladdkakeCupcakes

Dessa kladdkakecucpakes är mina absoluta favoriter. Det som gör de sådär extra goda är att de innehåller både smält choklad och sirap vilket gör den extra kladdig.

Det var detta recept jag hade med i Aftonbladets Mat & Vin-bilaga för ett tag sen. Dock har jag ändrat fyllningen då jag på bilderna har täckt med chokladsugarpaste, och då är det godare med exempelvis hallongrädde.


Kladdkakecupcakes

Receptet ger 12 st normalstora cupcakes

Ingredienser:

50g smör

1 dl ljus sirap

2 ägg

2 dl socker

½ tsk vaniljpulver

2 dl mjöl

1 dl kakao

1 tsk bakpulver

1 nypa salt

100 g ljus eller mörk choklad (använd din favorit)


Gör så här:

Förbered med att ta fram 12 formar och en muffinsplåt.

Smält smöret och häll i sirap

Rör försiktigt ihop ägg och socker. Det ska inte bli fluffigt. Häll sedan i smörblandningen och rör om.

Blanda vaniljpulver, mjöl, kakao, salt, och bakpulver i en skål. Rör sedan försiktigt ner mjölblandningen i smeten. Blanda inte för mycket.

Smält chokladen i mikrovågsugnen (eller i ett vattenbad) och häll denna i smeten. Rör om med en slev så att allt blandas.

Fyll nu formarna med 2/3 smet.

Grädda i ugn på 175 grader i ca 16 minuter. Låt sedan svalna innan du ev fyller dem med hallongrädde och dekorerar dem med ett lock av marsipan eller sugarpaste.

Foto: Laila Villebeck


7 tankar om “Recept: Kladdkakemuffins / KladdkakeCupcakes

  1. Jag älskar oxå kladdkakemuffins och det här var inte samma recept som jag brukar göra, kul!
    Tycker de blir så himla fina när du täcker dem och dekorerar dem, som ett litet konstverk 🙂

  2. Hej 🙂 Jag blev lite nyfiken på att fylla dem med hallongrädde.Men jag vet inte om jag förstod riktigt hur man gör.Lägger man det uppepå och sen ett lock över? Eller fyller man dem innifrån om du förstår hur jag menar?Och isf hur gör man det?

  3. Ping: Chokladcupcakes med vintrig blomma –

  4. Ping: Kladdkakemuffins de luxe... | Fusion Food

Lämna en kommentar