Macaronmatta, macaronmix och annat recept!

Jag har de senaste dagarna bakat massor av olika macarons. Detta av tre anledningar:

1.  Jag har testat en ny macaronmix där man bara tillsätter vatten.

2. Jag har testat ett nytt enklare recept än det jag brukar använda för att se skillnaden mot de jag brukar göra.

3. Jag har fått hem två macaronmattor  från MikaDesign som jag ville testa.

MacaronMix

Den var jättesmidig att använda då allt jag gjorde var att tillsätta vatten som var 45 grader varmt (Detta kräver dock en termometer och det är kanske inget alla har hemma). Jag gjorde exakt såsom det stod på mixen och tyckte att smeten blev lite väl hård. Jag lät de lila macaronsen vara exakt såsom beskrivningen sa och de vita tillsatte jag lite mer vatten i.  De vita blev platta och de lila blev rätt toppiga. Så lite mindre vatten hade varit perfekt 😉 Smakmässigt så var de lite salta och inte lika spröda som vanliga macarons, utan mer mjuka som en biskvi, fast med marängkänsla. Inte heller blev de lika fina som de macarons jag brukar göra, men goda var de 🙂 Har man inget större krav på utseendet (att det ska vara en platt vacker yta) och vill att det ska gå snabbt så är denna mix jättebra. De ska inte ens vila på plåten i 30 min så det går verkligen undan 🙂

Macaronmixen kommer att finnas att köpa hos Strössel & Annat inom kort.

De lila macaronsen ovan är gjorda på mitt vanliga recept som du hittar HÄR. De blir betydligt finare än mixen 🙂 Jag testade även ett nytt macaronrecept (för mig) som jag blev väldigt nöjd med. Det tar inte lika lång tid att göra dem (som de här ovan), har inte lika många moment och det går jättebra att använda kylskåpskalla äggvitor. Den enda nackdelen jag stötte på var att de inte var lika tåliga som de jag brukar göra. En liten stöt gav stora märken så det gäller att vara varsam. Inte heller fick de fullt en sån fin slät yta som de här ovan, men nästan. Receptet på dessa kommer snart på bloggen! Ska bara fyllda dem och ta kort på dem först (just nu ligger de i frysen).

Så till macaronmattan 🙂

Fördelar:

  • Alla mina macarons blev lika stora (måste vara första gången nånsin 😛 )
  • Även när smeten blev lite för rinnig/lös så blev de lika stora och fina vilket gjorde mig alldeles salig.
  • Mattan var lätt att flytta över till en plåt och ta av från plåten när de kommit ut från ugnen.
  • Man kan använda den om, och om, och om igen.

Nackdelar:

  • Den är lite bökig att diska för hand (då mina macarons fastnade). Men jag antar att om jag lägger den i blöt ett tag innan så skulle det gå lättare. Eller så kanske man kan smörja mattan lite? Har dock inte testat det.
  • Mina macarons fastnade mer än vanligt. Inte så att mina macarons förstördes men det blev lite mer pilligt. Mixen fastnade dock mest.
  • Mattan är precis så att den passar på mina plåtar men när de går in i ugnen så expanderar den något och ger då sneda macarons (bara de macarons som är i de 2 yttersta raderna). Dock borde man kunna klippa till mattan utan problem.
  • Man behöver minst 2 om man ska baka macarons. Iallfall de recept jag provat. Tror till och med att 3-4 mattor vore ett perfekt antal att ha hemma. Fast har man exempelvis en mix hemma så kan man ju välja att bara göra tillräckligt många för en matta.

Slutsats:

Mattan passar nog inte alla men den passade mig väldigt bra faktiskt. Om jag bara kommer på ett sätt att få dem att fastna mindre kommer jag bli ännu nöjdare. Sen vore det ju helt klart guld med 2 mattor till, för när jag bakar macarons då bakar jag massor på en gång 🙂

Att tänka på är dock att inte spritsa rundeln full med smet då den plattar till sig och då blir lite större. Det krävde ett par gånger innan jag fick till det rätt 🙂

Dela gärna med er av era erfarenheter om ni testat mattan 🙂

Det var allt för denna gång men håll utkik efter Muffinsjärntest, en tävling samt lite goda nya recept som dyker upp här på bloggen inom kort 🙂

22 thoughts on “Macaronmatta, macaronmix och annat recept!

  1. Så bra at du deler dine erfaringer med oss.. 🙂

    Har vurdert og kjøpe den matten selv, men har vært usikker. . Er veldig spent på det muffinsjernet 🙂 Følger spent med videre..

    Ha en fin kveld!

  2. Jag har också fått hem en macaronmatta för att testa och jag sprayade lite sprayfett (med betoning på lite) på mattan – och då gick det jättebra att få lös… Har tyvärr också den erfarenheten att de fastnar lättare på mattan än på vanligt bakplåtspapper…

  3. Hej! Jo, för att de inte ska fastna så värst kan man ha på lite sprayfett på mattan. Funkade fin fint på min matta från lekule 🙂

    Tack för en inspirerande blogg! 🙂

  4. Tack för att du gör dig tid och mig, utan allt detta tålamod, är evigt tacksam för dina recept och erfarenheter. Erfarenheter som du så generöst delar med dig av. Tack, tack, tack!
    Väntar med spänning på ditt julbak :9

  5. Använder ju min decomax från samma tillverkare, men tror jag håller mig till min pappersmall jag pysslat ihop. Verkar bökigt att det fastnar i mattan och när man bakar ganska macarons så behöver man som du sa ett helt gäng. Tack för de fina bilderna, ska nog också göra lila macarons snart 🙂

    Kramis

  6. Vad roligt att du som proffs har testat mattan! Själv är jag rookie på området och är glad om jag kan få till någorlunda fina macarons… 🙂
    Jag förstår att det kan vara bra om man har två mattor. Därför lägger vi nu upp i webshopen ett erbjudande på 2 st där man tjänar 40 kr. Alltid något…(Kommer strax upp…)
    Jag kan också tänka mig att använda lite sprayfett på mattorna. Jag diskar mina på översta hyllan i diskmaskinen….

    Ha det gott!

  7. Åh vad jag önskar att jag kunde baka så som du kan 🙂
    Mina bakverk blir tyvärr så gott som alltid misslyckade 😦

    KOm dessutom på att jag aldrig smakat en sån där macaron, kanske vore på tiden.

    Kram Mrs G

  8. Hej! Jag har en liten fråga… Förra helgen så hade jag och en vännina en liten smakprovs kväll där vi smakade bland annat på olika macarones som jag hade köpt på en teaffär (första gången vi smakade sådana dessutom. Men till min besvikelse och även min vännina så var många av dom rätt så torra. Det ska väl dom inte vara? För visst ska dom påminna mer om nybakta maränger?? Den jag tyckte i alla fall var bäst var den med hallonsmak, för den var inte lika torr som de andra.

  9. Vilket bra test, verkligen utförligt! Jag är fortfarande för feg för att göra macarons, jag kommer aldrig få dem så där snygga som du lyckats med, men det kanske skulle gå lite lättare med macaronmattor, då behöver man ju inte fundera lika mycket på formen! Ska ta och önska mig ett par sådana, då MÅSTE jag ju prova att baka macarons om jag får dem 😉

    • Haha, det är inte helt enkelt att få till den så fina första gången (iallafall inte för mig). Det tog mig till 3e försöket 😀

  10. Jag har aldrig testat att göra macarons…har bara ätit dem, hehe =P Men en sån där matta kanske man skulle skaffat sig.
    Du skrev att du hade de i frysen just nu…hur länge kan man ha det?

    Sen vill jag även tipsa om att jag hittade mandelmjöl på Malmborgs (Ica) i Malmö idag. Det brukar alltid stå i alla recept att det är svårt att få tag på. Men nu är det lite lättare 😉

    /Lottis

    • Hej!
      Javisst. Macaronskal klarar sig några månader i frysen. Man ska dock inte fylla dem innan man stoppar dem i frysen utan bara frysa skalen.
      Tack för tipset! 🙂 Känns som att mer och mer saker dyker upp i vanliga affärer – We like! 🙂

  11. Jag blev så sugen på att göra macarons när jag såg ditt test, har alltid misslyckats innan och nu lyckades jag ääääntligen 🙂 ååh är så göad, men nu ska jag önska mig en sån matta i julklapp så dom kan bli jämna 🙂
    Mina blev verkligen enorma, var så fokuserad då jag spritsade at jag kom för nära så när ja kollade upp insåg ja att de var stora tefat!!

    Grymt test! 🙂 fin blogg är bäst

  12. Hej, jättefin blogg måste jag bara få börja med att skriva. Jag undrar bara var man kan köpa sprayfett, frågade i vår stora ICA affär och de sade att det inte gick att få tag på längre. Hur har ni fått tag på er.

    Med vänliga hälsningar Carolin

    • Hej Carolin! Tack så mycket 🙂
      Jag fick tag på sprayfett i en webbutik som heter Husmodern. Vet inte om de fortfarande har kvar det men kolla gärna där 🙂

  13. Pingback: Macarons / Makroner – Ett mindre omständigt recept –

Kommentera

