Saftiga Vaniljcupcakes

Dessa cupcakes älskar verkligen jag. De smakar ljuvlig vanilj och är väldigt saftiga. Jag brukar använda detta som ett basrecept och utgår alltid från det när jag gör Vaniljcupcakes av något slag.

Vaniljmuffins / Vaniljcupcakes 

Receptet ger ca 20-24st

4 dl vetemjöl

3 dl socker

2 1/2 tsk bakpulver

1/2 tsk salt

100 g smör (rumstempererat)

2 dl mjölk

2 ägg

1 tsk äkta vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke tillsammans med smöret. Häll i 1 dl mjölk och blanda smeten slät. Vispa resten av mjölken tillsammans med ägg och vaniljpulver. Rör sedan ihop mjöl- och mjölkblandningen och rör om tills allt är blandat. Fyll muffinsformar till max 2/3. Grädda i ugnen i cirka 20-25min.

Smaksättningar jag rekommenderar:

Marsipan – Jordgubb, Pistage, Nougat, Choklad, Blåbär el hallon – Mandelmassa.

Marsipan, mandelmassa och nougat skär jag i kuber, pistage hackas (eller så använder jag essens). Dessa lägger jag i efter att ha fyllt formarna med 1/3 smet. Chokladbitar och bär stoppar jag i efter att jag fyllt formarna med 2/3. Vill du dock använda sylt så läggs det i formarna efter 1/3 smet.

Lycka till! 🙂

30 tankar om “Saftiga Vaniljcupcakes

  1. Ser jättegoda ut :0) Ett tips… Har du provat att baka med rapsolja istf. smör någon gång?! Jag brukar göra det ibland och det blir en helt annan härlig muffinskonsistens om du vill variera dig ibland :0) Men… vill bara tipsa – lite roligt att kunna göra det, du som hjälper mig med sååå himla mycket! Tack för det!!!
    Har självklart en liten fråga idag med… När du skriver färskost (som jag ser många andra göra åxå) är det då Philadelphia naturell Du/ni menar?

    Hoppas du får en fin dag
    Kramar i massor

    • Hej Matilda!
      Nej det har jag faktiskt inte testat. Blir de luftigare eller lite mer kompakta då?
      Jag uppskattar alla tips jag med 😀 Är kul att jag kan hjälpa dig!

      När jag skriver färskost så är det ngn form av naturell cream cheese såsom philadelphia jag menar, du har helt rätt 🙂
      Ha en fin dag du med!
      Kram

  2. Hej!
    Har du nått tips på när man ska fylla dem med choklad eller sylt, hur man ska göra för att inte allt ska hamna i botten?
    Jag har provat både med sylt i 1/3 smet och nougat från 2/3 smet men det hamnar alltid i botten 😦
    Sen undrar jag hur många cupcakes det blir av detta recept 🙂
    Ha de gött! 🙂

  3. Gode, gode, gode! Til tross for at jeg klarte å sette dem inn på 100 grader i stedet for 175 (ikke spør …), så ble de kjempesaftige og gode! Jeg slo til med en ekstra teskje vaniljesukker OG en halv vaniljestang. Det ble ikke feil!

    M:)

    • Hej Sofia! Var tvungen att läsa receptet igen och det står där, dock missade jag det när jag läste det snabbt 😉
      ”…och salt i en bunke tillsammans med smöret.”
      Ha en härlig kväll!

  4. Ping: Rose Cake Pops –

  5. Ping: Bröllopstårta + BröllopsCupcakes –

  6. Ping: Wedding Cake Pops –

  7. Ping: Bröllops cupcakes « Tårtprinsens barnbarn

  8. Hej!
    Funderar att göra dem här lagom till alla hjärtans dag, men jag undrar bara hur mycket choklad man ska ha i om man vill smaksätta dem? Ha det bra!:)

  9. Ping: Cupcakes with flowers – Sockerrus

  10. Hej. Undrar bara om jag fattat rätt, allt blandas bara ihop, eller….. Man är ju så van vid att smöret ska vispas fluffigt eller så är det äggen som ska vara porösa, men här är det bara lätt blandning, om jag fattat rätt…?

    Susanne

    • Du har förstått helt rätt Susanne 🙂 Dessa cupcakes blir platta i toppen och väldigt saftiga dock inte porösa eftersom man inte vispar ägg o socker. Faktiskt mina favoritcupcakes 🙂 Lycka till!

  11. det var ett under bart recept tack för att du delar den med alla oss jag och min bror jorde en sats vi hadde även i karamell färg i de blev väldigt släta och fina och jätte goda fem stjärnor från mig och min bror

Lämna en kommentar