Banana Pancakes with Nutella & Marshmallows

Happy Birthday to me, Happy Birthday to me, Happy Birthday sweet Lisa, Happy Birthday to me! Ja ungefär så hade det låtit om jag sjungit till mig själv i morse. Men jag lät liksom bli😉  Jag som fullkomligt älskar födelsedagar fick varken en sång, present eller frukost på sängen😛 Dock hade dottern varit så himla söt och gjort iordning en frukostskål med frysta (extremt sura) bär och flingor. Till det fick jag en stor kopp kaffe gjord på bryggkaffepulver men på gjort på samma sätt som med pulverkaffe😉 MEN det är tanken som räknas och jag blev mycket rörd🙂 Förra året hade hon fixat croissants och insåg att de var så goda att hon ätit upp allt utom en liten, liten bit själv. Året innan det fick jag en hård knäckemacka. Så man kan säga att jag inte riktigt är bortskämd med frukost på sängen inte😉

Min man kliver ju upp så in i vassen tidigt så han brukar inte vilja väcka mig. Dock var han med för två år sedan när jag fick en knäckemacka som frukost på sängen när jag fyllde år. Å mina vänner som propsade på (under möhippan när de ställde en massa frågor om oss som par) att han definitivt är den mest romantiska av oss två?! Funderar fortfarande på hur de fick ihop det. Att fria med en tårta var visst inte alls lika romantiskt som knäckebröd på sängen😉 Nå, hur som helst. Hade jag fått välja så hade jag velat ha denna lilla pannkakstårta som frukost på sängen.

banana pancakes blueberry nutella

Amerikanska bananpannkakor med nutella, blåbär och rostade (toasted) marshmallows – Yum!

amerikanska bananpannkakor

Är samma smet som jag gjorde till dotterns födelsedagsfrukost och den är verkligen supergod.sällskapsspel spel curling

När vi åt den här pannkakstårtan passade vi på att ta en riktigt sån där långfrukost med spel. Tycker det är så himla lyxigt att kunna göra det på helgerna. Fick hem ett par spel från Lekmer.se som vi passade på att testa här (är sådär lagom speltokig och fullkomligt älskar sällskapsspel). Curling var något som är så himla enkelt (även min 3-åring kunde vara med och spela) och samtidigt så kul. Var nog mitt favoritspel tror jag🙂
Med i paketet fanns även den fina leksaksugnen och lite härliga bestick från Rice – Ett stort TACK. Sonen älskar sin nya
leksaksugn med lysplattor!
Amerikanska pannkakor med marshmallows

En brännare är faktiskt något som är rätt nytt här hemma. Har länge funderat på att införskaffa mig en, men det är liksom inte blivit av. Blev därför så himla glad när jag fick denna från fina butiken It’s Design – Tack (Ta gärna en titt, finns mycket fint där).

Att jag nu äger en brännare innebär att ni kommer att få se mer av denna på bloggen framöver. Finns så mycket jag velat göra men som jag behövt en brännare till. :-) 

bananpannkakor

Nu till receptet.

Amerikanska bananpannkakor med Marshmallows, Nutella & Blåbär

Receptet ger 8 stycken pannkakor á 10-12cm

3,5 dl mjöl

2 msk socker

2,5 tsk bakpulver

0,25 tsk salt

1 stor mosad banan

2,25 dl mjölk

2 ägg

0,5 tsk vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)

Matfett (smör eller olja) till stekning

Gör så här:

  • Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en skål. 
  • Blanda mosad banan, mjölk, ägg och vanilj i en större skål.
  • Med hjälp av en slev blandar du ihop de två olika skålarna. Smeten behöver inte bli slät utan det ska vara lite klumpar i den.
  • Häll lite smet i en stekpanna (det ska vara ca 0,75dl smet per pannkaka) och stek pannkakan gyllenbrun på båda sidor. Låt svalna något innan du brer på Nutella.

Dekoration & Fyllning

Nutella 

Marshmallows

Blåbär

Gör så här:

  • Bred på varje pannkaka lite (eller mycket) Nutella. För att lättare kunna bre ut Nutellan på pannkakorna så kan du micra den en liten stund. 
  • Lägg pannkakorna på varandra och avsluta med marhsmallows (som du bränner) och blåbär efter tycke och smak.
  • Ät den gärna när den fortfarande är lite varm. Går även utmärkt att värma lite i micron ifall den hinner svalna innan den ska förtäras.

amerikanska pannkakor recept

Önskar er alla en härlig dag!

kram, Lisa

One thought on “Banana Pancakes with Nutella & Marshmallows

Kommentera

