Chokladbollstårta -Vit, Ljus & Mörk

*Sorry, only in swedish for now. Let me know If you would like the recipe in english.
Här kommer receptet till Chokladbollstårtan jag gjorde till dotterns Fairytale Dessertbord /Kalas som gick av stapeln för någon vecka sedan. Den var väldigt populär och mycket god🙂

Chokladbollstårta by sockerrus

Chokladbollstårta

Receptet räcker till ca 2 st 12-15cm formar (eller en högre 15cm) eller 1 st 20 cm form.

Det går åt sammanlagt 4,5 dl vaniljkräm och 3 dl vispad grädde.

Mörka chokladbollar

100 g smält smör

6 msk kakao (har ändrat från 4 msk 2013-03-15)

1 dl socker

1 tsk vaniljpulver

3 dl havregryn

3 msk kallt kaffe

1,5 dl vaniljkräm gjord på marsanpuvler eller hemmagjord

1 dl vispad grädde

Gör så här

  • Blanda ihop smör, kakao, socker, vaniljpulver, havregryn och kaffe.
  • Vispa tills allt är väl blandat.
  • Tillsätt vaniljkräm och grädde och rör på låg hastighet alternativt med en slev.

Ljusa chokladbollar

100 g smält smör

4 msk O’boy eller liknande

3/4 dl socker

1 tsk vaniljpulver

3 dl havregryn

3 msk mjölk

1,5 dl vaniljkräm gjord på marsanpuvler eller hemmagjord

1 dl vispad grädde

Gör så här

  • Blanda ihop smör, kakao, socker, vaniljpulver, havregryn och mjölk.
  • Vispa tills allt är väl blandat.
  • Tillsätt vaniljkräm och grädde och rör på låg hastighet alternativt med en slev.

Vita chokladbollar

100 g vit choklad

100 g smör

3/4 dl socker

1 tsk vaniljpulver

1,5 dl havregryn

1,5 dl kokos

3 msk mjölk

1,5 dl vaniljkräm gjord på marsanpuvler eller hemmagjord

1 dl vispad grädde

Några droppar citronarom (valfritt)

Gör så här

  • Smält vit choklad tillsammans med smöret.
  • Blanda ihop smörblandningen, kakao, socker, vaniljpulver, havregryn, kokos, mjölk och ev citronarom.
  • Vispa tills allt är väl blandat.
  • Tillsätt vaniljkräm och grädde och rör på låg hastighet alternativt med en slev.

Så här sätter du ihop tårtan

  • Lägg plastfolie i en form och tryck ut den ena smeten (den du vill ha längst upp på tårtan) i formen. Gör sedan likadant med de andra två smetarna. Har du två formar så använd en våg om du vill att de ska se exakt likadana ut invändigt.
  • Ställ in i kylen i minst 4-6 timmar. Du vill att den ska vara genomkall innan du täcker den. Det går utmärkt att göra tårtan 1-2 dagar i förväg innan du täcker en.
  • Spackla tårtan med smörkräm/frosting och täck eventuellt med marsipan eller sugarpaste. Går lika bra att bara täcka den med smörkräm/frosting.
  • Förvara tårtan i kylskåp. Ta ut ca 1 timme innan den ska ätas.

Jag valde att använda vaniljfrosting till min tårta men det går alldeles utmärkt att använda citron, jordgubb, nutella, kaffe eller någon annan smak du tycker om och som passar med choklad. Det gick åt ca en sats smörkräm till detta recept.

Chokladbollstårta Chokladbollar by sockerrus

Samtliga bilder är tagna av Fotograf Satu.

21 thoughts on “Chokladbollstårta -Vit, Ljus & Mörk

  1. Dina tårtor är verkligen konstverk! Jag har försökt göra blommor tusentals gånger men får inte till dom! Vet inte hur jag ska förvara dom under torktiden så det blir en bra form på slutprodukten. Får man fråga vad hemligheten är?😉

  2. Vilken fin tårta! Ser supergod ut!🙂

    Jag har en fråga angående din blogg. Jag skapade en wordpress blogg (rebeccaritzen.wordpress.com), eftersom att det var ett arbete i skolan. Vi verkar ha samma tema på våra designer men jag upptäckte att du har sidor och KATEGORIER i din dropdown meny under headern. Hur har du gjort så?

    • Hej! Inne i adminpanelen så finns det en flik som heter Sidor, där lägger jag till det jag vill ha i menyfältet högst upp. Kategorier lägger jag till på varje inlägg och sedan väljer jag ”Kategorier” inne på Widgets och där väljer vilken variant jag vill ha🙂

      Hoppas att det varit till hjälp!

  3. Har provat… det var inte så stor skillnad på färgerna och smeten blev jättelös. Får se vad som händer om nån timme, men tvivlar att det blir så fast som på bilden och tror inte att jag ens kan sätta smörkräm på. Men SMAKEN är ju jättegod!

    • Hej Linda!
      Smeten blir väldigt lös innan den fått stå i kylskåpet några timmar. Stelnar den inte till så har det blivit något knas någonstans. Återkom gärna då så ska vi se om jag kan hjälpa dig🙂

      Jag använde Valhora kakao när jag gjorde den, å den är kanske lite mörkare nu när jag tänker efter, kanske därför du inte fick lika stor skillnad på färgerna? Ska se över och eventuellt ändra i receptet.

      Härligt att du gillade den😀
      Kram till dig!

  4. Ni som skrivit att tårtan blir lös, stelnade den sedan i kylen? Tänkte göra denna till min sons 4-årsdag och skulle gärna vilja veta! Tack på förhand!

  5. Just det…jag undrar även ifall man kan täcka tårtan med frosting dagen innan den ska ätas och låta den stå i kylen över natten?

  6. Underbart fint tårta!
    Testade för någon dag sen att göra en minivariant som ett litet test inför påsken. Smakerna var underbara.
    Dock fick jag också den sådär lös som en del skrivit här ovan – lät den ändå stå över natten i kylen.
    Testade igår att inte smälta smöret samt att använda lite mer havregryn och då blev den genast lite fastare i konsistensen.
    Btw så tycker jag du e fantastisk i alla fina projekt du gör!🙂

    GLAD PÅSK!

Kommentera

