Chocolate Candy Cake

Blue text = English

Jag måste erkänna att jag alltid har svårt att begränsa mig när det kommer till tårta. Nu menar jag inte själva ätandet av tårta utan själv storleken (eller antalet) på tårtorna. Så på samtliga födelsedagskalas, bröllop och andra tårtvänliga events har jag gjort så mycket tårta att det räckt ett par dagar efteråt oxå – Minst! När charmtrollet Vilma fyllde 2 år i somras var det inget undantag. Istället för att göra en lite mindre tårta för födelsedagsbarnet och en lite större till oss andra gjorde jag en normalstor tårta (20cm x 7cm) och en våningstårta där den nedre bottnen var 16cm hög. Det blev i sin ordning MASSOR med tårta över😉 Men hellre det än att det inte räcker🙂 Många tårtor går ju att frysa in så att göra lite för mycket behöver inte vara så dumt alls. Kommer dock ihåg en bröllopstårta jag gjorde till min vän Sofia för ganska precis ett år sedan, där blev hela den nedre våningen kvar och den var 30cm i diametern och 10cm hög. Kanske dock ska tillägga att det var 8-10 personer som lämnade sent återbud, men ändå😛

Nog om det, dags för dagens tårta.

*I must admit that I always find it hard to limit myself when it comes to cake. I do not mean the eating of cake but the size and numbers of cakes. So to all the birthday parties, weddings and other cake-friendly events, I have done so much cake that it lasted a few days afterwards – at least! It was no exception when little Vilma turned 2 years this summer. Instead of making a small cake for the birthday child and a slightly bigger one to the rest of us, I made a normal sized cake (20cm x 7cm) and a two tier cake where the bottom base was 16cm high. I can tell you that there was a lot of cake leftovers😉 But rather that than not enough cake :-) 

Enough of that, time for today’s cake.

Vilma är en liten gottegris och älskar godis. Min första tanke var att göra en hög med godis så det fick bli en tårta med det i åtanke. Kan säga att alla barnen fullkomligt älskade godistårtan! Ja förrutom min lille son då, för han har inte riktigt fattat det där med socker än. Piggelin, kex och bullar är det enda han gillar i sockerväg – Å det är inget jag klagar över alls🙂

*Vilma has a very sweet tooth and loves candy. So my first thought was to make a pile of candy so I made a cake with that in mind. I can tell you that all the kids absolutely loved this candy cake! Well except for my little son, because he doesn’t like candy  and most things sweet – which is not something I complain about at all🙂

Tårtan består av Devils food cake som är fylld med hallon, oreofyllning och len chokladfrosting. Jag har sedan täckt tårtan med samma frosting och öst på en massa godis. Några dekorationer såsom klubborna gjorde jag av marsipan.

Nedan kan du se Vilmas andra födelsedagstårta. Men info om den hittar du här: ”Candy (necklace) Cake”

*The cake consists of Devils food cake filled with raspberry, oreo fillning and smooth chocolate frosting. I then covered the cake with the same frosting and lots of candy. Some decorations such as the lollipops, are made of marzipan.

Below you can see Vilma’s second birthday cake: ”Candy (necklace) Cake”

I hope you all have a very sweet day!

Love, Lisa

10 thoughts on “Chocolate Candy Cake

  1. Ja, vem gillar inte godis!😀 Har själv alltid, numera, små ”drivor” hemma (slutade röka drygt 1 år sen). Så det är inte konstigt att snålvattnet rinner till när man ser och läser din blogg och dina inlägg! hahaha😀

  2. Men visst är det så… att det alltid blir mer tårta än vad det är tänkt. Jag tycker det är svårt att beräkna hur många portioner det är. Har sett tårtuträknare och så..men när man väl står där så tycker jag att det ser så lite ut… så då blir det alltid lite mer. Men det är ju som du säger, bättre att det är för mycket än för lite, för det är ju smidigt att det går att frysa in.
    Som sagt, svårt att beräkna så jag satte mig och ritade upp en tårta…och tårtbitar så som vi brukar ta, men det beror ju lite på hur hög den blir…och även om man ska äta något mer än fika. Tänkte om du hade nåt bra tips?🙂

    Den understa tårtan du gjorde är ju bara så snygg…enkelt..och skitsnygg🙂

  3. Du gör så fina tårtor. För drygt ett år sedan var jag på gång att beställa en bröllopstårta av dig, men sedan blev det giftemål i Stockholm istället för Linköping. Så vi fick fixa tårtan på annat sätt. Det har varit kul att följa din utveckling och se hur artistisk du är när du dekorerar. Följer dig på Facebook också. Nu har jag själv börjat baka och tycker att det är så roligt även om jag inte ligger på din nivå! Jag har en fråga. Vad för slags stödpinnar brukar du använda för våningstårtor, och brukar du återanvända dem?

  4. Åh vad härligt att läsa att jag inte är ensam om att överdriva min tårtproduktion! Jag står hellre med en massa rester än att gästerna ”hade velat ha en bit till om det fanns”.
    Och den där godistårtan ser ju alldeles fantastiskt smarrig ut! Finns receptet på oreofyllning nånstans? (Eller man måste vänta på boken?🙂

Kommentera

