Tävling: Vilket bakverk skulle du vilja vara?

OBS! TÄVLINGEN AVSLUTAD!

Då var det dags för månadens sista tävling. Den har jag tillsammans med den fina webbutiken FikaMera. Hos FikaMera kan du hitta massor av produkter för köket och baket. De har bland annat porsling från IB Laursen och Rice som jag älskar. Utöver det finns det massor med annat fint så kika gärna in och spana runt. Vinsten är inget mindre än ett presentkort på 500kr + gratis frakt – Perfekt va? Det innebär ju att du själv kan välja vad du skulle vilja ha 🙂

För att vara med och tävla så ska du göra följande:

  1. Besvara frågan: “Om du skulle vara ett bakverk, vilket skulle du då vara och varför?” Skriv svaret i en kommentar till detta inlägg.
  2. Gilla FikaMera på FacebookHar du inte Facebook så kan du tipsa minst 5 vänner om tävlingen via epost.

DU FÅR ÄVEN EN EXTRA GULDSTJÄRNA IFALL DU VILL GÖRA NÅGOT AV FÖLJANDE:

  • Gilla Sockerrus på Facebook
  • Tipsa dina vänner om tävlingen på din Facebook (kopiera länken till inlägget och publicera i din logg)
  • Tipsa dina läsare om tävlingen på din blogg (se då gärna till att länkarna fungerar).

Det vore nämligen jättekul om fler hittade hit ♥

Tävlingen pågår till onsdagen den 31 oktober kl.23.59

En liten jury väljer ut den bästa förklaringen.

Missa inte när vinnaren dras – Följ Sockerrus på Facebook!

 Lycka till! ♥

113 thoughts on “Tävling: Vilket bakverk skulle du vilja vara?

  1. Jag har gillat sockerrus och fika mera på facebook! 🙂
    Om jag vore en bakelse skulle jag nog vara en macaron. För att jag är en liten tjej som ofta är ganska blyg men efter ett tag kan det visa sig att jag verkligen öppnar mig för folk! lite som en macaron, som först har maränger på båda sidorna och sedan något saftigt i mitten! 🙂

    Ha en trevlig dag 🙂

  2. Jag skulle vara en härlig britatårta (även kallad bla pinoccio). Den är enkel men ack så härlig i smakerna. Den är lätt att skojja till eller lyxa till. Eller bara ha den som den är. Fin, söt kakbotten med ett tunt täcke av maräng. Ett lager grädde o sen en botten på igen. Lite mandelflarn för att få den lilla extra tuchen. Mmmm! Är extremt god med jordgubbar till. Eller lite riven choklad.

    Tror jag får gå o baka nu 😉

  3. Om jag fick vara ett bakverk, skulle jag vilja vara en bröllopstårta. Eftersom att man är noga uttänkt, med precist arbete och till en speciell dag. Vännerna ska kunna titta på tårtan och säga ”Gud vilken vacker tårta!”. Oftast får du ingen mer personlig tårta än till bröllopet. (Så har iaf jag tänkt!) Helst med en avspegling av bruden och brudgummen. Jag gillar FikaMera på Facebook sen tidigare och även Sockerrus! Har delat denna tävling på min Facebooksida. Mvh Emelie Wikman

  4. Om jag var ett bakverk skulle jag vilja vara en kladdkaka. Varför? En bra kladdkaka är god, rik, fyllig och full med choklad. Det hade ju inte varit så dumt att få leva på det viset 🙂

  5. Jag skulle vilja vara en bröllopstårta! Det är ett bakverk som det ligger många timmars tankar och mycket planering bakom, både för de som ska gifta sig och för den som ska baka den. Dessutom finns det väldigt mycket förväntan, kärlek, glädje och lycka förknippad med en bröllopstårta, man talar om den och minns den många år efteråt. Jag tycker att det vore alldeles fantastiskt att få vara en sådan! Tänk så många olika slags bröllopstårtor det finns, det finns inga begränsningar vad gäller utseende eller smak. Så för mig är det ett enkelt val, en bröllopstårta förstås! 😉

  6. Ohh så skulle jag helt klart vara en bröllopscupcake på ett lyxigt kändisbröllop. Tänk att få stå där på silverfatet omringad av sina cupcakevänner och beundra alla snygga kändisar, deras vackra klännningar, smycken osv helt gratis. Åhh titta…Tom Hanks…nämen titta där kom Julia Roberts….ohh Brad Pitt…. 🙂

    Gillar redan dig på Facebook, delar med mina vänner där och gillar FikaMera.
    Tack för en underbar blogg!
    Mvh Maria

  7. Jag skulle vilja vara en enkel och god vaniljcupcake i grund och botten, men med en personlig rosa frosting. Perfekt, helt enkelt. 😉
    Har gillat båda sidorna på fb och håller tummarna… 😉 ❤

  8. Hej!
    Jag skulle vilja vara en Tusenbladstårta!
    Med de sprödaste av bottnar, med den ljuvligaste
    vaniljkämen, och en äppelkompott som man kan drömma om..
    Söt och mäktig, så nog vill jag vara en Tusenbladare, alltid…

    Gillar FikaMera en tidigare, och nu gillar jag även dig på fb.

    Ha det så gott önskar Marie

  9. Åh vilken spännande fråga att fundera över! Jag skulle vilja vara en rosa prinsesstårta. En sån tårta som människor blir glad av, vill smaka en bit av och vill dela med sig av till andra. Tårtan som de flesta uppskattar och alltid är söt! 🙂 Tack för en inspirerande blogg. Gillar Fikamer och sockerrus på facebook. Ha en toppendag! Kram Pernilla

  10. Hej
    har gjort alla stegen
    jag skulle vilja vara en spröd marängtårta med en sagolik blandning i innehållet
    delar på fb hoppas på tur
    Titti

  11. Har gjort allt ni ber om ( förutom bloggrejjen -för jag har ingen blogg). Jag vill vara en härlig, söt, fluffig chokladpavlova med len yoghurtgrädde och blåbär på 😛

  12. Jag skulle vara nått sött med nått fruktigt på. En chokladcupcake med saltlakritrsfrosting. Jag är oftast snäll och söt men och go som choklad men inom mig har jag en liten tvist man inte är beredd på =)

  13. Om jag fick välja att vara ett bakverk så hade jag velat vara en semla, den är både vacker, god & helt oemotståndlig 😀

  14. har gjort allt för att delta 🙂 jag hade velat vara en kanelbulle dvs. en klassisk skönhet, inte för söt men alltid god, alla vet vem jag är och hur jag ser ut och jag har en egen dag där jag firas!

  15. Isåfall skulle jag vilja vara en rund och go vaniljbulle, en sån där med massa socker utanpå och vaniljkräm innuti. Söt på utsidan och go på insidan, vem vill inte vara så 🙂
    (Gillar FikaMera på FB sen tidigare)

  16. Har självklart gillat och delat på fb! Tips och råd till bakningen är alltid välkommet 🙂

    Jag skulle helst vilja vara en cupcake! ett litet sött bakverk med mjuk och god insida, med en smarrig topping och exklusivt guldströssel på toppen! 🙂

  17. Jag har gillat på fb. Sandra Hansson
    Jag skulle nog kalla mig för en cupecake: Jag står ganska stadigt på jorden men har många ideer och aldrig rädd för att prova något nytt. Precis som en cupecake går att göras på massor av olika sätt med färger fyllning smaker och dekoration.

  18. Då skulle jag vilja vara ett sånt där som ser ut som ett litet paket. Det kan vara kladdkaka…eller sockerkaka med olika fyllningar 🙂 man vet aldrig vad som finns inuti

    gillar nu FikaMera, gillat dig sen tidigare och delar med mig till vänner 🙂

  19. Jag gillar både sockerrus och fika mera på fejja sen ganska långt tillbaka. 😉
    Om jag skulle vara ett bakverk så skulle jag vara lussebulle!
    Alltid lika kärt återseende varje år av den fantastiska väldoftande bullen som är lika gul som ett höstlöv. ❤
    delar så klar länken för det dära presentkortet hade varit underbart att vinna!!!

  20. Jag skulle vara bakpulver som är mycket viktigt och alla mina bakning älskare kunde inte klarar utan mig då jag bodde varit ännu gladare.

  21. Jag skulle vara en churro – ett ganska enkelt bakverk, jag är nog en ganska enkel person. MEN jag skulle mest troligt befinna mig i Spanien (jag älskar Spanien) och bli doppad i härlig varm choklad eller chokladsås (måste vara det absolut bästa sättet att bli uppäten på)! 😀

    Jag gillar FikaMera på Facebook sen tidigare 🙂

  22. Jag skulle nog vara en riktig jäkla tårta, med massa mumsiga smaker som choklad, citrus och något spännande som sticker ut från det andra. Då jag är ett riktigt sötsaksmonster och älskar allt som är fräscht (även en chocoholic). Självklart skulle det vara massa dekorationer på tårtan eftersom jag älskar att pyssla med mitt egna ytre!
    Har gillat både Sockerrus och FikaMera på Facebook! 😀

  23. Jag gillar både Fikamera och Sockerrus på Facebook. Om jag vore ett bakverk skulle jag vara en cake pop med baileyssmak. Lite barnslig, men vuxen (och tjejig ) inuti.

  24. Jag vill helt klart vara en Napolitana (spansk kaka) den påminner lite om vår smördeg fast myyyycket godare, fyllningen består av en härlig len choklad. Äts oftast på morgonen, vilken underbar start på dagen!

  25. Jag skulle vilja vara en helt vanlig kanelbulle med massor med pärlsocker på. För mig är vardagslivet viktigt. Att må gott varje dag på mitt jobb, som person, med min underbara familj och mina vänner är viktigt. En kanelbulle hör vardagen till tycker jag men då och då blir livet till något alldeles extra och detkan liknas vid de söta goda sockerpärlorna och den goda kanelfyllningen. Vardags lyx med andra ord och så lite extra goda pärlor här i livet då och då

  26. Skulle föredra att vara en petit chuox fylld med en god och len vaniljkräm. Det är ju faktiskt något som jag själv kan njuta av i all oändlighet.

  27. Jag skulle vilja vara en sockrig butterbulle.
    Söt som socker utanpå, och – dessutom – inuti gömmer sig den ljuvligaste hemlighet … man blir alltså lite glatt överraskad när man skrapar på ytan 🙂
    Och såna där butterbullar är ju syndigt goda så vore jag en sån innebar det ju att jag var en god människa också 🙂
    Gillar Fika mera och Sockerrus.
    Delat/tipsat om tävlingen här: https://www.facebook.com/#!/elisabet.andersson.12
    Alltså gjort 2 av 3 möjliga av de sakerna man skulle göra för att få en guldstjärna!
    Säger som Petters låt: ”Det är min tur nu, vinden har vänt!”

  28. En marängtårta fylld med jordgubbsmousse och spacklad med smörlimecreme toppad med färska jordgubbar 🙂

    Jag har gillat och delat ❤

  29. Jag skulle absolut vara en cupcake! För det är det roligaste jag vet att baka. Skulle inte vara någon speciell smak, utan olika för varje dag. för jag har så pass många stilar när det gäller mitt utseende, ena dagen lakritscupcake med svart frosting med citronsmak med döskalleformar, nästa dag cupcake med hallon i smeten med rosa hallonfrosting med en söt rosett runt den rosa formen 🙂

  30. Om jag skulle vara ett bakverk skulle jag utan tvekan vara en ljuvlig macarons. Eftersom det är det vackraste bakverket som finns. Det är nästan så att dom är för fina för att ätas upp. Så då kanske jag skulle slippa bli uppäten:)
    Och blir jag uppäten ändå för att den som äter mig inte kan motstå detta himmelska bakverk så får den personen verkligen njuta av himmelska mig 🙂

    Jag har självklart gillat både fikamera och sockerrus på Facebook

  31. Om jag skulle vara ett bakverk skulle jag nog vara en daimtårta, för jag är precis sådär mjuk och go som den är tillsammans med de lite hårdare daim kulorna som visar min starka sida och mitt inre driv.

    Gillar Fikamera på FB (Sanna Kaakinen).

    Gillar även din sida på FB (Sanna Kaakinen).

    Kram Sanna

  32. Jag skulle vara bakverket Arraksboll, för att jag är en liten rund goding med spetsat temperament!
    Jag gillar nu FikaMera på Facebook. 🙂
    Samt Sockerrus (guldstjärna *) och jag har även delat till min fb-logg.

    Mvh Anna K

  33. Jag gillar baåda sidorna på FB sedan länge 🙂

    Jag har nog stor lust att få vara en mototskaka. Før visst är det ju så att morotskakor är så mycket nyttigare än alla andra kakor… 😉

    Hoppas att det blir en lycklig vinnare utav mig! Kram Agneta från Strømstad

  34. Har gillat fikamera och gillar såklart din sida sen tidigare 🙂 Om jag var ett bakverk vore jag en vanlig hederlig bulle. För jag är lite vanlig och rund, men på insidan döljer sig en god fyllning/personlighet. Fyllningen i en bulle kan varieras i oändlighet, personligheten är densamma men jag har många goda sidor 🙂

  35. Jag skulle vara en pepparkaka! En som går hem i de finare rummen med en ostbit på och som vinner barnens hjärta i sin ärliga enkelhet. Omtyckt av nästan alla och känd för att vara sitt esse i jultid, sån är jag.

  36. Jag skulle nog vara en dammsugare! Choklad, marsipan och fylld med lite av varje…… Och så gillar jag att städa! 😉
    Har gillat Sockerrus sedan länge, ska genast dela tävlingen och gilla Fika mera! 🙂

  37. Pingback: Nuevo concurso de SOCKERRUS.SE « PabloD Gourmet

  38. Facebook-sidorna är gillade sedan tidigare.
    Jag vill såklart vara kladdmuffins. Det är nog det bästa bakverk som finns. Ett säkert kort när man ska bjuda många olika personer. Gillas av de allra flesta och av alla åldrar. Choklad är ocskå gott och nyttigt. Och man vill bara ha fler och fler och fler. Man får liksom aldrig nog ..

  39. Om jag vore ett bakverk så tror jag att jag hade varit en cupcake: Till första synen söt, gullig och mjuk, men sen mäktig. Plus att jag är lite olik varje dag, ibland strålar jag av glädje och energi, ibland är jag lite lugnare. Och cupcakes kan varieras i det oändliga, så det passar mig som handsken på handen 😀

  40. Jag skulle vara en smultron bakelse med smördeg. Den har alltid varit min favorit och ligger mig varmt om hjärtat då min mormor alltid gjort den.

    Varför jo just för minnena som finns runt omkring. Jag har så starka minnen av denna bakelse då jag och min Morfar alltid sprang i trädgården och mumsade på alla smultron som var planterade i mormors rabatter.
    Eftersom att min Morfar gick bort förra sommaren och deras hus nu skall säljas så vill jag göra allt för att få ha kvar detta sommar minne så länge som möjligt och därför så har jag fått de smultron plantorna som var kvar,för att låta mitt kommande barn få skapa sina egna sommar minnen. Underbara minnen, de sätter sig och försvinner aldrig!

  41. Jag skulle vara en Banoffee Pie med hemgjord vaniljglass till. Sött, krispigt, lent, kallt ihop. Blir inte mycket bättre än så, om du frågar mig. 🙂

  42. Oj oj – klart jag är med!

    Själv är jag en SEMLA (fastlagsbulle) Jag är len och fluffig – speciellt på mitten – och med ett hjärta av marsipan. Alldeles god rakt igenom ❤
    Gillar på fb – annamaria lundgren

    För guldstjärna:
    Gillar på fb – annamaria lundgren
    Delat på fb – annamaria lundgren
    http://www.facebook.com/annamaria.lundgren.16?ref=tn_tnmn
    OBS vet inte om jag gjort rätt med att länka till min delning på facebook!!?

    Bloggar här: http://anna-i-dungen.bloggplatsen.se/2012/10/26/8885254-tavling-x-tre/

  43. Jag skulle vara en budapest bakelse, gräddig och omfamnad av en härligt krispig maräng, men lite chokladig attityd, något många gillar, och vem gillar inte kramar … och sen skulle jag ha lite jordgubbar i för hjärtlighetens skull.

  44. Jag har gillat både FikaMera och Sockerrus på facebook.

    Jag skulle vara en klassisk gräddtårta med jordgubbar på, för att den är omtyckt av så många. Jag menar, vem vill inte vara omtyckt? Men även för att den är så god trots sin enkelhet, en gräddtårta är omtyckt hur den än ser ut, så länge den smakar gott, vilket den för det mesta gör. Jag skulle helt enkelt vara en gräddtårta för att sprida budskapet att man duger som man är så länge man har en god (fin) insida.

  45. Heaven & Hell cake.. that´s me 😉
    Hm.. för att förklara mig lite bättre… Heaven & Hell cake skulle jag vara eftersom jag med glimten i ögonen är sådär lagom småbusig och alltid har små kittlande horn i pannan. Fast innerst inne är jag snäll som vit snö och vill att alla världens människor ska få vara lyckliga och må bra

    Sen har jag gjort allt det där du ville du vet 😉 gillar ju redan hit å dit och sen slängde jag upp i min logg 😉

    Stina

  46. Hej! Just idag skulle jag vilja vara en browniemuffins med chai te-frosting! Lite hård på utsidan, mjuk på insidan och med en ljuvlig smak av smörkräm och sött, mustigt te. Perfekt att njuta av i höstmörkret!

    Gillar både dig och Fika mer sedan tidigare! 🙂

  47. Jag skulle vilja vara en bonnakringla. Inga krusiduller utan helt underbar i all sin enkelhet

    Gillar båda på fb och har även tipsat om tävlingen där – Anna Lundkvist

  48. hola, si fuese un pastel me gustaría ser uno en forma de corazón con decoraciónes muy delicadas de chocolate y relleno de fresas naturales…..me encantan las fresas, me encanta el amor. Carolina

  49. Hej!
    Jag har gillat soccerus och fikámera på facebok! 😀
    Om jag skulle vara ett bakverk skulle jag vilja vara en socker kringla ❤
    för att dom är så otroligt goda!!!!!
    Och snyyyggga!!!!!

  50. Jag skulle utan tvekan vara en mandel croissant. Efter alla blir så otroligt glada och tillfredsställda av denna bakelse. Den är söt och saftig inuti och ömtålig och krispig utanpå. Den måste behandlas med respekt och ömhet. Men när man kommer till innehållet vet man att det är en vän för livet.

  51. “Om du skulle vara ett bakverk, vilket skulle du då vara och varför?”
    Jag skulle vilja vara en tårta och inte vilken tårta som helst utan en blåbär och citronkräms tårta. Då skulle jag ha allt man kan tänka sig, jag skulle vara söt, jag skulle vara syrlig och jag skulle vara vacker.
    Jag gillar FikaMera och sockerrus på Facebook redan.

  52. Jag skulle vilja vara en hot-cross-bun som jag vet att min älskade engels-man gillar. En kryddig, brun bulle med ett kryss ovanpå, krysset skulle vara en symbol för en kyss till min älskling som lämnat sitt hemland av kärleken till mig.
    Jag har gillat gånger två.

  53. En rockyroad muffin: precis som livet är rätt mjuk och men hård samtidigt: man träffar hinder på vägen. Men det är så himla gott att leva trots det som kan hända :-)))

  54. Jag har gillat fika mera och sockerus på fb

    Jag skulle nog vara en fylld cupcake. Jag är en ganska vanlig person, precis som en muffins, men med en liten rolig twist som gör att jag är jag, precis som en frosting. Och när man lär känna mig mer så ser man den mjuka sidan som finns inuti 🙂 precis som en fyllning.

  55. Jag skulle vara en macaron för att det är en sån ljuvlig liten kaka som kräver en sån precision att få till.Den spricker,fastnar och får inte sin fina fot men ack lika tilltalande att baka varje gång . Inte förutsägbar , för en gång blir den perfekt och en gång lite defekt men vad gör väll det , den är underbar för det….

  56. Gillar, Gillar.
    Jag skullevilja vara midsommaraftonens jordgubbstårta
    Fint pyntad och dekorerad. Söt och god, med saftiga, söta jordgubbar.
    Helt enkelt någon som de flesta gillar!!

  57. Jag skulle vara en panna cotta-paj med hallonsmak. Lite lagom stabbig, med småsyrliga inslag men bara jag får lite smicker/socker så blir jag genast foglig. 🙂

    Jag gillar redan båda sidorna på Facebook och tipsar om tävlingen på min blogg och Facebook. 🙂

  58. Om jag skulle vara ett bakverk så skulle jag vilja vara den perfekta blandningen av de godaste och sötaste bakverken. På en pinne skulle jag sitta och min huvudbonad skulle vara allt från den ljusaste rosa i en form av en ros till den en rödaste julkulan i december. Jag skulle vara miljövänlig då man kan säga att min insida är återvunnen, Självklart så skulle jag vilja vara en Cake pop!

  59. Jag vill så gärna vinna detta presentkort, att jag har funderat i två dagar över vad jag skulle vilja vara för bakverk! Haha.. Jag kom fram till en mjuk pepparkaka i Nordic Ware formen Kugelhopf, Stilig, mjuk, brun (i verkligheten är jag kritvit, el. ev. röd som en kräfta på sommaren) och kryddig!
    Självklart gillar jag (sedan länge) både Fika mera och Sockerrus på Facebook.

  60. Jag vet inte om jag skulle vilja vara en sån här, men jag känner mig ofta som en. Jag menar en misslyckad mjuk kaka. Den ser platt och tråkig ut på utsidan, men när man skär i den och smakar så visar det sig att den är jättegod.
    Det är då man inser att utsidan inte spelar någon roll, det är insidan som betyder någonting…

  61. Jag skulle vara en chokladtårta med en härlig mousse på. Det skulle vara lite att bita i för de som ville äta upp mig, inte för mastigt, men inte heller för lättsmält. Moussen skulle vara söt och lite exotisk, kanske passionsmousse.

  62. Jag har gillat sockerrus och fika mera på Facebook sedan länge! Har delat tävlingen också.
    Om jag vore en bakelse/bakverk skulle jag vilja vara en ”palmier”. Den är gjord med smördeg, massor med tunna lager, och den är hjärtformad. Den smakar underbar och påminner mig om mitt hemland (Portugal) – värmen, havet och min familj! Vad jag saknar dem… allihoppa!

  63. Om jag hade varit ett bakverk så hade jag varit en chokladmacaron på en tisdag. Vardagslyx helt enkelt! Jag skulle vara något man njöt av och verkligen lyxade tll det med på en helt vanlig tisdag. Fylligt chokladig kräm i mitten inpackat i mumsiga chokladmarängkakor.
    Jag har gillat på facebook!
    ps. det vore roligt om du la ut vinnarens motivering så alla kan läsa den. Jag hade så svårt att hitta vinnaren av förra tävlingen och det är ju lite roligt att veta! 🙂

  64. hej!
    Jag skulle vilja vara en negerboll, ja jag skriver så för att för mig kommer det alltid heta negerboll utan någon som helst förnedring till mörka. Detta för att alla kan baka en sådana, behöver ingen ugn eller tid att passa. De passar till alla tillfällen, är riktigt goda och underskattade. Tror även att alla älskar dem, har i alla fall inte stött på någon som inte gillar detta delikata bakverk.
    Gillat och delat på fb.

    Tack för en superblogg.

    Mvh
    Frida

  65. Jag skulle gärna vilja vara en Biskvi, som är lite hård och chokladig på utsidan och på insidan helt mjuk och fantastisk go. Nästa lite för söt för sitt eget bästa 😉
    Jag har gillat å delat allt 🙂

Kommentera

