Vinnare av Konditorduellen 2012

I söndags var jag i Stockholm för delta i konditorduellen. En ny tävling som gick av staplen på Chokladfestivalen i Nordiska Museét. Jag blev tillfrågad av Tony Olsson och Magnus Johansson att delta i tävlingen och då kan man ju knappast säga nej 😉 Tony Olsson blev Årets konditor 1993 och Magnus Johansson har de senaste 10 åren gjort Nobeldesserten. Riktigt duktiga män (med långa resuméer) mao!

Morgonmöte där Tony gick igenom upplägget för dagen.

När jag tackade Ja till att vara med i tävlingen så var det ännu inte klart vilka lagen skulle bli. Hade dock fått veta vilka Årets konditor som skulle vara med och höll tummarna lite extra hårt då jag genast visste vem jag allra helst skulle vilja tävla med – Och det funkade! 😉 Laguppställningen blev följande:

Laguppställningen var följande:

Team Forastero
Roy Fares, Årets Konditor 2010
Lisa Lundqvist, www.sockerrus.se

Team Trinitario
Gustaf Mabrouk, Årets Konditor 1995
Marie”Jinni”Lindström, www.whatiwant.se

Team Criollo
Josefine Baummann, Årets Konditor 2011
Johan Hedberg, www.matgeeek.se

Team National
Magnus Hård Årets Konditor 1996
Andreas Ivarsson, www.kakbloggen.se

Vi mötte Team Trinitario i första semifinalen. På morgonmötet avslöjades att vi skulle göra 15 praliner och cupcakes. Då praliner inte riktigt är något jag sysslat med bestämde vi att Roy skulle göra pralinerna och jag skulle göra cupcakesn. Vi fick en timme på oss att mäta upp och bestämma vad vi skulle baka samt se vilka ingredienser som fanns att tillgå. Lika mycket tid vi hade att baka på. Det var fullt ös och riktigt skoj. Roy är verkligen en otroligt trevlig kille, lättsam att arbeta med och med mycket glimt i ögat så det blev lite munhugg under timmen som gick.

Tyvärr gick det inte riktigt som smort för Roy och hans praliner då chokladen strulade för honom. Vi lyckades dock få ihop tillräckligt många praliner till de 15 jurymedlemmarna (som bestod av bland annat Årets konditor Cecilia Andersson och andra fantastiska konditorer tillsammans med några ur publiken). När rösterna var räknade hade vi fått 6 poäng och andra lagets praliner hade fått 9 poäng. Vi låg mao i underläge och vi började prata om att det skulle vara rätt skönt att slippa vara med i finalen sen 😉 Tar på krafterna detta vill jag lova! Men så blev inte fallet. Mina cupcakes gjorde succé och fick 13 poäng och andra laget fick bara 2 poäng så vi gick vidare till final! Yey 😀 Känns riktigt skoj faktiskt!

Bild från Instagram – Chokladcupcakes med chili+bärfyllning toppade med chokladfrosting, blomma i mandelmassa och färskt hallon.

En timme innan finalen fick vi reda på att vi skulle göra en jubileumsdessert och fick även då en timme på oss att bestämma och mäta upp det vi behövde använda. Vi mötte Team National som gått vidare från semifinalen.

Vi började genast brainstorma och Roy ritade upp vår planerade dessert – Ser väl smaskigt ut va? 😉 Vi bestämde oss för att göra en browniebotten med hallon och pistage toppad med ett lager halloncurd och ett lager chokladmousse. Till det skulle vi göra italiensk maräng, chokladcigarrer, halloncouli och vaniljglass. Låter väl som ett simpelt projekt att göra på en timme? 15 portioner skulle det vara dessutom. Efter vi tittat igenom vilka redskap som fanns så fick vi ändra designen rätt mycket så ritningen stämmer inte riktigt överrens med resultatet.

I finalen gällde det att samarbeta och jag tycker att det gick riktigt bra. Roy är väldigt lätt att ha och göra med och är väldigt duktig på det han gör.

Längst upp i bild kan man skymta vår finaldessert. Missade att ta bilder på den tyvärr. Mycket gick fel och tog lite längre tid än tänkt. Halloncurden som jag gjorde tjocknade aldrig och det mesta fick skrapas av och vi slet in i det sista. Uppläggningen blev långt ifrån vad vi tänkt, MEN desserten var grymt god. Glassen Roy gjorde var helt fantastiskt god och många var framme och smakade på den. Tror även den fick gå ett varv i publiken 🙂

Desserten gick hem och vi kammande hem hela 10 poäng mot motståndarnas 5 poäng. Yey! Vi vann! 😀 Helt fantastiskt kul!

Här pratar vi lite med Titti Schultz som var konferencier. Rätt trötta men otroligt glada 🙂 Är ju lite blodigt allvar även om det  ska vara på lite lek 😉 Titti frågade Roy vilket tips han kunde ge mig för framtiden och svaret blev: ”Sluta aldrig med det du gör, det är det råd jag kan ge. Lisa är helt fantastiskt duktig på amerikanska tårtor och cupcakes, så fortsätt i samma stil.” Helt galet kul att få höra från något som är så otroligt duktig som Roy Fares. Fick även en massa andra uppmuntrande ord från denna fantastiske och ödmjuke man som jag kommer att bära med mig och leva på länge 🙂

Dagen var jättekul och jag fick möjligheten att träffa så många fina människor såsom Per Olsson (har en lång resume ;)), Moa Brink (Bagarlandslaget), Cecilia Andersson (Årets konditor 2012), utöver alla ovannämnda och många, många fler. Roligast var såklart att få baka tillsammans med Roy Fares. Vilken kille alltså! Både en riktigt duktig konditor och en helt fantastiskt människa. Jag hoppas verkligen att våra vägar möts igen. Tror att han kan bli precis hur stor som helst och jag ser fram emot många framtida böcker. Hans senaste bok har redan blivit en favorit här hemma. Har du inte spanat in hans blogg/hemsida så gör det! 

Tack alla inblandade för en superkul dag! Receptet på cupcakes’n dyker upp på bloggen så fort jag hunnit baka om dem!

Ha det sött!
Kram, Lisa

21 thoughts on “Vinnare av Konditorduellen 2012

  1. Jösses, jag är alldeles svettig! Måste ju vara en upplevelse som slår det mesta och vi (dina ”fans”) är så otroligt glada och lyckliga för din skull! Så jag säger som Roy: fortsätt med det du gör!!! Grattis igen och kram ^_^

  2. Vad fint du har skrivit Lisa, tack snälla för alla värmande ord! Det var verkligen super kul att få ha dig i mitt team och ännu roligare var det att vi vann 🙂 Du är verkligen duktig, fortsätt med att sprida bakglädje och vackra tårtor, grym! Kram

  3. Åhhh Lisa du är värd allt, för du är så super duktig på det du gör.
    Inte nog med att allt ser så otroligt snyggt ut också.
    P.s Jag har länge velat skriva att du är sååå lika kronprinsessan Viktoria.
    Du skulle kunna vara hennes dubbelgångare.
    Stort grattis även till Roy Fares.
    Varma Kramar Pia

  4. Grattis Lisa, så underbart för dig – och för dem som fick smaka på härligheterna! Hoppas detta ger ordentlig ringar-på-vattnet-effekt för dig.

    Allt gott!
    Ps. Nyfiken också på dessertens recept, om ni nu minns hur ni gjorde…

Kommentera

