Hummingbird Dessert

För ett tag sedan fick jag ett stort paket ifrån Del Monte fylld med frukt i konserv samt en mycket trevlig inbjudan från Josephine som kom tvåa i Sveriges Mästerkock. Inbjudan var till en tävling mellan 10 bloggare och utmaningen var att ta fram en ny variant på en gammal klassiker som är enkel att göra, innehåller Del Monte frukt samt är galet god.

Instagram bild

Efter lite funderande kom jag på att jag ville göra en dessertvariant av den klassiska tårtan Hummingbird Cake. Kändes hel rätt att göra en dessert av en tårta med tanke på min passion för just tårtor 😉 Efter lite testande så fick jag till en galet god (enligt mig och smakpanelen) dessert som är superenkel att göra. Det enda jag inte är nöjd med är bilderna. Hade lite  väl bråttom då vi skulle ner till Göteborg och jag stod och fotade in i det sista. Ska snart försöka göra desserten igen och tar då lite nya snyggare bilder 🙂

På bilden visas ett halvt recept

Hummingbird Dessert

Räcker till ca 4-8 portioner

2 stora bananer eller 3 mindre

1 burk skivad ananas + saften (560g)

1tsk kanel (går att halvera om du vill ha mindre kanelsmak)

2 tsk vaniljarom

ca 16 pekannötter

Frosting/topping

300 g cream cheese

100g florsocker

1 tsk vaniljarom

ca 6 stycken pekannötter

0,5-1dl kokos

Gör så här:

  • Skiva bananen och lägg ett lager i en ugnsfast form.
  • Dela ananasen något och lägg ett lager över bananen. Upprepa tills all banan och ananasen är slut.
  • Strö över pekannötterna.
  • Blanda ananassaften med kanel och vaniljaromen och häll över frukten.
  • Grädda på 200 grader i ca 20 min.
  • Låt stå och svalna något medan du gör i ordning frostingen.
  • Vispa cream cheese, florsocker och vaniljarom. Den ska bli krämig i konsistensen.
  • Klicka ut frostingen över frukten och avsluta med att strö över kokos. Är frukten för varm så smälter den något, vill du undvika det så vänta tills frukten blivit ljummen innan du tillsätter frostingen.
  • Dekorera med några pekannötter.
  • Ät och njut!
One thought on “Hummingbird Dessert

Kommentera

