Tutorial – Lace mold

Jag har fått en del frågor på hur jag gör när jag använder mina Lace Molds (klicka på länken för att komma till inköpsställe), så jag tänkte att en steg-för-steg kanske kunde komma väl till pass🙂 Formen är mjuk,  jag finner den lätt att använda och blir väldigt snygg på tårtor tycker jag.

Du behöver en lace mold, en kavel, marsipan/sugarpaste och en kniv.

Rulla marsipanen /sugarpasten till en rulle och kavla ut. Kavla gärna med lite kraft (i slutet) så att den får ett tydligt spetsmönster.

Kavla ut massan så att den täcker allt mönster i formen.

Skär bort överflödig pasta. Jag drar kniven (eller tummen) lite inifrån och sedan ut i kanten för att ”skära” av överflödet.

Låt gärna den överflödiga massan på sidorna vara kvar. Det blir lättare att lossa den då.

”Rulla” bort formen genom att lyfta i ena kanten först och dra sedan bort den. Har massan fastnat så kan du sätta fingrarna på överflödet och på så vis få loss formen.

Snygga till kanterna genom att skära bort överflödet.

Nu är den färdig att använda. Fäst spetsen med lite vatten på tårtan.

2012-07-22 Jag har fått många frågor på hur jag gör med skarvarna och tänkte därför visa.

Jag försöker alltid att skarva så att mönstret passar så bra ihop som möjligt. När jag har satt fast spetsen (lace) så tar jag hjälp av smoother och fingrar för att få skarven så minimal som möjligt. Har jag en fram och baksida på tårtan så ser jag till att skarven hamnar på sidorna, dvs om jag inte kommer ha dekoration fram som kan täcka en skarv.

Lycka till!

Kram, Lisa

Kommentera

