60-årstårta

I maj gjorde jag en tårta till min mans kollega Veronica. Eller tårtan var till Veronicas mamma som fyllde 60 år. De ville ha en tårta med blommor och med inslag av kanelbullar och prinsesstårta (då hennes mamma älskar just dessa två).

Tårtan består av vaniljbotten fylld med hemmagjord lemoncurd, mosade jordgubbar och glasscreme. Täcket är av sugarpaste (dekorfondant).

Den stora blomman är gjord utav flowerpaste och övriga blommor, prinsesstårta och kanelbullar är gjorda av marsipan. Alla stora guldpärlor är mjuka.

Det är många som frågat hur jag gör spetskanten med formen jag har så inom kort dyker det upp en steg-för-steg på det.

Jag hoppas att ni alla har en riktigt härlig sommar!

Ha det sött!

Kram, Lisa

22 thoughts on “60-årstårta

  1. Den där tårtan är ju nästan overkligt fin och helt UNDERBAR!!
    Jag tror nästan att du t om överträffat dig själv 🙂 🙂
    Heja DIG!

    Kram Mrs G

  2. Du gör så fina bakverk och jag har svårt att förstå hur mycket fantasi du har för att komma på hur tårtorna ska se ut. Ska bli kul att se din bok också!
    /Emma

  3. Hej, Jag undrar om man kan göra blommorna eller tårta i förväg och lägga dem i frusen. Tror du jag att färgerna kan bli förstöd? Hur många tårtor räcker det till ca 70 personer? Tack på förhand.

    • Hej! Tårta kan du göra i förväg och lägga i frysen. Blommorna går oxå att göra i förväg men låt dem då först torka helt och sedan lägger du dem i en lufttät burk. Ställ burken i ett skåp så håller sig färgerna bra. Det är bara i solljus färgen avtar. Antal bitar är svårt att säga då det spelar stor roll hur stor och hög tårtan är. Om du googlar Tårtbitsuträknare så hittar du ett bra verktyg för att räkna ut tårtbitar 🙂

Kommentera

