Whoopie Pie Semlor

Förra året fick jag idén att göra en semlevariant av whoopie pies som blev himla god. Tänkte att jag delar det inlägget här igen då jag tycker att det helt klart ett väldigt kul alternativ till den klassiska semlan. Dessutom så är de mycket mindre än en vanlig semla så du kan utan problem äta desto fler utan att få dåligt samvete😉

KardemummaWhoopies

Receptet ger cirka 40 kakor (20 dubbla)

100 g smör, rumsvarmt

1 1/4 dl socker

1 ägg, rumsvarmt

3 dl mjöl

2 tsk bakpulver

1 tsk kardemumma, mald

1/4 tsk salt

1/2 tsk vaniljpulver

1/2 dl mjölk

Gör så här:

Vispa smör och socker till en fluffig kräm. Tilsätt ägget och rör om till det är väl blandat. Rör ner alla torrvaror och rör om. Avsluta med att hälla i mjölken och blanda väl.

Häll i smeten i en spritspåse med rund tyll och spritsa ut på en bakpapperklädd plåt (gör dem lite större än en 5 krona). Har du ingen spritspåse och tyll så går det lika bra att klicka ut dem på plåten med hjälp av sked.

Grädda kakorna på 175 grader i nedre delen av ugnen (nära mitten) i 8-10 min. I min ugn ska de stå inne i 9 min men det skiljer sig åt från ugn till ugn. Håll koll på dem så att de inte får färg i kanterna (som mina fick😉 ). De ska vara lite fluffiga och mjuka inuti.

MandelgräddeFyllning

3 dl grädde

100 g mandelmassa

Gör så här:

Vispa grädden. Riv mandelmassan (med ett fint rivjärn). Blanda väl. Spritsa eller smeta sedan fyllningen på whoopisarna. Avsluta med att strö lite florsocker över dem.

3 thoughts on “Whoopie Pie Semlor

  1. Pingback: I ♥ Semlor, i alla dess former | Sockerrus - The Sweet Blog

  2. Pingback: Länkar till lite annorlunda semlor « 1 dl socker

Kommentera

