Fototårta

Mina små älsklingar fyller år nu i dagarna och då passas det ju på att bakas tårta (och lite annat smått och gott) här hemma. Stora kalaset som dottern ska ha är först i mars och då har hon beställt ett jättestort dessertbord med den coolaste tårtan nånsin (hennes egna ord) – Inte lite höga krav hon har inte😉 Tårtan jag gjorde till helgens firande blev inte jättestor men räcker gott och väl till oss som ska äta. Jag fick dessutom välja helt själv vad jag skulle ha på och i🙂

Tårtan består av vaniljbottnar som jag hällt apelsinchokladmjölk över. De är sedan fyllda med nutella och vaniljkräm. Jag har sedan spacklat tårtan med apelsinsmörkräm och täckt med dekorfondant (sugarpaste).

Receptet på vaniljbottnen är nytt och  kommer att dyka upp under Alla Hjärtans Dag-temaveckan jag kommer att ha på bloggen nästa vecka.

Knapparna består av sugarpaste och blommorna av flowerpaste. Jag har målat blommorna med pulverfärg och sedan borstat glitter på blomman mitt.

Som kantband använde jag ett smickrande läderband🙂

Fotopappret fick jag möjligheten att testa av Strössel & Annat, som nu börjat sälja dessa. Då jag hellre ville ha mindre bilder (än en stor) så satte jag själv ihop ett litet collage som jag sedan skickade till Pehrnilla – Jättesmidigt! Har ju även använt detta ark till fotokakor som jag gjorde till förra helgen.

23 thoughts on “Fototårta

  1. Jag är som vanligt så impad och skulle önska att jag kunde göra nå’t sånt till mina 3 älskade barnbarn! Alla tjejer och, ROSA-galen som jag är, kan jag bara i min fantasi föreställa mig…❤ Nu är jag ju tyvärr (och som jag säkert sagt) hammare/spik-människa :o( Tur att jag iaf får frossa med ögonen här!!! ;o)) Du är fantastisk!

  2. Hej!
    Jag kan inte slita mig från din sida, Helt underbar blogg!🙂
    Men jag letar och letar men kan inte hitta recept på pinacolada frostingen som du hade på dina saftiga vaniljcupcakes.
    Mvh Cassandra

    • Hej Cassandra! Tack så mycket🙂
      Jag har använt bassmörkrämsreceptet (ligger under recept/frosting jag har och sedan tillsatt Pina Coladamix. Har smakat av och hällt i tills jag var nöjd🙂

  3. Hejsan! Vilka underbara bakverk du gör!
    Jag har några små frågor, sugarpaste: behöver det tillsättas något till den man köper eller är det bara att använda? går den att använda till blommor och figurer? om jag köper vit, kan jag själv färga med karamellfärg? behöver man någon speciell kavel? vad är ”att fodra”?

    tack för härlig inspiration!
    Anna

    • Hej Anna!
      Nej du behöver inte tillsätta något om du ska ha vitt lock. Ska den färgas in tillsätter du lite pastafärg. Karamellfärg är inget jag rekommendaerar att du använder. Sugarpaste torkar mycket långsammare än flowerpaste (som jag använder till alla mina blommor) men går att använda. Dock bör du göra figurer och blommor någon dag i förväg så att de hinner torka till🙂 Fodrar gör du om du smörjer locket med smör eller rapsolja. Detta gör man om man spacklar tårtan med grädde.

      Lycka till!

  4. Hej. Vill börja med att jag tycker din blogg och dina kreationer är helt fantastiska! Du har gett mig jätte mycket inspiration och även fått en del via dina länkar. Kommer försöka mig på det där med sugerpaste väldigt snart, se hur svårt det är haha. Skrev en lite text på min blogg och lånade en bild från din blogg på en tårta, självfallet med länkning till dig. Jag hoppas det var okej, om inte så tar jag bort bilden direkt.

    Mvh Mia

    • TACK söta du! ♥ Det går jättebra när du länkar – Tack!
      Du får gärna dela med dig av resultatet när du testar sugarpaste🙂
      Ha det sött!
      Kram, Lisa

  5. så fin!
    Jag har en fråga till dej!?
    Du som har gjort så fina cake pops, jag förskte mej på det igår & de ramlade bara av pinnen, vad kan jag ha gjort för fel? Var degen för mjuk tro? Den fick ligga i kylskåp minst 1 timma innan jag använde den..
    mvh sara

    • Tack!🙂
      Mitt tips är att fästa pinnen med choklad, inte göra så jättestora bollar och sedan stoppa in dem i frysen en liten stund innan du sätter fast pinnen. Brukar funka för mig🙂

  6. Hej! jag skrev till dig för ett tag sen men jag är inte så säker på att min kommentar kom fram?:/
    jag skrev och frågade om receptet på din pinacolada frosting till dom saftiga vaniljcupcakes. vore jätte tacksam för svar!🙂
    Mvh Cassandra

  7. Verkligen ursnygg tårta! Är imponerad!🙂 Men jag har några frågor.. hur många bottnar är det i tårtan och till hur många personer räcker den till? Är även nyfiken på hur man fäster fotopappret och hur mycket dekorfondant som gick åt för att täcka tårtan? Oj, det blev många frågor…:)
    / Sandra

    • Nu ska vi se så att jag minns rätt🙂 Det var 4 bottnar och 3 lager fyllning. Ungefär 12-15 cm i diametern var den och ca 10 hög. Jag skulle säga att den räcker till 8-10 personer. Fotopappret fäste jag med pyttelite vatten. Jag använde en 500g förpackning och det som blev över från locket använde jag till knapparna (sen blev det lite över när jag var klar).
      🙂
      Kram, Lisa

Kommentera

