Macarons / Makroner – Ett mindre omständigt recept

♥♥ Translate this blogpost to English ♥♥
I höstas så testade jag ett nytt recept på macarons som är mycket lättare att göra än det jag brukar använda. Ett stor plus är att man inte behöver förbereda med att ta ut äggen dagen före utan det går utmärkt att använda kylskåpskalla ägg. Så det är bara att sätta igång när lusten att baka macarons dyker upp. Den enda nackdelen jag kan hitta med detta recept är att skalen inte blir lika tåliga (och blanka) som de gjorda med sockerlag, utan går mycket lättare sönder. Men smaken är fantastisk🙂

Här har jag smaksatt dem med kardemumma vilket blev helt sjukt gott. Dessa, och de smaksatta med päron är helt klart mina storfavoriter. 

Jag fyllde dem med nutella blandat med lite kaffe vilket blev fantastiskt gott. Gillar man inte kaffe så är det enkelt att bara utesluta det.

Mums!

Macarons är som godast om man fyller dem och sedan låter de stå i kylen över natten tycker jag. Då smälter de nästan i munnen och det är mycket svårt att bara äta en😉

Ett litet tips! Macarons är ju en typ av maräng och bör inte bakas när det regnar (eller regn på gång), då spricker de nämligen mycket lättare.

Här följer receptet:

Macarons /Makroner ♥♥

Receptet ger 42 st (enkla) när man använder macaronmatta och ca 50 utan (om de spritsas som femkronor)

170 g florsocker (knappt 3dl)

110 g siktat mandelmjöl

90 g äggvita (ca 3 st)

2 msk strösocker

Ev lite pastafärg

Ev några droppar essens/arom

Gör så här:

  • Väg upp florsockret. Blanda med mandelmjölet och sikta genom en sil.
  • Vispa äggvitan fluffig i en ren och torr bunke. Tillsätt strösockret och fortsätt vispa tills äggvitan blivit till ett fast skum.
  • Vänd ner mandel- och florsockerblandningen i äggvitan (ev tillsammans med lite färg och arom). Blanda tills du har en jämn smet.
  • Spritsa direkt på macaronmattan eller på bakpapperklädd plåt. Följ macaronmattans mall eller spritsa rundlar knappt stora som femkronor på bakplåtspappret. Låt kakorna vila på plåten i minst 45 min. Då torkar ytan och kakorna blir finare.
  • Sätt ugnen på 125 grader (Celcius). Grädda i omgångar på ugnens nedersta fals i ca 20 min. Kakornas överdel ska fortfarande vara ganska blek, men underdelen ska släppa från mattan/bakplåtspappret om du provar att lyfta dem. Låt kakorna svalna och fyll sedan med valfri fyllning.

Karemummamacarons

Använd receptet ovan och tillsätt 1 tsk nystötta kardemummakärnor (eller ca 1/2 tsk malen kardemumma). Blanda i kardemumman när du vänder ner den vispade äggvitan i mandel- och sockerblandningen.

♥♥ Receptet på Macarons är hämtat från boken ”Makarons, Cupcakes, Cakepops & andra söta bakverk” av Mia Öhrn

♥♥♥ Den söta lilla skeden har jag fått från FikaMera. Skeden, duken och koppen är alla av märket IB Laursen.

10 thoughts on “Macarons / Makroner – Ett mindre omständigt recept

  1. Dem ser verkligen mumsiga ut🙂 Tänkye kolla med dig ang tårtbotten i choklad. Vilken skulle du rekomendera Devils Food Cake eller Brooklyn Blackout Cake. Djupt tacksam för svar🙂

  2. Hmm ska jag våga mig på att prova dessa? De ser ju jätte fina ut men jag har misslyckats med alla recept utom de med italiens maräng. Får nog ge dessa en chans, fast en annan dag för denna dag har inte varit någon bra bakdag i kaksmulans kök. Luktar brända kakor i hela huset, så kan det gå!

  3. Jag har testat detta recept och det är förstås mycket smidigare än det med sockerlag. Men det blir många fler med receptet med sockerlag, men nästan samma mängd mandelmjöl så för min del är det det bästa för mej🙂

  4. Pingback: Påsktårta, Macarons & Kakor | Sockerrus - The Sweet Blog

Kommentera

