New York

Nu har jag äntligen funnit min kabel till lilla kameran och har haft möjlighet att föra över lite bilder till datorn. Blev många bilder och många bakverk. Dock inte så snygga bilder, men det var heller inte meningen. Det viktiga var ju att få en skymt av det som förtärdes 😉

Vy över södra manhattan från Rockefeller Center

Frukost på Rockefeller Centers utsiktsplats. Helt otroligt maffigt! 🙂

Vy över Central Park från Rockefeller Center

Första frukosten intogs på Cinnabon innan vi drog ut till ett helt fantastiskt köpcentrum vid namn Jersey Gardens. Åker ni till NY så bara måste ni åka dit! Massor med outlets och otroligt billigt 🙂 Konstigt nog var det min man som handlade mest där 😛 Frukosten dock var lite utav en besvikelse.. Cinnabon bun var inte alls lika god som den jag gjorde här hemma. Jag vet att de ska vara undercooked, men denna var lite väl överdrivet ofärdig och smakade mest bulldeg.

Frukost (!?)

Det fanns massor med urcoola utsmyckningar inför Halloween lite överallt vilket var kul. Även bakverken fick sig ”halloweenkostymer”. Donkin Donut var ett självklart stopp. Medans vi satt och åt var sin donut så kan de ha varit 4-5 poliser inne och handlade – Så passande 😛

Pretzlar såldes i var och vartannat gatuhörn och såg väldigt goda ut. Insåg dock efter första tuggan att det inte alls var något för mig. Jag hade fått för mig att den skulle smaka mer som en kringla och förstod inte riktigt varför jag fick frågan om jag ville ha ketchup och senap på den 😛 Den var salt, riktigt salt.

Salty giant pretzel

Vi besökte Venieros, ett gammalt italiensk bageri och testade lite bakverk. Hade hört väldigt gott om dem.

Napoleon Bakelse

Vi testade en Napoleon Bakelse som var helt okej. Dock smakade den inte alls som de vi har hemma utan innehöll en hel del alkohol skulle jag tro.  Vi testade även Cannolis och Lobstertail. Den sistnämnda kommer i ett senare inlägg. Anledningen till att vi testade just dessa två bakverk var för att jämföra med de som vi köpte på Carlo’s Bakery (Cake Boss). Mer om det i ett annat inlägg 🙂

Cannoli

Bröllopslunchen intogs på The Maze som är en av Gordon Ramsays restauranger. Hela besöket var helt fantastiskt! Personalen var extremt serviceminded och väldigt trevliga, inredningen var genomtänkt och maten var helt fantastisk! Klantiga jag glömde dock bort att ta kort på efterrätten 😦 Huvudrätten finns det dock halvtaskiga kort på 😉 Jag åt en risotto och min man åt en burgare – Den godaste han någonsin ätit sa han om den. Min risotto också helt grym! Ett hett tips är att besöka denna restaurang om ni åker till NY. Fantastiskt god mat till ett resonabelt pris 🙂

Gordon Ramsay-mat

Till efterrätt åt jag Chocolate fondant
green cardamom caramel, sea salt and almond ice cream och min man åt en pannacotta – Mycket gott! Efter det så fick vi ett gäng praliner med någon flytande knäckfyllning som jag även fick med hem en påse av. Den sparade jag dock inte själv utan gav till min pappa 🙂

Praliner med någon rinnande knäckfyllning

Ett par andra ställen som jag varmt kan rekommendera ifall ni vill ha en matbit är Ruby Tuesday och Lucy’s. Servicen var grym och maten likaså 🙂 Något som var mycket utav en besvikelse var Hard Rock Café. Där var både mat och service riktigt usel. Tick Tock NY är en amerikansk diner med grymt god milkshake och det känns lite som att man kliver bakåt i tiden. The Highliner stoltserar med att de i princip har samma inredning som stället hade när de öppnade – Ett riktigt fint ställe tyckte jag.

The Highliner

Crumbs hade stans helt klart godaste och saftigaste cupcakes. Fick dock inte med mig några bilder hem – Så himla orutinerat 😉 Fick låna en bild på en riktigt söt och smaskig cupcake jag testade istället.

White Hot Chocolate

White Hot Chocolate - Bild lånad från Crumbs.com

Jag passade på att gå in i två tårtshoppar oxå, NY Cake och William Somona. Den förstnämnda var helt klart bäst och fylld med roliga saker man kan ha till baket. Spenderade mycket tid och pengar där 😛

Här vid Love-sculpture hade det ju varit tufft att ta ett par bröllopsbilder 🙂

Tuff konst 🙂

Till min dotters stora glädje träffade vi även på lite kändisar såsom Hugh Jackman, Jake Gyllenhaal och Jedward 🙂

Utöver alla dessa ställen så besökte vi självklart Magnolia Bakery och även Carlo’s Bakery. Bilder och utlåtande om dessa ställen kommer senare i veckan. Nu måste jag nämligen sova 🙂 Håll även utkik efter en tävling som drar igång på bloggen i veckan samt recensioner av en Muffin Maker och Macaronmattor 🙂

Stor KRAM till er!

Lisa

10 thoughts on “New York

  1. Ååååh! Blir så enormt avis! Jag älskar N.Y!
    Nästa gång ni ska dit rekommenderar jag middag på Carmine’s (om ni gillar vitlök förstås), ligger på 200 West 44th Street (i The Theater District). Sjukt skön stämning där, väldigt familjär och mysig 🙂

  2. Wow, superkul att se dina bilder 🙂 Var i NY för ett år sen och längtar tillbaka såååå mycket! Vi var också i Jersey Gardens, helt otrolig shopping. Ska spara dina tårtshopslänkar, alltid kul att hitta sånna affärer 🙂

  3. Vilka härliga foton! Jag har aldrig varit i USA och egentligen ska man väl passa på nu, dollarn är ju rätt låg….Har dock beställt och fått hem en häftig bakform från Nordic Ware som du tispade om! Den är så häftig! Fast det blir en julklapp till svärmor som bakar bättre än vad jag gör….

  4. Pingback: Carlo’s Bakery – Cake Boss –

Kommentera

