Inspiration & sånt

Hej! Jag fick en kommentar ikväll jag gärna skulle vilja bemöta🙂

Jag spenderar väldigt mycket tid surfandes runt på olika bloggar (både svenska och utländska) och sidor såsom pinterest. Jag tycker att det är oerhört kul att samla på mig intryck och ideér som jag gillar och sedan skapa något eget utifrån det. En del av de saker jag publicerar på bloggen är helt och hållet mina ideér, andra är influerade av någon annan eller influerade från flera olika ställen. Bilderna som lades ut ikväll är dock inspirerade av en annan bloggare då jag sett liknande bilder någonstans, vilka jag gillade. Pajerna bakade jag i början av augusti (till minne av Mikey) och jag har tyvärr inget minne av vartifrån idéen kommer då jag går igenom så otroligt många bilder varje vecka.

Det var aldrig min mening att stjäla en idé och låtsas om att det var min egen, därav står det inte heller att det var min idé – Dock är det givetvis mina bilder och det är jag som har bakat det som visas.

Jag har sett mycket av mina idéer på andras bloggar utan att det står vartifrån idén ursprungligen kommer ifrån och det är helt okej tycker jag. Min blogg finns här för att kunna inspirera er och jag tycker att det är jättekul att ni inspireras och bakar det som dyker upp här på bloggen. Extra kul dessutom när ni bakar något som var helt och hållet min idé för det visar ju på att det var en bra idé, eller hur?🙂 Det jag däremot önskar är att man länkar till Sockerrus ifall man tar/lånar text och bilder från bloggen, för det är inte okej att göra annars, vilket jag hoppas att ni förstår. Givetvis gör jag detsamma.

Ett exempel på egen design och idé.

Att hämta inspiration från andra är viktigt tycker jag, och jag hoppas att ni hittar inspiration här på min blogg. Kika gärna även in på några av mina favoritbloggar där jag ofta får inspiration:

Sweetapolita, My Sweet and Saucy, Half Baked, Maisie Fantaisie, The Caketress, Tartelette, Sweetopia, Sugar Belle, Style Me Pretty, Desserts for Breakfast, Cake Journal, Bobbette & Belle, Cake Opera och den underbara sajten Pinterest. För att nämna några🙂 Inspiration är även något jag hämtar från böcker, tyger, filmer, möbler, mat osv. Finns grymt mycket inspiration att hämta🙂

Gå och låt er inspireras!

Kram, Lisa

11 thoughts on “Inspiration & sånt

  1. Hoppas du sett min kommentar om mitt lån av bild då😉
    Jag får sån oerhörd lust att baka när jag läser här och du är en alldeles fantastisk inspirationskälla! Har ingen ”bakblogg” själv, däremot använder jag familj och kollegor som ”försökskaniner” med dina recept. Jag säga så här – Inte en enda har blivit besviken!😀
    Hoppas du har en underbar helg och att du får bli riktigt frisk och kry snart så du kan baka mera🙂

    • Att låna bild tycker jag är okej om man länkar till vart man hittat den🙂 Uppskattar alltid när jag får frågan🙂
      Vad kul att jag inspirerar dig till att baka🙂 Tack söta du! Blir extra glad att höra att dina ”försökskaninen” gillar det du bakar🙂
      Tack!, Kram till dig!

  2. Hejsan!

    Ja du ger mej inspiration, har varit inne här hos dej så många gånger och tittat på vad du gör och vad du gjort. Jag har inte vågat mej på dina mästerverk, men kan ju erkänna att jag har dina recept upp skrivna och använder dom ofta🙂 Har nu även varit inne på några ställen som du får din inspiration från – å så duktiga!- men tycker det är så svårt när de inte är på svenska. Nu ska jag plocka upp några tårtbottnar ur frysen för till morgonen ska jag börja bygga mitt barnbarns 1års tårta. En bil är det önskningar på, säger hans mor :))

    Ja jag tänker då fortsätta titta till dej🙂 å låna några idéer av dej.

    Ha det så gott.

    Natti Lena

  3. Jag håller med, det är otroligt inspirerande att läsa andra bakbloggar och tidningar, och man får jättemånga ideer! Jag tycker din blogg är otroligt fin och du gör så himla mycket som låter smaskigt och är vackert! Jag provade t ex din white velvet cake härom dagen (jag har länkat till dig😀 ) och den var fantastisk!🙂
    Sen har det även hänt att jag kommit på någon idé som jag gjort och sen gått in på en annan blogg och sett dem göra nästan likadant, fast innan mig. Då tänker man ju ”nu kommer de tro att jag härmas” men det blir väl så att saker dyker upp på fler ställen. När man gillar att baka och är kreativ är det nog oundvikligt att inte tänka på samma saker ibland😀
    Jag förstår varför du skriver det här inlägget men jag tycker inte att du behöver försvara dig!
    Fortsätt med allt underbart du gör så är jag glad🙂
    Ha en underbar bröllopsresa och krya på dig!! Kram

  4. Tack för en jättefin och inspirerande blogg! Du är så duktig och det är så imponerande när man tänker på att du inte gjort detta så länge, man kan tro att du är proffs sedan flera år tillbaka!

Kommentera

