Bröllopstårta med rosa liljor

I början av året så fick jag ett jättegulligt mail från en superlycklig Lovisa. Hon hade just upptäckt att vi bodde i samma stad och önskade så att jag skulle kunna göra hennes bröllopstårta. Jag blev jätteglad över förfrågan och ville absolut göra hennes tårta🙂 Senare visade det sig att jag bodde i samma bostadsrättsförening som hennes mamma och pappa (vi flyttade hit samtidigt), min sambo har arbetat med hennes pappa och då vi har gemensamma vänner så har vi faktiskt träffats några gånger tidigare. Snacka om att Linköping är litet ibland😉

Tillbaka till tårtan.

Lovisa ville ha rosa liljor på tårtan och själva bottnarna skulle vara ljusrosa och vita med prickar i kristyr.

Tanken var att tårtan skulle ha 3 våningar och det skulle vara två olika bottnar. Någonstans så räknade jag ”lite” fel och de tre våningarna blev lite över 70 bitar istället för 40. I know, jag brukar oftast gör lite för mycket😉 Efter att ha pratat med Lovisa så bestämde vi oss för att ta bort en våning.

Tårtan består av saftiga choklad-och vaniljbottnar (+ en devils food cake) fyllda med hallonmousse, vit chokladganache och mörk chokladganache. Den är sedan spacklad med chokladsmörkräm och täckt med marsipan.

Då bottnarna blev så jämna skar jag inte bort den yttre kanten på bottnarna så de med choklad har fortfarande kvar mannagrynen från formen. Här ovan har jag valt att ha 2 olika chokladbottnar då jag hade en devils food cake i frysen använde jag en i topptårtan.

Liljorna är gjorda utav flowerpaste. Då det är floristtråd i dem så bör de inte ätas. För att kunna stoppa ner dem i tårtan har jag först trätt ner dem i ett sugrör som jag fyllt underifrån med kristyr. Så jag har lärt mig så får man inte sticka ner floristtråd eller floristtejp i något som ska ätas (alltså att det kommer i kontakt med det som ska ätas).

Prickarna är gjorda utav kristyr.

Ett stort GRATTIS till vackra Lovisa och Petter.

Jag önskar er all lycka i framtiden!

Är så glad över att jag fick vara en del av er stora dag.

Så himla vackra!! Är så glad över att kunna dela med mig av denna bild🙂

19 thoughts on “Bröllopstårta med rosa liljor

  1. Gud så fina liljor! Älskar den blommar(fast dom luktar ibland liiite för mycket haha) och det blev så himlans vackert med ”bara” blommor som dekorering. Tårtan känns liksom lugn och den matchar brudens bukett klockrent!🙂

  2. Åh vad roligt att se, jag blir nästan tårögd ju! Fantastiskt tårta både till utseende och smak och till min stora glädje hittade jag en bit kvar i frysen som jag slängde dit innan vi åkte till New York. Den får ligga där ett tag till och gotta sig!

    Tusen miljoners tack för att du gjorde tårtan precis så fin som jag drömt om!

    Många kramar

  3. Åhh vilken vacker och stil ren bröllopstårta❤
    Du är så oerhört dukitg på allt du gör.

    – Jag undrar över mannagrynen, varför har du dem ?
    Klär du inte dina tårtbottnar med bakplåtspapper när du gräddar dem ?
    Det är så kul med alla tips, man lär sig såå mkt !
    Må väl !
    Pia

  4. Pingback: 3-våningstårta med Liljor –

Kommentera

