En dyrköpt erfarenhetstårta

Jag vill börja med att förklara för alla som inte vet att baka är en hobby jag har. Jag fullkomligt älskar att dekorera söta skapelser. Dock är det inget jag gör på heltid och jag har heller inget företag. Mina skapelser kommer med den variation som hantverk kommer med. Det är inga fabriksgjorda tårtor jag gör. De tårtor och andra skapelser jag gör, de gör jag med kärlek ♥♥

Igår var jag med om något riktigt obehagligt. Något som aldrig hänt mig tidigare… Jag kände mig tvingad att ge bort en 65-bitarstårta på grund av en hotfull konversation via telefon och mail.

För 1,5 vecka sen tar den blivande bruden kontakt med mig och berättar att hennes tårtmakerska mailat och sagt att hon inte kan göra hennes bröllopstårta. Hon var rätt panikslagen i mailet och jag tyckte så synd om henne. Jag åtog mig att göra deras tårtor trots att jag egentligen inte hade tid. Då tiden var knapp hann vi heller inte träffas och diskutera igenom tårtorna utan gjorde detta via mail.

Detta var det vi kom fram till utseendemässigt:

  • Tårta 1: Vit tårtan med marinblå ränder. Kantdekor som liknar rep med lite guldskimmer.
  • Tårta 2: Vit tårta med marinblå vimplar och röda stjärnor samt ev ngn ätbar röd ”diamant”. Kantdekor som liknar rep med lite guldskimmer.
  • Tårta 3: Vit tårta med segelbåt (röd båt, vitt segel). På kanten av båten står era initialer C & J. Kantdekor som liknar rep med lite guldskimmer.
  • 2 st laktos- och glutenfria cupcakes fyllda med rårörda hallon och spritsade med chokladfrosting (laktosfri). Vitt täcke av sugarpaste. Flagga/vimpel som med röd stjärna som dekoration.

Så här blev tårtorna och cupcakes’n:

(tårtorna ska stå på en ställning nästan omlott med segelbåtstårtan i mitten högst upp)

Som ni ser har jag gjort en miss på cupcakes’n då jag inte täckt dessa utan har frostat dem. Glömde helt bort att de skulle ha ett täcke av sugarpaste och det står jag för. Väldigt klantigt. På bilderna syns inte heller guldskimret så bra men det finns där. Använde en halv burk guldskimmer. Sen har jag oxå strött gnistrande vitt glitter över tårtorna.

Jag anser att jag har gjort det vi kommit överrens om men inser att hon måste ha haft en helt annan bild i huvudet. Går ju att tolka det vi kommit överrens om på olika sätt. Vad tycker ni?

Sent på torsdagkvällen upptäckte jag att jag inte hade tillräckligt med tårtkartonger hemma och hann inte heller iväg att köpa nya. Det innebar att jag hade 1 tårtkartong och ställde de andra två i lock. Tårtorna är så pass stabila att de klarar sig bra utan en kartong. Jag har kört tårtor till familjen till både Stockholm och Kalmar utan tårtkartonger och det har gått jättebra (då har vi inte ens AC i bilen). Våningstårtor brukar jag aldrig ha i kartonger då det inte finns stora nog. Har aldrig varit några problem. När jag såg hur stressad pappan var när han hämtade dem så erbjöd jag mig att leta fram andra stabila kartonger att ställa dem i så att det stod bättre i bilen. Han avböjde detta och sa att det gick bra.

Efter ett tårtorna hämtats så ringde brudens mor och skällde ut mig efter noter. Hon var väldigt hotfull och extremt otrevlig. Efter det dyker det upp mail från bruden som är allt annat än trevligt och med en hotfull ton. Enligt henne så är tårtorna helt förstörda och en har sjunkit ihop. Sen var detta inte alls det vi kommit överrens om utan helt fel tårtor.

Tårtorna jag gör är väldigt stabila. Det går att ställa ngt tungt på dem utan att de sackar ihop. Att de skulle sjunka ihop utan hjälp är näst intill omöjligt. De är spacklade med smörkräm så det ska till väldigt mkt för att fyllningarna ska rinna ut på mindre än 2 timmar.

Den hotfulla tonen och det sista hemska mailet jag fick gjorde att jag faktiskt inte vågade annat än att ge tillbaka alla pengarna. Detta för att man faktiskt inte vet vad folk kan ta sig till. Jag blev rädd.

Detta har blivit en väldigt dyrköpt läxa. Jag kommer i framtiden aldrig att göra om detta. De tårtor jag kommer göra till folk jag inte känner (får göra ett antal per år) måste komma med en rekommendation från någon jag känner. Jag kommer heller aldrig mer göra en tårta till någon jag inte känner utan att ha träffat den som ska ha den.

Det hela har varit ytterst obehagligt och ledsamt. Jag vill tacka för alla uppmuntrande och fina kommentarer ni har lämnat på Facebook, de betyder mer än ni kan ana! Å ett extra tack till kloka P för alla dina kloka råd i denna situation.

Stor KRAM till er alla!

Lisa

PS: Återkommer efter helgen med nya friska tag och nya bakverk 🙂

73 thoughts on “En dyrköpt erfarenhetstårta

  1. Men fy va obehagligt! Jag kan inte fatta hur man kan vara så otacksam när du ändå ställde upp i sista minuten! Jag vet inte vad jag hade gjort i din sits men jag tycker det var riktigt ruttet gjort av brudparet. Brudgummen kunde väl ha sagt något när han hämtade dom om han inte tyckte dom var fina! Dessutom är det väl upp till den som fraktar tårtorna att se till att bilen är sval och att man kör försiktigt. Fy skäms på sånna otacksamma människor.
    Jag skickar en lite styrke-tanke till dig för du gör obeskrivligt fina bakverk!

  2. Stackars dig! En del människor tror att de kan göra och säga vad som helst utan att det får några konsekvenser! Jag tycker iaf att tårtorna var superfina och om pappan inte körde försiktigt får de väl skylla sig själva. Kämpa på! Det är så roligt att följa din blogg och en lika stor fröjd att när nya inlägg dyker upp och se dina fin verk. Du är så otroligt duktig! Många kramar till dig.

  3. Jag blir bedrövad och arg när jag läser detta. Hon borde vara glad att du överhuvudtaget gjorde tårtorna med tanke på den korta tiden. Jag förstår varför den första sa nej med tanke på hur hon verkar bete sig. Detta är skamligt, så gör man bara INTE! Hon borde kysst marken du går på för att du ens åtog dig detta. Fy så dåligt, hon borde skämmas. Hoppas hennes bröllop blev riktigt dåligt. Du har gjort ett bra jobb och de ser jättefina ut, du har inget att skämmas för. Du borde bett henne visa upp kort på tårtorna för det där var säkerligen bara ett påhitt för att någon annan schablat eller så ville hon helt enkelt inte betala för att hon är SNÅL. Alla som håller på med tårtor vet vilket extremt jobb man lägger ner och vilken tid det tar. Detta är ett konstverk. Kanske de själva borde försöka sig på att göra samma sak som vi gör, då skulle de med största säkerhet få en annan respekt för det vi åstadkommer. Stå på dig och låt inte någon kasta skit bara för att de är tomma innanför pannbenet. Själv hade jag kastat tårtan i nyllet på henne!!

  4. Hej Fina Du!
    Vill skriva och berätta att ja tycker du är en fantastiskt människa och att dina kunder som du haft att göra med borde skämmas. Du har gjort fina tårtor, men knapphänt beskrivning på kort varsel. Kom igen starkare!

  5. Fy vad obehagligt…hoppas verkligen att du mår bra iallafall! Jag o så många andra uppskattar det du gör och älskar att följa din underbara blogg. Du är en inspirationskälla!
    Stor kram och trevlig helg…

  6. helt sjukt att hon ens vågade vara otrevlig! hon ska bara vara VÄLDIGT tacksam att du ställde upp med så kort varsel. jäkla människa, nog för att man kan bli en bridezilla när man ska gifta sig men det där e ju för fan nästan löjligt. hon måste hamna bland topp tio i bridezillas.
    stå på dig och låt ingen trycka ner sig, tårtmakeri är en dyr hobby att hålla på med, jag vet, jag gör själv tårtor, och folk som inte fattar det eller uppskattar det, dom kan dra!
    ne hade lite större tro på mänskligheten men, det finns fan folk till all :/

  7. Jisses vilka idioter 😦 om man nu får skriva så, tårtorna är superfina och att du på bara 1,5 vecka kunde ställa upp och göra deras tårtor är otroligt generöst, jag själv hade blivit så otroligt tacksam och glad , något konditori hade aldrig ställt upp på det, vem skulle anas gjort deras tårtor, de hade inte fått tag på någon annan, ja ”vanliga” princesstårtor är vad det kunde få tag på kanske, undra om de förstår vilken tid du lagt på att göra deras tårtor, de borde varit supernöjda, att hon hade en helt annan bild i huvudet är inte dit fel, du kan inte veta exakt vad hon menar när ni haft så lite tid och det går aldrig att få en tårta precis exakt som den ser ut i någons huvud, inte ens om det är jag själv som har en bild i huvudet och gör tårtan så blir den exakt så, jag tycker absolut tårtorna stämmer överens med beskrivningen, att hon inte skäms, ja själv hade jag som sagt blivit otroligt tacksam och garanterat gett extra pengar istället,låter som en riktigt bridezillas, du gör helt underbara tårtor

  8. Men va hemskt :O
    Bridezilla så det sjunger om det!

    Att hon ens har mage att klaga, är det inte så att från att dom hämtat tårtan har dom eget ansvar? Du kan ju inte ansvara för transporten du inte själv utför?
    Och hon borde varit otroligt tacksam för att du ens tog på dig att göra tårtorna!

    Många kramar till dig! Du är så otroligt duktig!

  9. Fy vilken otrevlig människa.. Tycker att tårtorna ser jättefina ut. och finns ju ingen konditor som skulle ha ställt upp på att göra tårtor med så kort varsel. Finns massa puckon där ute. Nya tag och jag hoppas att du kommer vilja göra tårtor till privatpersoner igen.. Tycker det vore synd om ett pucko skulle förstöra så mycket!

  10. Först och främst måste jag säga att du gör fantastiska saker och jag följer din blogg med spänning hela tiden, allt är fantastisk!
    Förstår inte vad de är för idiot(ursäkta) som faktiskt TOG de där tårtorna, om de nu var så att du fick betala tillbaka pengarna så tycker jag att du ska ha tårtorna TILLBAKA!! Finns andra som skulle uppskatta de mycket mer för de var verkligen jättefina!!
    Hoppas att lusten att baka o blogga kommer åter snart, ser fram emot nya vackra inlägg!!

  11. Vilken gräslig upplevelse Lisa! Hoppas verkligen inte att den här obehagliga och ytterst beklagliga händelsen får dig att sluta baka tårtor till oss andra som verkligen uppskattar det du gör! Jag älskar dina skapelser och kan knappt vänta till fredag då jag får hämta min egen vackra tårta/cupcakes! Hoppas du går ur det här som en stoltare och starkare kvinna!

  12. Det finns tyvärr så många idioter där ute, att man bara vågar anklaga någon som i sista stund ställer upp säger ganska mycket om personen i fråga. Jag hoppas den personen läser detta och inser att hon behandlat dig väldigt fel!!
    Ryck upp dig och kom igen, tycker inte du ska låta personen vinna genom att ”bara” gör tårtor till folk du känner (hur ska jag då kunna få en vacker tårta?) se till att träffa personen och knyt kontakt, stå för dina bakverk och betala inte tillbaka några pengar förrän du har bevis på att du faktiskt gjort något fel. Älskar din blogg och fina skapelser!

  13. en bruden verka platsa i Bridezillas… fy.. hur kan man göra nåt sånt…
    Tårtorna tycker ja är verkligen jätte fina…
    slår vad om att hon ha gnällt på allt från dag nr 1….
    å sen inte kunna ringa själv.. utan be mamma.. fy
    Hoppas hon läser detta å skäms så hon känner sig mana att betala för sig…

  14. Grr, jag blir så arg bara jag läser inlägget, kan bara tänka mig hur du känner dig. Som sagt tidigare, bruden borde varit oerhört tacksam att få så fina och personliga tårtor bakade med så kort varsel. Utan dig hade det troligtvis blivit vanliga tårtor från Ica Maxi med tanke på hur kort framförhållning de haft i och med att deras tidigare tårtmakare dragit sig ur. Jag skulle skickat ett bud att hämtat tårtorna, det är stöld att behålla något man inte betalat för!

    Kram och hoppas du slipper tokiga ”Bridezillas” i framtiden.

  15. Usch, vad tråkigt! Folk kan tydligen bete sig hur som helst. Vi är så glada över att du gjorde vår bröllopstårta! Hoppas att du fortsätter med dina fina bakverk! 🙂

  16. Alltså så fräckt.jag skulle bli så himla arg och ja skulle aldrig gett tillbaka pengarna.de är en överenskommelse mellan er två och sen om hon klagar på nåt så är det inte ditt problem.
    du har gjort det hon sa och sen om hennes man till idiot körde som en galning eller är bra lögnare så är de deras fel absolut inte ditt.
    Jag förstår dig att du inte kommer vilja göra till människor du inte känner,lite tragiskt att de ska förstöra för andra som kanske är godhjärtade och vill ha din design utan att känna dig.

  17. tyckte att beskrivning & tårtor överensstämmde perfekt, men det finns ju rötägg överallt, bara synd att du råkade ut för dem! deras äktenskap blir nog inte så bra med tanke på att de börjar ljuga innan de ens är gifta! jag tycker du gör såååååååå underbara skapelser och jag önskar jag haft en liten uns av din tallang, glöm detta å gå vidare å gör det du är så duktig på. många kramar från mig ❤

  18. Låter som Din kund var ute efter gratistårtor. Otäckt attt råka på sådana människor. Hoppas Du slipper dem i framtiden. Får allltid så mycket bakinsperation här och i bloggen…

  19. Fy för sådan här människor. Som någon annan skrev du skulle Aldrig gett tillbaka pengarna INNAN du hade fått hem tårtorna igen och du själv kollat dem. Finns det överhuvudtaget ånger på tårtor som är personligt skapade ! Hmmm undra om det gör detta om det hade varit ett bageri.
    Dina tårtor var JÄTTE fina. Segelbåten och vimplarna, stjärnor ser precis ut som jag hade kunnat läsa utav vad dom bestämde sig för via mail.
    Jag kan tänka mig vad de skrev i mailet m.m. Säkerligen hot om det ena och det andra pga att du inte är ett bageri utan en hobbybakare. Tänk att det finns de folk som gör allt.
    Det hade inte varit jag, de hade aldrig fått pengarna tillbaka, du har ju haft en hel del omkostnader på dessa tårtor. Vi som vet hur man bakar tårtor vet att INGEN tårta med smörkräm säckar ihop eller svettas på 2 timmar, då får tårtan stå i solen eller vid ett värme element.
    När man läser detta så kan man bara hoppas att tårtorna verkligen var ” dåliga ” och säckat ihop och om inte så hoppas jag att deras dåliga samveten gnager dem väldigt LÄNGE…..

    * Lisa ta inte åt dig dina tårtor är fantastiska. Ja det är synd att man måste lära sig den hårda skolan att inte lita på folk samt att dina bakverk är KONST och inte fabriksgjorda.
    Många kramar till dig *

  20. Men vilka idioter. De ska vara glada att de ens har tårtor. Visst, bröllop är lika med stress, och blir det inte som man tänkt sig på sin perfekta dag kan det tydligen bli tårar och tandagnissel. Men tårtorna var ju döläckra (ehh, till utseendet i alla fall)!

    Jag kan så gärna skälla ut dem åt dig! 🙂

  21. Så otroligt pinsamma människor som gör så där efter att du ställt upp och ”räddat dom i nöden”. Man kan ju verkligen undra varför den andra tårtbakerskan lämnade återbud.

    Tycker tårtorna blev fantastiska och tror att 99,9 % av alla i det här landet skulle bli överväldigande glada över att få såna gjorda till sitt bröllop.

  22. Jag blev rikigt förbannat arg när jag läste detta. Name and shame, tycker jag. Säg vem dessa människor är så alla andra som läser detta kan tacka nej till att ta emot beställningar från dem. Du borde verkligen ha krävt att få se bilder på dessa påstådda hopsjunkna tårtor. Om en kund väljer att hämta en tårta själv har du inte längre ansvar för den. Du kan absolut inte kontrollera hur en kund kör med en tårta i baggagelucken! Och om mannen var så stressad har han säkert kört som en galning och tvärbromsat och svängt fort och allt vad det nu är.

    Man undrar verkligen om de hade planerat det hela – att klaga och hota – från allra första början för att få rabatt eller gratis.

    Har du funderat på att polisanmäla händelsen? Tycker att du skall överväga att göra det.

    Fy skäms för sådana personer. Med en familj som beter sig som svin är det inte så konstigt att deras första tårtmakare drog sig ur. Hon hade nog fått nog.

  23. Usch alltså! Jag tycker också som alla andra att du borde få se bild på hur tårtorna ser ut! Jag gjorde en tårta för ett tag sedan som inte var så stabil och välgjord, som jag dessutom cyklade med till kalaset och trots det så höll den ihop med endast lite sprucket på ena sidan… Med den erfarenheten: Det krävs faktiskt väldigt mycket för att en tårta ska kollapsa!

    Det är klart att det är läskigt med hot om än det ena och än det andra, men frågan är hur långt de kan komma med dessa hot? Som jag förstår det så följer du ju alla konstens regler när du bakar, vilket är mer än de flesta gör!

    Du har lagt 15 h på dessa tårtor och ska ha betalt. Som sagt. Har de valt att köra själva med tårtorna får de också skylla sig själva! Men, jag vet. Man blir alltid helt ställd när någon beter sig så mot en. Det är inte lätt att hantera. Folk är inte alltid nöjda. Så är det. Men det är inte ditt fel. Smaken är som baken och om hon hade velat att tårtan skulle se ut på ett visst sätt kanske hon borde skickat exakta bilder till dig vad du skulle göra?

    Jag blir minst sagt nyfiken på att veta varför de andra tårtmakarna dragit sig ur! Kanske fanns en anledning!

    Stå på dig! Du ska ha betalt!

    KRAM

  24. har aldrig kommenterat här tidigare men jag har följt din blogg läääänge, och är sjukt imponerad över vad du gör!

    jag blir jävligt förbannad när jag läser detta (inte på dig då såklart). fyfan! jag jobbar inom kundtjänst och har gjort i över två år, jag VET att folk drar till med allting för att få pengar tillbaka (jag jobbar inom reklamationsavdelning och tro mig, jag har hört så många roliga lögner att jag sitter och skrattar högt på jobbet). nu har du redan lämnat tillbaka pengarna så jag vet inte om det går att göra nånting, men kan du inte polisanmäla för olaga hot? det kanske går att få hjälp för att få pengar från henne för materialet du använt? hon har inte rätt att få pengarna tillbaka utan att hon lämnar tillbaka varan, så du ska kräva att hon ska lämna tillbaka tårtorna! 🙂 har hon ätit upp dom får hon baka nya 😉

    nä alltså, fan vad arg jag blir. jag hoppas du inte ger upp detta, polisanmäl för hot!

  25. Inte en chans att tårtorna säckat ihop. Men om man har dem i en varm bil, kör lite för oförsiktigt och kanske inte direkt till slutdestinationen… erkänner man det då för en redan uppstressad blivande fru? Knappast… Bara spekulationer, men det låter verkligen inte som dom varit helt ärliga mot dig. Och ja, jag frågar mig detsamma – skulle det ha gått att ”reklamera” och kräva pengarna tillbaka hos ett bageri? Tror verkligen inte det. ”Måttbeställda” varor är det INTE bytesrätt på. Ta till exempel alla som säljer bänkskivor, diskbänkar och annat på Blocket eftersom dom måttbeställt och sen visar det sig att det inte passar. Sånt går inte bara att lämna tillbaks, varför skulle det vara ångerrätt på en tårta som man dessutom uppenbarligen ätit upp, eftersom du inte fick tillbaks den.
    Hade du inte följt reglerna om hobbyverksamhet så hade du inte kunnat vara så öppen med dig själv och ditt tårtbakande. Då hade du haft skatteverket på dig direkt. Vad tror folk egentligen? Att du har en blogg med snart en halv miljon besök som helt öppet redovisar alla dina svartjobb? Skulle inte tro det… Men jag förstår att du måste ha känt dig både stressad och hotad av elaka mail och telefonsamtal. Trist. Väldigt trist och mycket elakt gjort av dem.

    Men du har rätt inställning – helgardera till nästa gång och gå vidare. Ha det bra!
    Kram!

  26. Sånt här händer förr eller senare om man har bröllopsbeställningar. Oavsett hur bra man är och hur fint man gör det. De flesta blir jättenöjda, men det finns rötägg som gör vad som helst för att klaga och få pengarna tillbaka. Bröllop är ju dyrt. Har erfarenhet av folk som köpt brudbukett av konstgjorda blommor med kort varsel, gift sig med den, reklamerat och sedan velat skickat tillbaka.
    För någon vecka sedan var det en brud som ett par veckors varsel sa sig vilja beställa organzatyg att knyta RUNT 250 stolar till sitt bröllop. Och ville att jag skulle göra en stolrosett och skicka henne gratis som tygprov (alltså det rörde sig om 2 meter tygprov som hon ville ha).

    Så det finns en del fräcka brudar/brudpar… och det är svårt att helgardera sig mot sådana. Tyvärr får man ha med sådana i beräkningen och försöka att inte ta åt sig personligt. Det är oftast giriga personer som anser att deras bröllop är det viktigaste i hela världen och bör vara så för alla andra också. Gud nåde den person som gör det minsta fel mot deras plan.

    Bra att du noga tänker igenom villkor inför framtiden. Ha skriftligt på dina/kundens villkor och vad som gäller om folk beställer från dig. Det är en trygghet för både dig och dina kunder, så att alla parter vet vad som gäller vid ett klagomål.
    Försök att inte hänga läpp mer. Du gör sagolika bakverk och jag hoppas på att få smaka något live någon dag.

    Kram och lycka till!

  27. Nej men usch, vad ledsen jag blir! När du lagt så mycket tid och energi på att göra dessa människor en tjänst är det inte rätt av dem att handla som de gjorde. Tårtorna blev jättefina och du ska ha en eloge som ställde upp så välvilligt som du gjorde! Jag tycker verkligen att du borde ha fått betalt – och ett tack – men jag förstår att du valde att backa. Inte alla människor är sådana! Hoppas att det känns bättre nu, och att du får det du förtjänar (på ett positivt sätt) i framtiden ❤

  28. ush fy vad hemsk!!! det är ju sorgligt att det finns så irrationella människor! visst jag kan förstå att man blir stressat till max inför sitt bröllop men hallå….. att hota….. jag skulle faktiskt polis anmäla det hela! verkligen jätte tråkig det som hände…..!

  29. Blir förbannad när jag läser och hoppas verkligen att bruden läser och inser hur sjukt hon och familjen har betett sig. Idé: Auktionera ut tårtor på fb för att få in det du förlorade. Sätt utropspris lite högre än ”normalt”. Vi är nog många som vill hjälpa dig hamna på plus igen!

  30. Tycker klart att du ska polisanmäla dem för olaga hot. Pengarna lär du tyvärr aldrig se röken av men jag tycker det är viktigt att visa för dem att det inte är okej att hota dig och bete sig som idioter. Hoppas du kommer över det här snart, förstår att du mår dåligt av detta.

  31. För det första Lisa…….. glöm inte bort hur duktig du är och hur bra du är… när det gäller allt.. låt dom inte sätta sig på dig… vet att det känns skrämmande och för jävligt just nu..

    Tycker också du ska polisanmäla… Hobbyverksamhet får man hålla på med.. tror det kan vara en vinst på 30 tusen per år eller vad det nu är… och hur mycket vinst per tårta blir det?!!! PRECIS… blir inte så mycket vinst på dom… som folk kanske kan tro med tanke opå att dom kostar en del. Men vi privata hobbylister betalar ju som alla andra som kilar runt å handlar på stormarket dvs ingredienserna kostar en hel del när man gör allt för hand… och slår man då ut på alla jävlar timmar vi sitter å filar på alla blommor och arrangemang och figurer så är det då ingen bra timpenning om man säger så,.. dvs knappt någon vinst…

    Så låt inte idioterna slå ner dig helt…. Polisanmälan för olaga hot och diverse vore på sin plats tycker jag. Du har ju trots allt mailen kvar 😉

    Fan vad jag blir arg………. har dom hittat sin chans att dra in några ”hundralappar” på sitt bröllop eller? *muttrar*

    Näää… bryt ihop å kom igen………. Polisanmäl dom jävlarna så dom också kan få hjärtat i halsgropen och rysningarna på ryggen 😉

    KRAM på dig!

    Stina

  32. Skamligt att uppföra sig så där. Vissa människor tror att världen kretsar enbart kring dom och går över lik för att få vad dom vill. Bara för att du ger tillbaka pengarna betyder inte att du erkänner att de har rätt och du fel, vi väljer alla våra strider och ibland är det inte värt besväret. Ingen av oss här har läst mailen, pratat med en hotande Bridezilla mamma och vet inte hur pass hotfulla de var. Alla vill/orkar/vågar inte ta upp kampen för vad som är rätt och vara tvungna att kika över axeln av rädsla för att något skall hända, som du säger vissa människor är kapabla till vad som helst. Och det är inte värt några pengar i världen. Bara för att man inte själv vill vara försökskanin för att få rätt betyder inte att man är feg för det. Bara mänsklig. Kramen till dig Lisa, håller tummarna för dig nästa vecka 🙂

  33. Har nyss hittat hit till dig + på Facebook.
    Det var ingen trevlig läsning, vilket otrevlig upplevelse du fick…Man undrar ju just hur folk tänker egentligen, de borde ju vara tacksamma att nån vill/kan ställa upp med så kort tid!

    Skickar massa positiva kramar och hoppas att du snart har glömt alltihop!

    /E.A

  34. Vilken mardröm!!! Känner med dig, Lisa, och gud, vilka otacksamma typer! Vi vet ju hur mycket tid och energi vi lägger på de här tårtorna och även om de inte ser ut exakt som de tänkt sig så är ju tårtorna jättefina och färgerna och dekorationerna stämmer överens med det ni bestämt. Gud, vad jag blir arg och ledsen för din skull! Jag vet hur jag hade känt mig om jag hade varit i din sits. Tyvärr så läser man för många sådana ”bridezilla”-historier på cakecentral och man måste hitta ett sätt att skydda sig mot sådana. För ibland när man hör – ”jag vill ha det och det men för övrigt använd din fantasi, det är ju du som är konstnär” och så blir de ändå inte nöjda med resultatet.

    Skit i dem, Lisa!

  35. Vissa människor blir aldrig nöjda vad man än gör. man kan helt enkelt inte tillfredställa dem. De klagar på allt överallt kom i håg det. Du kände inte riktigt att du ville göra dessa tårtor ta det som riktmärke nästa gång så sliper du förhoppnongvis klagomål. Gör bar det du känner för./kram

  36. Vad ledsen jag blir när jag läser detta. Jag känner med dig. Personligen tycker jag att dina tårtor var vackra och att du gjorde ett bra arbete med tanke på den korta tiden och de direktiven. Jag skulle ha varit glad om de hade varit mina bröllopstårtor. Låt inte det här hämma dig på något sätt. När man träffar på riktiga jubelidioter så kan man egentligen inte göra så mycket, bara ha teflonhud: låt det studsa av. Fortsätt göra vackra tårtor och vara en inspiration till oss amatörer 🙂

  37. Fantastiska tårtor tycker jag. De borde väl vem som helst bli glad för.
    Ta inte åt dig av ”dumheterna” utan fortsätt att skapa (och visa) dina fantastiska bakverk.

  38. Skulle bett dem skicka bilder på de tårtor de anser var förstörda. Tycker definitivt att dina tårtor matchade beskrivningen. Alltid trist när det går snett så här. Att ha en bild i huvudet på ”den perfekta tårtan” och kunna förmedla det är inte lätt men vill man ha nåt så specifikt så får man ju skicka med en skiss eller liknande. Trist läge!

    Tårtorna var kalasfina!! Ta inte åt dig av kritiken.

  39. Näe fy säger jag bara! Men det verkar ju som om det gått troll i allt för dem vad gäller tårtorna (och med all säkerhet en massa annat inför och under denna dag.. ) och nu fick du ta hela smällen…. verkar vara droppen som fick bägaren att rinna över… Men att vara hotfull… nä det går ju bort! Hade jag varit brud och angelägen om att få det som jag vill ha det så får man ju teckna upp eller ha bilder som inspiration för annars brukar det väldigt sällan överensstämma med vad man båda ser och menar – om man inte känner varandra väldans väl.

    Som det står ovan – du är suverän på det du gör! Glöm inte det! Du inspirerar många många här på bloggen!

    Men ta det som en erfarenhet – om än en ovanligt obehaglig sådan…. usch…

  40. pengar tebax-tårta tebax.. eller iallafall skulle du fått behålla en del av pengarna.. jag måste tyvärr säg att jag varit med om nästan nåt liknande själv…
    jag gjorde en 70 pers 4 vånings bröllops tårta med 200 rosor som jag fick reda på 4 dagar innan den skulle levereras. snacka om att jag fick bråttom. satt uppe och gjorde rosorna till långt in på nätterna. min kille körde till denna tom till brudens mor.. han fick då bara halva betalningen..han sa hallå det kostar mer. hon titta på han och sa att det fick han ta med bruden sen.. han var snäll och lät dom få tårtan ändå….sen fick jag jaga min vännina efter de andra pengarna.. de fick jag till slut.. dock 2 veckor senare…så man e attans försiktig nu….även om det oxå för mig bara e en hobby så ska man inte bli blåst av sina vänner eller andra.. man har ju ändå lagt ner massa tid och krälek på det hela…
    om nu de tyckte tårtorna var såååååååååå hemska så borde de ju inte ha ätit dom i heller, vilket dom säkert gjorde….
    säckat ihop… ja ställer man dom inte i kylen direkt då man kommer fram så e det väl klart dom gör det.. jag tror inte dom har varit varsamma om tårtorna….
    Nya tag, du e duktig på du gör och många många uppskattar dina konstverk.. ett rötägg ska inte få snabba din passion men förstår att du blir ledsen.. skulle jag oxå

  41. varför tror brudar att världen stannar den dag de ska stå brud å alla ska göra allt för dem? fattar hon inte att du räddade henne från att stå utan tårtor o borde betalt dubbelt. Du skulle skickat nån eller åkt själv å hämtat tårtorna och lagt pengarna på bordet så kunde hon ordna upp det bäst fan hon ville. Kanske borde hon använda pengarna till ett läkarbesök för henne o hennes mor….de verkar inte friska! Nä av sånt folk får du inte ta åt dig…..de är inte som de ska! Å det kanske inte varit ngn dum idé av henne att mailat en skiss på hur hon hade tänkt sig!

  42. Jag blir som alla andra helt bestört. Pappan som hämtade tårtorna måste ha kört rally med dem i bilen för annars går inte tårtor sönder vid transport!

    Jag har inte bara tårtmakandet som hobby utan jobbar som bagare/konditor och har ALDRIG hört talas om tårtor som ”bara går sönder” utan åverkan. Någon har – efter att du lämnade dem ifrån dig – behandlat tårtorna vårdslöst för annars händer inte något sådant.

    Jag tycker att du har tolkat beskrivningarna alldeles perfekt – där borde de inte heller ha något att klaga på. Jag är ledsen att du fått uppleva det här och hoppas du orkar/vågar ta nya tag så vi kan få se alla dina mästerverk här i bloggen!!

    Styrkekram!

  43. Fy f-n vilken otacksam människa som klagar och är så otrevlig trots att du ställt upp med väldigt kort varsel. Jag tycker hon öht borde vara glad över att ha en tårta att bjuda på på bröllopet.

    Nä skäms säger jag bara till bruden och brudens mor som uppför sig som barnungar!

    Tycker inte alls att du skulle lämnat tillbaka pengarna. Du har gjort ett fantastiskt jobb med nästintill omöjliga förutsättningar eftersom ni inte träffats live, så det är klart du ska ha betalt! Är inte bruden nöjd kanske hon skulle ansträngt sig lite mer för att i god tid försäkra sig om att den hon lämnat uppdraget till är pålitlig och inte backar ur strax innan bröllopet. Du levererade kanonfina bakverk och som jag ser det stämmer nästintill allt (förutom det vita täcket av sugarpaste på cupcake) enligt beskrivning.

    Så upp och hoppa igen och fortsätt gör det som gör både dig och oss andra lyckliga. Härligt goda och vackra bakverk 😀

    kram

  44. Säger bara WOW vilka tårtor och cupcakes, vilket jobb du lagt ner.
    Tycker det är fruktans värt dålig stil att bete sig som dom tydligen gjort för att dom råkar haft en dålig dag… 😦
    Ett STORT lycka till i framtiden…

  45. Jag kan bara hålla med alla andra 😦 Hoppas du slipper höra nå mer från de otrevliga brudparet! Jag tycker iaf att det blev fnt och jag gillar att kika in på din blogg då oh då och titta på det du bakar! Kram

  46. helt jäkla sanslöst…
    tårtor tillbaks, och polisanmäl… dom va helt klart ute efter gratis tårta… jäkla snyltare.
    jag undrar också varför hennes första tårtmakare inte gjorde tårtorna?? kanske fick nog av bridezillan??
    jag tycker att hon ska va oerhört tacksam för att hon överhuvudtaget fick kanonfina tårtor till sitt bröllop… annars kan hon faktiskt göra dom själv!!

    jag tycker att du gör ett oerhört fint jobb… all creds till dig… kram Diana

  47. Jag håller med alla andra fy så otacksamt! Blir så illa berörd när jag läser ditt inlägg! 😦
    Hoppas du får nya krafter och tar nya tag! Men förstår att man blir ledsen och besviken.

    Hoppas även att hon läser detta och förstår hur illa hon har behandlat dig samt att hon fick ett uselt bröllopp!

    /Jennifer

  48. För det första: Tack för de uppmuntrande orden jag fick efter min stora beställning förra sommaren. För att vara ”nybörjare” så är du ju låååångt före mig! 😀

    För det andra: Fy satan vilka hemska kunder! 😦 Jag är så, så ledsen för din skull. Tyvärr är det väl sådant som händer ju fler kunder man får, även om det verkligen inte är någon tröst. Hoppas att du kommer igen fort som attan, och inte låter dessa rikspuckon trycka ner dig!

  49. Det skulle ikke vært mulig! På norsk har vi et uttrykk; ”utakk er verdens lønn”, og det passer jo godt her. Det betyr ikke bare at man ikke får en fortjent belønning, men at man ofte får det mostsatte -utakk eller baksnakking mot seg når man gjør en innsats for å hjelpe andre.

    Får håpe karma kommer og biter bruden i ræva! 😉

  50. Galet att människor bara kan vara så himla otacksamma. Jag har väldigt svårt för att förstå mig på sådana. Dina tårtor och bakverk är alltid underbart fina, även dessa är det. Försök att inte bry dig. Du är bara bäst 🙂

  51. all creed för dig att du skriver om detta… att du vågar skriva om denna händelsen för månag vågar inte skriva om det negativa som händer runt sin hobby tyvärr.

    hoppas detta löser sig.

    polisanmälan, olaga hot är det. har du kvar mail så e det inga problem…

    fortsätt med din hobby, lnte dessa människor förstöra din glöd för detta med dekorativ bakning

  52. Hej där! Tycker verkligen jätte synd om dig!! Tycker verkligen tårtorna var jätte fina! Har haft 2vån tårta framme i rumstemperatur i flera timmar, härom veckan pga platsbrist i kylen. Den höll jättebra, det enda som hände var att spn svettades.. Men den sjönk inte alls ihop. De måste bara ha kört som idioter eller tappat den o hittat på allt! för tårtor klarar ändå rätt mkt! För jag tycker verkligen att du är jätteduktig! Menar, komma några dagar innan o tro att man ska veta exakt vad de vill ha… Inte ok!

  53. Hej!
    Vilken hemsk männiksa! Jag hooppas verkligen att du vågar baka till folk du inte känner igen. Vi fick otroligt många fina kommentarer på tårtan som du gjorde till oss. Det var ingen annnan som vågade sig på det projeketet och det blev mycket bättre än vad jag vågat hoppas på. Ta åt dig av allt fint som folk säger och skit i resten!!

    /Bruden med LEGO-tårtan som alla snackar om

  54. Fy vad hemskt! Här ställer du upp och vill hjälpa så får du bara skit tillbaka. Vissa männsikor förstår man verkligen inte :/ Bara att ta nya tag och tänka på hur många de finns som älskar dina tårtor 🙂

  55. Håller med alla övriga inlägg. Du gör verkligen otroliga kreationer och himmelska tårtor. Jag får super mycket inspiration av både det ena och det andra du gör. Jag gör också tårtor på hobby nivå men till släkt och vänner, säljer endast praliner till andra. Vissa människor förstår inte hur mycket tid och kärlek man lägger ner på sina kreationer, det ligger många timmar bakom allt du gör, det är ju ingen industri tillverkning du håller på med. Precis som dig tycker jag om att lägga ner mycket tid på utséendet på tårtan/bakverken för att människor ska få en vacker upplevelse och detta kan man ju aldrig få på ett bageri.

    Hoppas du tar åt dig av alla uppmuntrande kommentarer och kör vidare så som du alltid gör. Du är ju en konstnär i det du gör och man kan ju inte låta bli att älska de vackra skapelserna man ser här inne.

    kram Anna/ Martin´s tårt och chokladverkstad

  56. Hej.
    Lider verkligen med Dig, för det här tycker jag nämligen luktar riktigt mycket bedrägeri…….man kan ju undra om brudparet i ren snålhet har kört samma upplägg med blommor, mat m.m. Polisanmäl dom!!!
    Kram!

  57. Man får verkligen hoppas att de kan se tillbaka på sitt bröllop med glädje och nöje samt en tillställning värd att minnas. Själv skulle jag ha svårt det om jag betett mig på det viset

  58. Det här är ju helt sjukt!!! Tycker så synd om dig!
    Håller verkligen med alla ovanstående kommentarer, du gör helt magiska kreationer och jag kan inte tänka mig att du har gjort något fel. Jag läste beskrivningarna innan jag kollade på tårtorna och de blev ju precis som i beskrivningarna, förstår inte hur man kunde ha en annan bild efter de beskrivningarna!
    Nä fy för såna människor, och hurra för dig!
    Jag tar också åt mig av din ”läxa” och kommer inte heller göra beställningar åt andra än folk jag känner, läskigt ju!
    Stor kram till dig och fortsätt inspirera oss!!

  59. Jag blir alldeles mållös! Jag blir både ledsen och arg för din skull. Dina tårtor var fantastiska! Du har verkligen gjort vackra tårtor enligt beskrivningen dessutom med kort varsel!
    Jag misstänker att den förra tårtmakerskan drog sig ur för att inget dög åt bruden.
    Det är skamligt att inte betala för dem. Om de var missnöjda rent allmänt så skulle de t ex kunnat få lite rabatt på t ex arbetskostnaden. Du måste ju minst få betalt för råvarorna!
    Men i detta fall har de ju fraktat sönder tårtorna!
    Att då blir hotfull är ju skandalöst! Det finns väl inte någon som lämnar ifrån sig trasiga tårtor!
    Då skulle han väl inte ens ha tagit emot dem eller hur? Då skulle han ha klagat på plats!
    Usch vad tråkigt att bli så här illa behandlad när man ställer upp 😦
    Jag tycker att du ska kontakta dem igen och förklara att du kände dig hotad men att du vill ha betalt för dina tårtor. Erbjud dem viss rabatt om du vill vara schysst men det är ju tveksamt om man vill det. Säg att om du inte får betalt kommer du att gå vidare med ärendet.
    Sen hoppas jag av hela mitt hjärta att en sådan här händelse aldrig tar ifrån dig glädjen att skapa dina vackra tårtor ❤ Du är verkligen jätteduktig! Det kan en oförskämd brud aldrig ta ifrån dig 🙂

  60. Fy tusan så himla ruttet gjort! Har de hotat dig så tycker jag att du ska polisanmäla, just i det hänseendet att du faktiskt är privatperson och inte företagare. Tycker med all rätt att du har uppfyllt din del av avtalet, har pappan kört bilen i 180 till festlokalen så är det inte ditt fel. Ditt ansvar slutade när de godkände och hämtade skapelserna. Ibland blir man faktiskt fundersam över hur människor är funtade…

  61. Helt galet. Väldigt fina tårtor har du gjort. Självklart så kan man tolka motiven olika, men de var ju deras risk framförallt. Trist att du kände att du behövde lämna tillbaka pengarna för all tid du lagt ner är det ju galet! Men jag förstår det verkar ju vara den allra värsta sortens bridezilla och dessutom en släkt som hänger på.
    Väldigt tråkigt för dig, men kom ihåg att det inte handlade om vad du gjort utan det är bara de som är weird:a.

  62. Allt du gör är otroligt och har fått mig att ta nästa steg i min bakningshobby! Det finns människor som aldrig kommer att bli nöjda och som säkert inte hade gått att få glada vad någon än hade bakat åt dom. Hoppas du återhämtar dig och vågar lita på folk igen..det här borde ju vara ditt heltidsjobb.
    Kram kram

  63. Jag vill börja med att säga ett stort TACK till alla era fantastiska kommentarer! Jag är överväldigad över ert fina stöd! Känner mig oerhört lyckligt lottad som har så många fina människor som lägger ner sin tid på att ge mig detta fantastiska stöd! ♥ Jag har läst alla kommentarer inte bara en gång kan jag lova!

    Jag tänkte idag i korta drag berätta för alla er som lämnat så fina kommentarer till mig om vad som hänt sen jag skev detta inlägg 🙂

    Jag fick ett mail med bilder tagna av gästerna på bröllopet där ett glatt brudpar skär tårtorna som ni kan se ovan. Det är absolut inget fel på dem (som jag misstänkte). Jag har dessutom fått höra ett par kommentarer från gästerna som ätit tårtan och det var många fina ord som sades. Båda smaken och utseende fick många komplimanger. Detta känns oerhört bra 🙂

    Jag tänker inte lägga ut några bilder här på bloggen på hur tårtorna såg ut då jag då även skulle hänga ut personen som tagit dem samt brudparet. Jag har ingen önskan att sjunka till en låg nivå och namnge brudparet heller. Något sådant är inte min stil.

    Brudparet fick aldrig tillbaka det förskott jag fått (för att täcka inköpet av ingredienser m.m.), utan tack vare ert stöd bestämde jag mig för att behålla det. Däremot fick jag aldrig något mer betalt för dem. Tårtorna de serverade på sitt bröllop fick de mao billigare än billigast. Jag hoppas dock på att de nu i efterhand inser hur illa de har betett sig och att detta kommer tära på samvetet. Jag mailade brudparet och berättade om kommentarerna jag fått av deras gäster samt bilderna deras gäster tagit som skickats till mig. De lär nog kännas en del att veta att gästerna de bjudit in på sitt bröllop känner till historien om tårtorna.
    Jag har valt att inte polisanmäla. Det ”enda” jag förlorat på den här otroligt tråkiga historien är de många timmar (över 15) som jag la ner på dem. Det jag fått är en oerhörd lärorik läxa som jag aldrig kommer återupprepa.

    Jag vill fortsätta att skapa vackra, roliga, tokiga och smaskiga bakverk att visa upp här på bloggen. Jag vill inspirera er underbara läsare och göra bloggen bättre och större. Det är framför allt där jag vill lägga min energi. Jag får oerhört mycket av er och jag vill göra mitt bästa på att ge tillbaka ♥

    TACK, TACK, TACK! ♥ Ni är helt fantastiska! ♥
    Kram, Lisa

  64. såååå attans bra gjort att maila till dom och berätta att tom deras gäster tyckte dom beteende sig ruttet. snacka om att de måste skämas grymt och ingen lär ju vilja ställa upp för dom i framtiden.. what goes around comes around som det så vackert heter.
    men fortfarande beklagligt att de finns såna röttägg. du la faktiskt ner mycket tid och hjärta i det…
    hoppas innerligen att de har dåligt samvete

Kommentera

