Våningstårta i rosa, vitt och guld

I helgen firade vi finaste Vilma som blivit 1 år. Mamma Frida, som är en av mina allra bästa vänner, gav mig helt fria händer med tårtan. Eller nästan.. Vilma älskar badankor så det skulle finnas med på tårtan och det skulle vara 15 bitar. Hm.. det gick halvbra😛 Jag kunde liksom inte begränsa mig och jag tror att det slutade på en 40 bitarstårta😉 Som tur var kom det fler gäster än räknat och de som sov över då de hade långt att åka fick äta extra mycket tårta då det blev en hel del över… till och med grannarna fick sig några bitar🙂 Nåja, badankan är där på ett hörn iallafall😉 Nu visste ju jag att Vilma skulle få en pannkakstårta med jordgubbar att smaska på så jag gjorde 2 badankor till den. Dock glömde jag bort att ta kort på dem. Kan avslöja att de blev mycket populära och de åkte snabbt in i munnen på lilla Vilma🙂

Topptårtan  består av en white almond velvet cake och en white velvet cake med strössel (utelämna mandelessens i detta recept och tillsätt strössel efter eget tycke). Den är sedan fylld med lemoncurd och rårörda hallon. Den är sedan spacklad med en helt fantastiskt god frosting, jordgubb- och marshmallowfrosting (använde jordgubbsmarsmallowfluff istället för vanligt i detta recept) och täckt med Fun Cakes sugarpaste. Frostingen smakar ungefär som jordgubbsglass tycker jag.

Den undre tårtan består av följande tårtbottnar: rosa angel cake, devils food cake och saftig vaniljkaka. Den är sedan fylld med citrongrädde, lemoncurd och rårörda hallon. Den är spacklad med chokladsmörkräm och täckt med sugarpaste (dekorfondant). Jag passade på att använda en del av de tårtbottnar jag hade i frysen därav så många olika bottnar😛 Tårtan hade många smaker som passade väldigt bra ihop och resultatet blev en väldigt fräsch tårta men ändå chokladig.🙂

Dekorationerna består av flowerpaste och guldpärlor. De rosa dekorationerna är sedan delvis målade med ätbar guldfärg. Kantbandet är ätbart.

Med det här inlägget tar jag en kort paus från bloggandet då jag inte riktigt får tiden att räcka till då både sambon och dottern har sommarlov. Jag kommer dock att finnas på Sockerrus Facebook-sida och uppdatera en hel del där, så vill ni ha tag på mig så gör ni det lättast där (eller via mail, sockerrus@live.se).

Om någon vecka dyker jag upp här igen med en mängd olika tårtor och andra sötsaker.

Jag önskar er alla en helt underbar sommar!

Stor KRAM

Lisa

PS: Jag kommer självklart besvara de frågor ni ställt i Frågetund-inlägget de senaste dagarna🙂

Formen jag gjort knapparna med är köpt hos Strössel & Annat

Den guldiga tårtbrickan kommer ifrån Siluett, det ätbara kantbandet kommer ifrån Cake Decorating Company och Fun Cakes SP fick jag hemskickat av B’s Skafferi. Det fina tårtfatet är ett favorit fat och kommer ifrån IB Laursen.

22 thoughts on “Våningstårta i rosa, vitt och guld

  1. ja vad ska man säga.. helt enastående.. helt lyxigt.. helt enkelt otroligt vackert och underbart🙂 helt som vanligt alltså🙂 du e grym Lisa :))

    Kram Stina

  2. Åhhhh du e helt underbar med dina verk!!
    Vad använder du för utstickare till dina fina blommor på denna tårta??
    Helt fantastisk tårta!
    kram på dig!

  3. jättefin tårta Lisa!! Och fan va rolig du är som gör en 40bitars tårta till 15pers! haha🙂 Dig ska man bjuda in på kalas alltså😉 Men det är bra med ”för mycket” än ”för lite”!!!

  4. Helt underbar, tio av tio ”tårtspadar” från mig!
    Underbara dekorationer också, annorlunda och både vackra och coola.
    Ha en skön ledighet!

  5. Vilken underbar tårta, både till färg och form. Jag hoppas att du får en underbar sommar och jag hoppas att vi får se bilder från bröllopet. Sen vill jag se alla smaskiga bilder från New York också, glöm inte att hälsa på Buddy.🙂

Kommentera

