Step by Step: Vertical Layer Cake

♥♥ Translate this blogpost to English ♥♥

Det var många som var intresserade av att veta hur man gör den vertikala tårtbottentårtan jag gjorde igår. Smidigt nog så passade jag på att fota en steg-för-steg när jag gjorde den. Tårtan är lite pillig att göra men ger ett väldigt tufft resultat tycker jag. När man gör den får man dessutom två stycken så en kan man lägga in i frysen för att ta fram vid ett senare tillfälle🙂

I min tårta använde jag en Devils Food kaka och en Saftig vaniljkaka, men det får givetvis att använda någon annan kaka om ni hellre vill det. Tänk bara på att den ska vara stabil och bör inte var för spröd, får då blir det lite svårare att handskas med den.

♥ Receptet hittar du längst ner på inlägget efter steg-för-steg-beskrivningen.

Så här gör du vertikala bottnar

Du behöver två tårtbottnar, en mall gjord av papper eller kartong och en kniv.

Börja med att skära av eventuella förnöjningar och liknande så att du får två jämna tårtor.

Tårtbottnarna ska vara lika höga (eller iallafall så lika som möjligt).

Rita ut ringar på pappret. Jag har gjort ganska tjocka ringar men de går givetvis att göra flera och smalare. Lägg mallen på tårtbottnen.

Skär med en vass kniv utefter mallen. Se till att hålla kniven rakt när du skär. Gör likadant på den ljusa kakan.

Klipp bort den yttre ringen.

Skär ut efter mallen på båda kakorna. Klipp sedan till mallen igen och återupprepa steget.

Skär ett jack i de tre yttre ringarna.

Ta isär de olika ringarna.

Bygg nu ihop de två kakorna så att de ser ut så här.

Dra åt kakan med plastfolie eller liknande. Häll vaniljsirap i skarvarna och ställ sedan in kakan i frysen i en timme (eller mer). Sirapen fungerar som ett klister och håller ihop de olika ringarna. Ta ut kakan och låt den stå framme en liten stund innan du dekorerar den med frosting.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Recept

Till tårtan har jag använt en botten Devils Food Cake, en Saftig Vaniljbotten, en sats Vaniljsirap och en sats Len Chokladfrosting.

Devils Food Cake

Receptet hittar du HÄR!

Saftig Vaniljkaka

Ger en 20cm kaka

200 g smör, rumstempererat

2 1/2 dl socker

3 1/4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

4 ägg

1,5 tsk vaniljsocker eller 3/4 tsk vaniljpulver

Gör så här:

  • Rör det rumsvarma smöret och socker pösigt.
  • Tillsätt ett ägg i taget och vispa en stund mellan varje ägg.
  • Sikta ner mjöl, bakpulver och vaniljpulver. Blanda väl.
  • Häll smeten i en smord form och grädda på 160 grader i ca 40-50 min. I min ugn är den klar efter 40min. Låt en sticka avgöra när den är klar (den ska vara torr).

Receptet är hämtat från May Clee-Cadman

Vaniljsirap

2 dl socker

2 dl vatten

2 tsk vaniljpulver

Gör så här:

  • Koka upp socker och vatten i en kastrull. Ta av kastrullen från plattan när sockret smält.
  • Rör ner vaniljpulver och blanda om.
  • Häll nu/droppa sirapen i skarvarna på din vertkala kaka.

Len chokladfrosting

1 dl grädde

150 g mjölkchoklad

60 g smör

2,5 dl florsocker

3 msk kakao

1 tsk kokande vatten

Gör så här:

  • Häll grädde i en kastrull och värm upp. Rör ner hackad choklad och fortsätt att röra tills allt har smält. Ställ blandningen i kylen i 30-60min. Den ska bli ungefär rumsvarm.
  • Vispa rumsvarmt smör fluffigt.
  • Häll i florsockret, kakaon och det kokande vattnet. Rör om.
  • Ta ut chokladblandningen från kylen och häll ner i smörkrämen. Vispa tills allt är väl blandat. Är frostingen för rinnig så kan du tillsätta lite mer florsocker eller ställa in den i kylen en liten stund.
Tips: Tänk på att dubbla receptet ifall du vill ha mycket frosting.
Lycka till!🙂

Själva idén till den vertikala tårtbottentårtan har jag fått från bilder jag sett på olika amerikanska bloggar. Det finns en mängd olika varianter av vertical layer cakes man kan göra. Just denna typ av vertikal tårtidè hittade jag på den fantastiska bloggen I am Baker – En av mina absoluta favoritbloggar🙂

29 thoughts on “Step by Step: Vertical Layer Cake

  1. En helt fantastisk tårta! :))
    Kan inte låta bli att testa denna, men knappast blir den lika lyckad som din! 😉

    Tack för att du delar med dig av dina härliga tårtor, ideér och recept!🙂

  2. Whaooo så häftigt. Ja tänk vad man kan göra om man bara ha fantasi till allt.
    Tårtan eller kakan är jätte läcker.
    Skall verkligen testa detta, älska Black and White😉
    Må gott Pia

  3. Pingback: En annorlunda tårta –

  4. Tack för beskrivningen! Du e bra på det mesta vad gäller bakning har jag märkt! Suveränt att du delar med dig så många tips! Fortsätt med din underbara blogg oavsett vad vissa försöker med..tänker på incidenten du skrev om häromdagen…önskar dig en trevlig helg!

  5. Kanonbra beskrivning, mycket tacksamt. Tårtan är så jäkla snygg, den måste jag prova att göra. Du är så himla duktig! Roligt för mig som hobbybakare med en sådan fin inspirationsblogg🙂

  6. Pingback: Våningstårta i rosa, vitt och guld –

  7. Pingback: Sushitårtor –

  8. Pingback: Somrig våningstårta med prinsesskrona –

  9. Pingback: Bröllopstårta med rosa rosor –

  10. Pingback: Läcker tårta med superenkel frostningsteknik –

  11. Pingback: Bröllopstårta + BröllopsCupcakes –

  12. Jag ska nog göra de där vertikala bottnarna, använda citronfrosting och visa upp till mitt slutprov i konditorikursen på skolan😀 ”Juryns” ögon kommer ploppa ur ögonhålorna när de ser den xD

  13. Pingback: A Little Birthday Cake –

  14. Pingback: Enkel tårta med spets –

  15. Pingback: Bröllopstårta med flygplan – Sockerrus

  16. Pingback: ~Hjärta~ «

  17. Pingback: Lace Wedding Cake |

  18. Pingback: Chocolate Candy Cake | Sockerrus – The Sweet Blog

Kommentera

