Detta kunde ha varit ett tårtinlägg…

Jag hade idag tänkt fixa med en ny tårta som jag gjort till bloggen men skulle bara kolla igenom mailen först. Vilken miss. Kan säga att inspirationen försvann… Idag fick jag nämligen ett mail från Livsmedelsinspektören här i stan. De hade fått in en anonym anmälan om att jag bedrev en olaglig bageriverksamhet i hemmet. Detta kändes precis hur tråkigt som helst! Att det dessutom inte är första gången jag blir anmäld gör det inte direkt mindre tråkigt. Dock är det väl inte den sista gången heller (om jag inte slutar blogga dvs)… 😦

Bloggen Sockerrus startades då jag ville ha en plats för bilder på de tårtor och cupcakes jag har gjort (så att min familj och vänner kunde få se). Att den skulle komma att bli så stor som den är idag hade jag inte ens kunnat drömma om. Idag har syftet med bloggen ändrats och den riktar sig inte längre bara till familjen utan den riktas främst till er läsare. Med bloggen vill jag inspirera, lära ut, dela med mig och testa nya sätt att dekorer,  baka och skapa. Den feedbacken jag får från er läsare är helt fantastiskt och det är ju tack vare er och dessa fina ord som gör att jag jobbar så hårt med bloggen. Att få möjligheten att inspirera så många människor är superskoj och jag älskar att planera vad jag ska göra härnäst 🙂 – Jag älskar att driva en bakblogg!! 🙂 Dock tar den rätt mycket tid då det är många moment som ska göras. Jag lägger därmed ner MASSOR med tid på att baka, skapa, fota och skriva inlägg till bloggen. Därför känns det så otroligt tråkigt när någon gör en sådan här anmälan och det gör mig väldigt ledsen…

Samtalet med livsmedelsinspektören gick givetvis bra då jag inte gjort något fel och anklagelserna inte är sanna. Men det känns väldigt ledsamt att någon vill försöka sätta dit mig… 😦  Jag antar att det går lite för bra för Sockerrus vilket gör att någon gått och blivit avundsjuk tyvärr. Vill dock poängtera att jag inte är ett hot alls mot de bagerier/tårterier/cupcakesställen som finns här i kommunen – Jag bedriver nämligen inte ett bageri här hemma. Jag kollade upp med livsmedelsinspektören för snart ett år sedan exakt vad som gäller för Linköpings kommun och håller mig inom den gränsen. Jag vet att jag får baka till min familj och min umgängeskrets, och jag vet även att högst 10ggr per år så får jag baka till allmänheten (alltså de jag inte känner alls). Detta följer jag givetvis och har fått säga Nej till många förfrågningar jag fått från de jag inte känner. Mycket av det jag gör äts faktiskt aldrig upp, utan smakas bara. Jag önskar att jag kunde ge bort bakverken till de som skulle vilja ha, men det får jag inte då det bryter mot livsmedelsreglerna här i kommunen, så det slängs tyvärr istället. Detta för att jag inte vill bryta mot de reglerna som finns.

Usch, detta blev ett väldigt tråkigt inlägg, men jag kände att jag ville skriva om det då det gjorde mig så ledsen. Tack vare denna anonyma anmälare så blir det dessvärre inget tårtinlägg idag, men imorgon blir det nya tag och jag ska försöka få till ett då istället 🙂

Tillägg 6 juni 17.25: Fick frågan om hur jag klarar mig ekonomiskt och jag tänkte att det kanske är på sin plats att berätta, för er som inte vet, vad jag gör om dagarna 🙂 Jag är mammaledig och hemma med min son (och lite senare om dagarna även dottern), så jag är föräldraledig. Bakandet och bloggandet är min hobby och något jag gör på min lediga tid. Alltså inget jag ekonomiskt kan leva på utan något jag gör helt enkelt bara för att jag tycker det är så himla skoj 🙂

Vill avsluta detta tråkiga inlägg med att tacka för all den fina feedback jag får här på bloggen. It means the world to me 😀

Så ett stort TACK till alla er härliga läsare som ger mig så mycket fina kommentarer. Kärlek till er alla! 🙂

40 thoughts on “Detta kunde ha varit ett tårtinlägg…

  1. Fy vad tråkigt ! 😦 Synd att folk ska vara avundsjuka 😦
    Men bra att allt gick bra iaf för jag vill ju att du ska fortsätta blogga och inspirera. Vem vet? En dag kanske jag tar tag i bakningen och gör någon fin tårta och då ska du ta åt dig äran 🙂
    Keep up the good work!

  2. *suck* Det är inte första gången jag läser om någon som bloggar och blir anmäld av någon avundsjuk dåre ! varför kan man undra ?! Trist att det ska behöva vara så….. Du gör i alla fall många av glada med dina bakverk och inlägg för övrigt. Jobba på ! =))

  3. Åh, så typiskt!
    Alltid måste det finnas ruttna ägg när det går bra hos någon! Jag är ju såååå tacksam för dina recept och härliga bilder och inspireras av dig!

    Jag bakar ibland tårta till de på mitt jobb, när någon fyller år eller bara ”just because…” och det uppskattas. Inte fasiken har livsmedelsverket hos mig o göra! Man får ju bjuda!

    Hoppas att den som anmälde dig råkar ut för sur grädde!

  4. Usch vad trist… Jag förstår vilket jobb du lägger ner på din blogg. Jag har arbetat med en bröllopshemsida (www.gamman.se) som hobby i flera år och detta har lett till att jag idag även har en webbutik. Det är enormt mycket jobb med ett sådant hobbyprojekt. Jag förstår glädjen och omsorgen du lägger ner i ditt skapande. Jag är likadan, fast med blommor… (Men jag får tack och lov inte Livsmedelsinspektionen på mig.)
    Jag uppskattar i alla fall att följa din blogg och se dina vackra bilder, även om jag själv är rätt usel på att baka.

    Kram
    Anja

  5. Ja fy! Rena rama avundsjukan det är vad det är…säkert någon som vill göra detsamma som dig! Fortsätt med det du gör och bry dig inte, men kan förstå att du blir ledsen och besviken.

  6. Fy fasen vad tråkigt att folk håller på så där. Det är dock väldigt bra att du tog upp det här med att man kan få baka inom vissa gränser (antalet tillfällen varierar från kommun till kommun, för de som inte visste detta) till allmänheten, jag tror att många är ovetandes om det och den okunskapen kan nog få folk att tro att de har rätt att göra så där. Men tji fick de! /Ida

  7. Ja alltså jag har ju redan skrivit massor till dig idag så duv et ju vad jag känner.
    Bara låt det rinna av dig. Ett fint och bra inlägg. Hoppas personen förstår nu… och andra som har en stick i sidan mot dig och din blogg.
    Jag älskar din blogg.. så är det bara.. för dina fina bilder och underbara skapelser…

    go go girl säger jag bara 😉

    Kram på dig!

    Stina

  8. Hej!

    Tråkigt när sådant händer…. men hur förhåller det sig om du skulle skänka till hemlösa i din kommun ex. vid soppluncher eller annan verksamhet? Det skulle nog vara uppskattat, undrar när de fick något sådant senast…..

    Tack för all inspiration som du ger oss som är bedrövliga i köket, ; )
    Malin

  9. Åh!! man blir så trött på dessa avundsjuka människor, kan de inte skaffa sig ett eget liv istället för att lägga sig i andras??

  10. Så tråkigt. Man är inte förvånad. Vissa lägger tid på att anmäla folk och irritera folk, vissa lägger sin tid på att baka och inspirera folk. Jag tycker du är en inspirations källa av dets like. Tack vare din blogg har jag börjat göra tårtor till min nära och kära… Tack för en underbara blogg.

  11. Urs vad tråkigt!!
    Jag älskar iallafall din blogg och tycker att du är super duktig på att baka! 🙂
    Det är alltid kul att gå in och kolla vad du har gjort !
    Hoppas att den personen förstår
    kraaaaaaaaaam

  12. Vad tråkigt att folk/någon inte kan låta bli att lägga sig i vad andra gör… Jag tycker iaf om din blogg jätte, jätte mycket! Du ger mig otroligt mkt inspiratuon och ny kunskap! Jag gillar verkligen din stil på både design och annat =) Fortsätt kämpa!
    Kram

  13. Men, vad folk ska hålla på hela tiden. Undra hur man känner sig när man ringer ett sånt samtal/skriver ett sånt mail som ska anmäla någon annan. Om man misstänker något, varför inte bara fråga dig rakt ut liksom? Nej, usch för sånna!

    Bloggen är superinspirerande och jag är väldigt glad att vi får fortsätta följa ditt bakande. Och om jag får ha en liten önskan till; säg upp dig från ditt vanliga jobb och öppna ett litet café, så man kan få njuta av dina vackra skapelser istället för att de kastas 🙂

    Kram

  14. Usch vad tråkigt! Hoppas den som anmälde läser ditt inlägg och får kunskap i både fakta och de gällande reglerna!
    Hoppas du kan lägga detta trista på hyllan och fortsätta med dina fantastiska bakverk och blogga om dem! 🙂

  15. Rackarns så småaktigt! Och så jäkla skönt att du i klartext talar om att du faktiskt vet att du inget fel gör! Keep up the good work Lisa!

  16. USCH! USCH USCH för såna småsinta människor som måste göra sånt. Vet själv, har drivit campingverksamhet i Dalarna i femton år och NU plötsligt har vi blivit anmälda för allt möjligt och de gick raka vägen till polisen, bara det konstigt. Men vi kör vidare, vi gör inget fel heller och att stå upp med rak rygg och fortsätta är bästa sättet att bränna de här små ”råttorna” på näsan! Älskar din blogg, älskar inspirationen och att äta med ögonen – sätter ju sig inte ens på höfterna då! 😀 Och, stod det inte i Linköpings Posten att du var mammaledig? Eller i bloggen?
    Usch igen – hade hoppats att sån här illvilja bara fanns ute i småbyarna i Dalarna, inte i fina Linköping!
    STORA KRAMAR!!! (Om du kastar dina bakverk i min postlåda då?? ) 😉

  17. Nä!? Men vad trist! Varför kan inte folk bara fråga först om vad som gäller! Jag har ju jobbat i butik och vi blev ständigt utsatta av folk som skulle stämma oss – helst de anställda personligen – för regler som vi själva inte valt att butiken ska ha. Det ledde såklart aldrig någon vart eftersom vi följde alla lagar. men ändå! Stämmas skulle det!!! Så trist! Hoppas det inte händer igen!!! Fortsätt baka i massor!!! Kram!!!

  18. Den svenska avundsjukan har slagit till igen…. Det är bara att bita ihop och inte ge efter för en sån fegis som måste vara anonym för att ”sätta dit nån”

  19. Ja vad säger man.. det är den svenska avundsjukan. Folk kan aldrig glädjas åt att det kan gå bra för någon annan, utan ska alltid gnälla på allt och alla. Jag bakar också tårtor, men även jag får hålla mig till familj och nära vänner. Vad jag däremot har varit lite rädd för är när man säger nej till folk man inte känner så ska dom anmäla en, bara för dom blir sura.

    Fortsätt med dina tårtor/bakande, o låt inte bittra människor stoppa dig. Så länge du vet att du håller dig till lagen så är det bara att fortsätta…

  20. Vad tråkigt med missunnsamma människor =(
    Du vet att du gör rätt och att du inte har något att dölja, så även om det känns jobbigt med mail som det du fick idag så kör på. Ha din hobby, visa oss vad du kan och var stolt över att det går så bra för dig. Så bra att vissa blir så avundsjuka att de nästan dör, så avundsjuka att de vill att du också ska må dåligt…
    Bjud inte på det!

    Ha en underbar vecka i solen
    (och KUL att du med har gjort en ”vertikal-tårta” =D)
    Kram
    /Nellie

  21. Tråkigt att folk gör sånt!
    Alla vi som har bloggar, bloggar ju just som du säger för att få visa upp sina bakverk för nära och kära och för att få kontakt med andra som delar detta intresse. Det är så trist att folk inte har något bättre för sig, de kanske skulle prova på att baka lite istället och lägga sin energi på det.
    Ha det gott i sommarvärmen / Lisa

  22. Tycker du ska radera den här upplevelsen från hårddisken och fortsätta baka och inspirera med dina härliga bakverk och din fantastiska blogg 😀
    Du gör ett fantastiskt arbete och det är säkert precis som du säger någon som är avundsjuk för att det går bra för dig! Kör hårt…det du gör är fantastiskt!

  23. Ja visst är det tråkigt med folk som bara blir avundsjuka o inte klarar av att man lyckas eller trivs med det man gör. Jag tycker att din blogg är väldigt trevlig i hoppas därför att du fortsätter som du gjort tidigare- vilket jag vet att du gör! Lycka till framöver!

  24. Vidrigt att det finns så pass avundsjuka människor som bara måste se till att det inte går bra för någon annan, det här är ju bara för tråkigt. Fy f*n rent ut sagt!
    Tyvärr slutar man ju bli förvånad i dagens samhälle för allt ska anmälas, tårtor, promenad som sjukskriven osv osv .

  25. Pingback: En enkel kärlekstårta –

  26. Fy farao vad trist, förstår dig verkligen! Skulle också blivit nedstämd 😦
    Så himla tråkigt att folk inte har något bättre för sig än att anmäla duktiga människor, men som de andra skriver är det förmodligen bara någon som är avundsjuk!
    Du är ju fantastiskt duktig på det du gör så fortsätt med det 😀
    Och jag känner igen det där med att slänga bakverk… tråkigt men sant.

    Men har du funderat på att skaffa nåt ställe och baka där, och kanske starta eget företag, eller kommer du bara fortsätta ha det som hobby? Jag undrar eftersom jag själv får frågan hela tiden och en del av mig är sugen på att prova starta nåt bakföretag medans andra delen av mig är nöjd med att ha det som hobby. 🙂

    Stor kram till dig!!

  27. Det er sikkert et bakeri som er misunnelig på de fantastiske krasjonene du lager! Så lenge du vet at du har holdt deg innenfor reglene er det vel ingen sak! Du er superflink og jeg elsker bloggen din. Stå på og kos deg med bakingen. Gleder meg til flere flotte innlegg fra deg!

  28. Hej Lisa!

    Usch så tråkigt det måste vara att bli smyganmäld. Jättekul att du studsat tillbaka med nya inlägg (jag ligger lite efter i mitt bloggläsande efter helgen..)
    Kanske är det bra att du skriver det här inlägget, så får alla som undrar reda på hur det funkar där du bor. Dels för att du ska slippa bli anmäld (hur trist detta skäl än är men det är ju tydligen verkligheten) men också för att det finns så otroligt många nyfikna, och många som skulle vilja baka lite till folk. Jag själv skulle gärna slippa tacka nej till de förfrågningar jag får, det skär i hjärtat, men min kommun säger nej. Närmsta släkten och engångstillfälle ja, men inget som är upprepat och det spelar ingen roll huruvida man tar betalt. (Livsmedelsverket gäller detta, Skatteverket har egna regler och vill ju ha in pengar oavsett Livsmedelsverket. Även de har regler, och dessa vet jag att du också har koll på, liksom de förras regler).

    Så jag kan förstå att folk blir lite bittra när vissa får och andra inte får, beroende på var man bor och kanske t o m vem man pratar med, för en person säger en sak och en annan annat. Det är inte lätt att se alla dessa bloggare som tar beställningar, men kanske är det inte de som är godkända och har rent mjöl i påsen s a s som stör utan de som de tror inte följer reglerna. Och då ska dessa (tydligen) sättas dit. Kanske handlade personen i all välmening (mot alla andra än dig då), jag vet inte, (låter mer som missunnsamhet) men jag vet också att du inte är den enda som drabbats. Jag har inte blivit anmäld (jag är ju ganska tydlig med att jag inte tar beställningar) men jag har fått ordentligt utfrågande mail (hellre ett nyfiket mail än en anmälan bakom ryggen) och jag har sett anonyma varningar i kommentarerna på andra bloggar runt om. Bakfnatt fick tidigt en åthytning, såg jag.

    Fast också mailen kan vara jobbiga. Angelica på Angelicas cupcakes skrev nyligen ett inlägg om hur hon blir ifrågasatt och hur tungt det är när hon försöker göra det rätta och starta en godkänd business. Jag skrev till henne också att jag hejar på så mycket jag kan, och jag hoppas att du förstår vad jag tycker om det som inträffat dig också (att jag förstår var det kommer ifrån betyder inte att jag tycker att det är rätt). Det kan vara svårt att se eller kanske spelar det inte ens någon roll vad orsaken är, men jag försöker bevisa att du inte ska ta detta personligt. Det är inte dig detta handlar om, det är något annat. Det är så lätt att ta åt sig, jag vet det efter att ha fått en halvknasig kommentar för ett tag sedan, och det är ju inte ens samma skala på det. Låt inte detta dämpa din bak- och blogglädje. Du har så många andra som hejjar på dig.

    kram Cecilia

  29. Gu vad tråkigt,blev själv ledsen nu för din skull.varför ska folk hålla på och förstöra.det är bara att ignorera de som vill förstöra egentligen,men man är ju bara mänsklig .

  30. Jag skriver som Cecilia skriver.
    Tyvärr är det så inom allt när man bloggar om en förkärlek och man är ärlig och glad för det man gör.
    Det finns alltid de som ifråga sätter, oftast är det dem som är inom samma hobby eller verksamhet som
    inte tål konkurens.
    Det finns många som inte tål att man får hem gratis grejer för att testa och de som inte gillar att man har tävlingar.
    De som inte gillar att du tar kunder ifrån bakfolket, vilket du inte gör men de vill inte ha någon konkurrens.
    I bland är hobby och verksamhet väldigt hårfin.
    Du skall absolut inte sluta att baka och blogga om dem, du inspirerar många till dina fina bak och underbara kort.
    Låt inte detta dämpa din bak och blogg glädje. Du glädjer otroligt många med dina bakverk.
    Vad passar inte bättre när man är mammaledig att testa olika bakverk för sina vänner.
    Varma kramar till dig
    Pia
    P.s Tänk om livsmedelsverket skulle kolla alla hobbybakerskor7Kokerskor i hemmen, då skulle de inte få göra annat.

  31. Men du, varför startat du inte ett cafe’ då? Du tycker ju att det är så roligt och du är så duktig på det! Du hade säkert klarat det jättebra! 🙂

  32. tänk att folk inte har mer liv än så… att ORKA bemöda sig med att anmäla inspiratörer i vardagen..

    sura bittra människor som inte kan unna andra kreativitet och glädje…
    det hade varit en sak om man hade jobbat svart och tagit kunder från övriga bagerier….
    då hade man väl knappast lagt ut sina verk till allmän beskådan.. eller??
    men på hobbynivå…
    snälla surkärringar avundsjuka är fult…..

    rara sockerrus… du e duktig.. och inspirerande… så sluta inte… kram DI

  33. huuuu den där avundsjukan som kommer och sabbar för folk igen.. såååå attans typiskt.. jag har oxå blivit ifrågasatt av folk runt omkring.. faktiskt typ släkt…HALLÅ man får göra till sina vänner och släkt.. men jag har alltid haft väldigt många vänner i mitt liv jag e grymt social som person och det e ju klart som katten att man ställer upp och gör tårta till dom om de vill ha ju.. sånt gör ju vänner…jag hjälper dom med tårta och dom hjälper mig med nåt annat se som typ sminkning, klippning osv… hallå vänner e ju till för att hjälpa varandra

  34. Gud vad tråkigt…! Jag förstår att du är besviken, men anmälan måste ju HELT KLART bero på att någon tycker det går lite för bra för dig. Kanske är det en ren buisness-grej (konkurrens i Linköpingstrakten? :D), eller t om avundsjuka?! Väldigt dåligt stil.
    Jag hade varit mycket arg om det var jag! Får inte vi bakbloggare göra det som vi tycker är roligast, det som vi brinner för? Utan att någon ska bli arg, ledsen eller ta illa upp? Fånigt…!

    Stor kram till dig! ❤

Kommentera

