Bröllopstårtor med golftema

Igår gifte sig Anna och Markus. Då de båda är golfare så gick bröllopet i golfens tecken. Festen hölls på en golfbana här i stan, det fanns golfbollar med deras namn och datum på borden och givetvis ville de även ha en personlig tårta som matchade temat. Färgerna på tårtan skulle gå i ljusrosa, ljusgrönt och vitt samt ha ett golftema. Resten fick jag fria händer till. Resultatet blev 4 tårtor i 3 olika storlekar och utföranden. Tanken var bara att göra 3 tårtor från början men gjorde även en 4e tårta att skicka med då tårtorna sjönk ihop lite (1-2 cm) under natten (vilket är lätt hänt när man gör extra höga tårtor med många lager fyllning, då tårtbottnarna suger åt sig fyllningarna).

Tårtorna består av vaniljbottnar fyllda med rårörda jordgubbar, limemousse och vit chokladganache. De är sedan spacklade med vaniljsmörkräm och täckta med sugarpaste (dekorfondant). Tårtbottnarna är extra höga och är 13-15cm höga, så det blev många lager fyllning.

På toppen av 3 tårtor hade jag gjort en green med golfflagga. Våningstårtans green fick en hjärtform och en egen liten rund golfboll.

All dekoration är gjord i sugarpaste (dekorfondant) förrutom de vita blommorna som är gjorda i flowerpaste.

Även blommorna på toppen av tårtorna fick ett center/en mitt som liknade en golfboll och borstades i antingen rosa eller grönt.

Den ”lilla” extra tårtan gjorde jag lite rundare och smyckade med halva golfbollar i vitt, rosa och grönt samt små blommor och även 2 större med golfbollscenter.

På de tre flaggorna stod dagens datum, årtal samt brudparets initialer.

Det var precis hur kul som helst att göra dessa tårtor och jag är väldigt glad över att jag fick förtroendet!

Stort GRATTIS till Anna och Markus! Hoppas att ni fick en underbar bröllopsdag! Önskar er alla lycka i framtiden!🙂

41 thoughts on “Bröllopstårtor med golftema

  1. du är ju helt underbar på att fånga andra människor i dina fantastiska kreationer! önskar du kunde göra vår bröllpstårta men vi gifter oss i järvsö vilket e lite väl långt bort…😦

    • Åh vad gullig du är Jessica! Blir oerhört glad över din kommentar!😀 Tack!
      Ja Järvsö är ju tyvärr en bit bort.. Hade varit en stor ära att få göra din bröllopstårta!🙂 Kram till dig

  2. Jättefina tårtor!!🙂 Kul med ett så specifikt tema. Men jag tyckte det lät tråkigt med att tårtorna sjukit ihop… :S så gör dom inte för mig. Tur att du hann göra en liten extra åt dom då!

    • Tack!
      Gör man extra höga tårtor (runt 15 cm) med bland annat moussefyllningar så sjunker de ngt (ca 1-2cm) under natten då bottnarna suger åt sig fyllningarna. Blir ju rätt många lager fyllning i en sån hög tårta🙂 Gör jag en vanlig botten så brukar det dock inte hända🙂

      • Jaha! Jag fyller jua lltid mina tårtor och låter de ”dra till sig” innan jag lägger på locket, kanske därför mina inte känts som om de sjunkit ihop nåt. Vet inte hur höga mina tårtor blivit, men oftast är det ju bara två lager fyllning i mina. haha Jättefina blev dina tårtor iaf!🙂

  3. Vilka fräscha kakor!! Ljuvliga färger!
    Funderar lite hur många lager fyllning du har i dom? Å har du bara en fyllning pr lager? Eller hur har du lagat?

    Ja hade lite hallonkompott i mitten på en tårta ja laga i går, men när dom skulle ätas i da så var den nästan borta(!).. Själva kakan måsta ha sugit i sej den😄

  4. Hej!
    Av en slump + tävlingen gjorde att jag kom in på din blogg. Nu har kollat över vad du har gjort tidigare, åh det är ju super. Jag får tacka för en hel del tips jag har fått när jag nu har kikat igenom vad du har gjort. Får verkligen gratulera dig till tårtorna ovan också. De är ju superfina. Får man fråga vad det tar i tid att göra? (Kanske då bara en, tidsmässigt!). Hur höga blev tårtorna? Jag antar att man får transportera dem varligt…… för transporten i sig kan ju göra att de ”sätter sig” litet också.
    Snyggt!!!

  5. Åhh vad du är duktig, tårtorna är super fina.
    Vad gör det att dem sjunk ngr cm, tårtorna ser sååå höga o fina ut🙂
    Dem måste ha varit maffiga att äta.
    Du är super duktig på det där lilla pilliga oxå.

    * Jag håller på att fila i tanken på att göra en Brandsläckare ( tårta) till mannens jobb.
    Han jobbar med brandskydd så temat med en brandsläckare vore läckert att göra.
    Jag hade tänkt mig en avlång tårta i ca 10 – 12 cm bred och 40 cm lång.
    Jag har aldrig sett några brandsläckare tårtor.
    Det enda jag oroar mig för är hur jag kavlar ut en stoor sockerpasta och hur mkt jag behöver.
    Jag måste även färga in pasta i röd färg, hmmm !
    Ja du ser måste fila tanken länge😉
    Vänligen Pia

  6. Hej! Vad synd att su inte kunde komma pà glassprovningen. Temat passade ju verkligan din blogg, ha ha! Det var jätteroligt och GOTT! Dina verk fàr det àsksà att vattnas i munnen pà mig! Kram!

  7. Tårtorna är jättefina! Du har fått till golftemat på ett väldigt skojigt och också romantiskt sätt, och så tycker jag det är kul att man precis ser att det står ”Sockerrus” över tårtorna.🙂

  8. Superläckra tårtor!! Mycket originella. Du är ju så himla duktig😀.
    Jag undrar en sak… brukar du lägga ihop vissa fyllningar i samma lager? Folk brukar tycka att mina tårtor blir ”för höga” (vilket jag tycker är helt sjukt, jag vill ju ha dem så höga som möjligt;-)). Så jag funderar på om man kan lägga ihop rårörda bär med mousse, och på så sätt bara få två lager… vill ju iaf ha tre fyllningar. Har du testat det nån gång? Jag är rädd att moussen smälter.
    Kram på dig!!

  9. Hej Lisa!!
    Markus och jag vill tacka för de fantastiska tårtorna! Superfina, välarbetade och utsökt goda!
    Vi hade en underbar dag och är glada att du bidrog till detta.
    Tårtorna räckte gott och väl så brudnäbbarna fick rejäla bitar dagen efter. Vi passade också på att frysa in en bit enligt tradition.
    Kramar Anna och Markus

    • Åh vad härligt Anna! Det glädjer mig massor att få din kommentar och feedback. Underbart härligt att ni fick en sån fin dag😀
      Tack själva över att jag fick den stora äran att få göra era tårtor. Tyckte det var superkul🙂
      Stor KRAM till er och lycka till i framtiden!🙂

  10. Hej! Jag är helt ny på den här bloggen och den fick gå in bland mina favoriter direkt🙂 Jag är så imponerad av dina tårtor, inget annat än riktiga konstverk! Vet ju vem jag vill ska göra min bröllopstårta när sambon får tummen ur..😉

    Kram Lina

Kommentera

