Citronglasyr + test av citronpress

För att fästa sugarpaste på kakor har jag den senaste tiden använt en hel del citronglasyr. Den blir lite syrlig vilket jag tycker bryter av bra mot den söta kakan och den söta sockerpastan. Inte heller är den svår att göra🙂 Kan även tänka mig att den gör sig väldigt bra på sockerkakor, cupcakes, andra kakor m.m. För variation kan du byta ut citronen mot apelsin eller lime. Blir väldigt gott🙂

Så här gör du citronglasyr:

Pressa en citron och blanda saften tillsammans med florsocker tills du får en bra konsistens. Hur mycket florsocker beror på om du vill ha en tunn eller tjock konsistens, så jag har valt att inte skriva upp några mått.

♥♥♥

Jag fick hem en ny citronpress i silikon av Ninasmat från Lèkuè som jag passade på att testa när jag gjorde glasyren sist.

Jag tycker att den var väldigt smidig. Då den är gjort i silikon så var det inga problem att få i citronen. Vet dock inte hur det är att pressa något som är mindre, ex en lime (får ta och testa det). Det ligger två i förpackningen och de tar knappt ingen plats alls i lådan vilket jag tycker är jättebra. Det var enbart saften (eller lite, lite fruktkött kom med) som kom ut och tack vare att du kan sätta ett lock på hålet så kan du stoppa in citron+press i kylen om du inte pressat ur all saft dvs😉. Jag tror också att du kan undvika en massa skvättande med denna produkt, om du inte gör som jag dvs och försöker ta kort samtidigt som jag pressade ur saften😛

Såg att den nu finns till extrapris + mycket annat då Ninasmat har flyttrea, så passa på och ta er en titt.

One thought on “Citronglasyr + test av citronpress

Kommentera

