En liten fredagstårta

Idag fick min sambo med sig en liten fredagstårta till jobbet (till hans arbetskamraters glädje 😉 ). Jag ville nämligen testa lite nya dekorationsmöjligheter på en tårta och då måste ju någon äta upp den – Tufft jobb va? 😉 Anledningen till detta behov av att göra tårta är att jag fått hem två olika sorters ätbara mönsterark från härliga Pehrnilla på Strössel & Annat som jag skulle få testa. Vilket jag blev eld och lågor över – Älskar att testa nya saker i dekorationsväg! 😀

Arken kommer som sagt i två olika varianter, Icing sheets och Malty sheets. De kommer smidigt i A4 storlek och går enkelt att klippa ut i önskat mönster. Blev lite spill när jag gjorde runda ringar men sparade det ifall jag kommer på något skoj att använda det till vid ett senare tillfälle 🙂 Det var enkelt att sätta dit det och det blev väldigt effektfullt tycker jag. Eller vad tycker du?

De mönstrade arken är ännu inte till salu i webbutiken men kommer inom kort 🙂 Jag har även testat att använda ena arket till att dekorera kakor som dyker upp senare i helgen på bloggen. Tycker att det var jättekul att leka med mönsterark och ser fram emot att de dyker upp i webbutik 🙂

Tårtan består av vaniljbottnar fyllda med vaniljkräm, mörk chokladganache och salt karamellsås. Den är sedan spacklad med chokladsmörkräm och täckt med sugarpaste. Dekorationerna består av sugarpaste, marsipan och mönsterark. För att göra de stora ”blom/propeller”dekorationerna har jag använt en form jag fick hemskickat från Formina.

Tårtbrickan kommer ifrån Siluett.

6 thoughts on “En liten fredagstårta

  1. Åhh den ser jätte häftig ut !
    Härlig färg.
    Vist är det kanon att skicka med bak o tårta till mannen/sambos arbete. Bättre
    testpiloter finns inte 😉
    Dem äter allt och klagar sällan, hehehehe.
    Vänligen Pia

  2. Pingback: Vinnaren av 20 kakformar + rabattkod! :-) « Sockerrus

Kommentera

