Artikel i Corren

För ett par dagar sedan så fanns det en artikel om mig i Corren (Tidningen här i Östergötland) vilket var skoj! Tyvärr så publicerades den inte på nätet. Dock kom jag just på att den texten skickats till mig innan den publicerades så jag tänkte att jag kopierar in den här i bloggen🙂 Bilderna som ses i tidningen kunde jag inte kopiera så jag la in egna bilder på bakverk om fanns med i artikeln.

Ur Corren torsdagen den 28 april 2011
Aj då, inget florsocker på hyllan i affären? Kanske är Lisa Lundqvist skyldig – hon använder flera kilo varje månad.

– Här går det åt mycket socker. Gör jag frosting så tar jag tre paket florsocker per gång, säger Lisa.

Hur många kilo det blir i månaden vågar hon inte riktigt tänka på.

Lisa bor på T1 i Linköping tillsammans med blivande maken Robert och barnen Florence, 10 år, och Milo, 1. Grannarna i radhuslängan lär vara bortskämda när det gäller doften av nybakat. I synnerhet just nu när Lisa bakar cupcakes så gott som dagligen. Bakverken som blev till under förmiddagen står framdukade på matsalsbordet – små konstverk i pastellfärgade muffinsformar av porslin. Vad sägs om salt karamellsås, vanilj, äpple och mörk choklad? Den smakkombinationen har i alla fall fallit juryn i Fazers tävling ”Årets Bak- och Dessertmästare” i smaken. Lisa är semifinalist i tävlingen och väntar nu med spänning på nästa deltävling. Blir hon en av de fem finalisterna så får hon tävla inför publik i samband med Chokladfestivalen på Nordiska Museet i Stockholm i höst.

– Det här är väldigt stort för mig. Att vinna skulle vara jättekul, säger Lisa som i höstas blev Sverigetvåa i tävlingen ”European Sweet Table Contest”. Där var uppgiften att baka och designa ett dessertbord.

På skänken bakom matsalsbordet står fler cupcakes. Vita, skira och söta nog för en prinsessa. Lisa gör gärna dekorationer i form av blommor och brudkronor. Egna fantasiblommor är också något hon gillar att skapa till sina bakverk. Med tanke på hur fina de är, skulle man kunna tro att hon haft cupcakes som hobby hela livet.

– Jag började för ett år sedan. Jag fick för mig att jag skulle göra en tårta dekorerad med sugerpaste till min födelsedag. Det blev en tårta till och sedan har det bara fortsatt.

Eftersom Lisa är föräldraledig med Milo har hon extra mycket tid att ägna åt sina cupcakes. Milo är gärna med i köket när hon bakar. Florence tycker också om att hjälpa till, i synnerhet när det är dags att göra dekorationer. Och

Florence kan minsann hon också. Hon visar upp en pyssling med gröna kläder som hon gjorde till Irlands nationaldag S:t Patrick’s day i mars. Figuren är gjord i sockerpasta som har fått torka. Florence har till och med gjort en kittel fylld med guld till pysslingen – självklart funnen vid regnbågens slut.

– Florence kompisar brukar hänga här i köket och titta på. De är väldigt intresserad och vill gärna vara med och baka, säger Lisa.

Vad fick dig att fastna för cupcakes?

– Jag får utlopp för min kreativa sida. Det är ju som att göra små konstverk.

Lisa gillar att cupcakes går att göra i så många olika varianter – både när det gäller utseende och smak. Hon uppskattar också att de är så ”enkla” att göra. De är i alla fall mer lätthanterliga än en tårta.

– Och så kan man göra cupcakes oftare utan att få dåligt samvete, säger hon och skrattar.

Förutom att hon skapar egna recept, bakar och dekorerar, så bloggar hon om cupcakes, tårtor och andra bakverk. Bloggen ”Sockerrus” startade hon i maj förra året och gensvaret har varit enormt. Varje vecka har hon 5 000-6 000 unika besökare på bloggen. Generöst nog delar hon med sig av både recept och knep och försöker att svara på alla frågor från läsarna.

– Jag började med bloggen för att kunna visa familj och vänner och för att ha allting samlat på ett ställe. Det är som en ”bakdagbok”.

Äter du dina egna cupcakes?

– Jag brukar provsmaka och se så att det smakar okej, mer än så blir det oftast inte – jag bakar betydligt mycket mer än jag stoppar i mig.

Porträttet:

Lisa Lundqvist

Fyller: 34 år.

Bor: På T1 i Linköping.

Familj: Blivande maken Robert, dottern Florence, 10 år, och Milo, född den 1 februari 2010.

Utbildning: Folkhälsovetare. ”Det går kanske inte riktigt hand i hand med min hobby”.

Sysselsättning: Är för tillfället föräldraledig. Har arbetat med datasupport, som lärare och barnskötare.

Godaste muffindekorationen: Marsipan, det är så ofantligt gott.

Kopplar av: När jag dekorerar mina cupcakes. Jag blir lugn av att sitta och pilla.

Last: Kanelbullar, sådana kan jag inte ha hemma – inte ens i frysen.

Blogg: http://sockerrus.se – här finns bland annat receptet på Lisas tävlingsmuffins.

Text skriven av Linda H Axelsson

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Avslutningsvis vill jag visa upp en mycket passande tavla som finns här hemma🙂

Denna superfina tavla finns hos Sofias Hus som för övrigt har extra billiga priser på tavlor och andra väggdekorationer fram till den 3/5, så passa på!

3 thoughts on “Artikel i Corren

Kommentera

