Steg-för-Steg: Prinsesskrona alá Sockerrus

Nu har jag äntligen lyckats göra en steg-för-steg på hur jag gör mina prinsesskronor. Har fått förfrågan massor med gånger men inte riktigt funnit tiden att göra en steg-för-steg förrens nu. Hoppas att du finner den hjälpsam! 🙂

Enjoy och Lycka till! 🙂

Så här gör du en prinsesskrona alá Sockerrus

Vore supergulligt av dig om du kunde rösta på min prinsesscupcake (längst till höger i bilden) i årets Miss Cupcake-tävling. Det tar bara en minut och du hittar tävlingen HÄR. Tack så jättemycket! 😀

21 thoughts on “Steg-för-Steg: Prinsesskrona alá Sockerrus

    • Viss sugarpaste stelnar inte och dessa kan man givetvis inte göra det med, men använder du en SP som stelnar så kan du självklart göra kronan med SP. Tänk bara på att det tar längre tid innan topparna är så pass stabila att du kan knyta upp bandet.

      Lycka till! 🙂

  1. Vad kul! Måste jag genast testa! Satt och pyntade plaketter igår i FP. Kul att greja i det materialet, det finns ju så mycket man kan göra :).

    Ha en härlig dag! Kram på dig 🙂

    Caroline- St Heaven Street

    • Jag älskar FP. Det går verkligen att göra precis hur mycket som helst med det 🙂
      Lycka till!

      Tack detsamma!
      Kram, Lisa

  2. Självklart har jag röstat på ditt fina bidrag !
    Super sött som alltid !

    * En fråga till dig…snabbis 🙂
    Varför blir lemoncurdfrosting så lös…
    Kan det beor på för lite florsocker eller för mkt lemoncurd ?
    Snälla vad tror du ???
    receptet var följande.
    50 g smör
    ca 100 g färskost
    2 – 3 dl florsocker
    och ca 3 msk lemoncurd.
    Smaken var kanon gott, men frostingen blev lös
    och det var svårt att hålla den i fast form på cupcakes.
    I kylen var den fast men i rumstemp blev den väldigt lös på cupcaken.
    Har du några teorier !
    Kramar Pia

    • Hej! 🙂
      Tack så mycket! 🙂

      Är det så att du vispat ihop allt med elvisp? Problem med cream cheese är att om den vispas för länge och hårt så blir den rinnig. Låter nästan som att det kan vara därför lemoncurdfrostingen blir för lös. Är det inte därför så skulle man kunna testa med att justera med mer smör och florsocker.
      Det finns annars en annan variant av lemoncurdfrosting där man blandar cream cheese och lemoncurd för att sedan röra i vispad grädde och ev lite florsocker. Den ska inte bli så rinnig.

      Ha en härlig dag!
      Kram, Lisa

      • Tack Lisa för ditt svar !
        Japp jag använder alltid elvisp, men vispar inte så mkt eller länge.
        Trodde att den med grädde skulle bli mera ” rinnig ! 😉
        Jag få testa mig fram…Gott var det iallafall, men det skall ju vara snyggt också 😉
        Glad Påsk på dig !
        Kram Pia
        P.s. Underbar regnbågstårta…Måste jag testa på cupcakes, hihihihi !

  3. Har precis gjort min första krona ifrån din beskrivning! Toppen, du är så duktig! Min lilla tjej fyller 1 år så vad passar inte perfekt då? Jo, en sockerrus krona! Tack!
    Jennifer

  4. Pingback: The Golden Diva Cake – Sockerrus

Kommentera

