Inspirationskällor

Jag får en del frågor om vart jag finner min inspiration till mina bakverk. Mycket inspiration får jag genom att surfa runt på olika bloggar och baksajter, men mycket inspiration får jag även ifrån platser och saker. Det är väldigt sällsynt att jag kopierar saker jag ser för jag gillar att sätta min egen prägel på det men det är kul att spana runt och få en massa olika intryck att utgå ifrån. Ofta så har jag en bild (eller flera) i huvudet på vad jag vill göra. Dock blir det ytterst sällan precis som jag tänkt för när jag väl sätter mig och börjar skapa så blir det inte alls så som jag tänkt mig från början, utan jag ändrar mig under skapandets gång så att säga. Många gånger blir det jättebra och andra gånger blir det mindre bra. Det roliga är dock att se vad alla de olika intrycken resulterar i för bakverk i slutändan. Min roscupcake jag gjorde för ett tag sen inspirerades från en jättefin porslinsserie jag har här hemma. Den går i rosa och vitt med underbara guldfärgade rosor på. Ville göra en vacker cupcake med en stor ros och i samma färger som porslinet. Min roscupcake fick därför färgerna vitt och rosa samt att jag fäste små guldpärlor på några av bladen. Jag tycker att de passar väldigt bra tillsammans🙂

Den vackra servisen är skapad av Kerstin Tillberg och finns att köpa hos Zilloman.

Detta är dock inte första gången jag har låtit ett porslin styra bakverkens färger eller utformning, utan Kafferepet/dessertbordet jag gjorde för ett tag sen (som oxå syns i bannern) är inspirerade av den vackra Rörstrand-servisen i lime och svart min sambo fått efter sin farmor.

Tänkte avslutningsvis passa på att ge lite tips på några utländska bloggar och sajter jag spenderar mycket tid på för att hämta inspiration och idéer:

My sweet and saucy

The Caketress

The Paistry Studio

Maisie Fantaisie

Så nu vet du lite vart jag hämtar min inspiration från. Vart hämtar Du din?🙂

9 thoughts on “Inspirationskällor

  1. För mig är det nog ganska lika. Jag surfar runt mycket på bloggar, googlar men i grunden finns det ofta en idé i bakhuvudet som jag utgår ifrån.
    Cake Central är en bra plats tycker jag, där finns massor med tårtor och ett forum där man kan få tips och idéer.
    Nu ska jag kika på länkarna du skrev om. Trevlig helg!

  2. Älskar dina bakverk och är inte ens i närheten. Är en riktig novis och njuter i fulla drag av att se alla vackra kreationer du lyckas skapa. Riktigt vackra bilder på porslinet och ros muffinsen😀

  3. Det blev något konstigt med min första kommentar så jag provar igen…

    Jag får nog mest inspiration från personer/natur/saker/smaker/tidningar/tv och övriga ting som jag möter på i min vardag. Men också från olika bloggar såsom din egen.🙂

    Kram från Ester

  4. Sen jag hittade din sida så är det här jag inhämtar min inspiration. Hoppas att din steg-för-steg på prinsesskrona kommer så att jag kan testa det till dotterns dop. Kan man göra den i SP?

Kommentera

