För kontroversiella bakverk?

För ett par månader sedan blev jag tillfrågad att skapa ett cupcake- och ett macaronrecept som innehöll ett internationellt känt märkes hudkräm som ingrediens. Jag tyckte idén lät väldigt skoj och sa givetvis ”Ja”.

Hallå!! Äta hudkräm?!?” kanske du tänker, men det är faktiskt så att denna hudkräm är så pass naturlig att den går att äta. Dock påstår jag inte att den är god att äta som den är, men den går att äta om man skulle vilja 😛  Projektet skulle leda till en stor nordisk reklamkampanj där mina egenskapade bakverk och recept skulle visas. Precis hur kul som helst. Å att exprimentera fram ett gott recept där hudkräm var en ingrediens var en rejält kul utmaning. För någon vecka sen hade de stormöte med alla Europeiska PR-ansvariga och jag fick baka mina bakverk att bjuda på som skickades med ett bud från Linköping till Stockholm. Så långt var allt bra och alla var supernöjda med min insats och den kommande reklamkampanj. Startdagen för kampanjen sattes till den 4 april. Dock dröjde det bara en vecka efter stora mötet tills moderbolaget i Schweiz bestämde sig för att detta var minsann på tok för kontroversiellt. De gick över många huvuden och såg till att reklamkampanjen lades ner. Att äta hudkräm var visst inte alls acceptabelt tyvärr. Detta innebar att alla de fina bilderna som togs på mina bakverk aldrig fick synas i media vilket är synd, för de är jättefina. Så för att ändra på det så tänkte jag visa upp dem för er kära läsare så att iallafall ni får se 😀 Fotografen heter Satu Knape och är en helt fantastiskt duktig fotograf! Hon tar verkligen störtläckra bilder och de bara måste ses! HÄR hittar ni hennes hemsida.

Foto: Satu Knape

Foto: Satu Knape

Foto: Satu Knape

Foto: Satu Knape

Foto: Satu Knape

Visst blev bilderna snygga? 🙂

22 thoughts on “För kontroversiella bakverk?

  1. men guuuud vilka vackra bilder. Ja jag hade gärna smaskat i mig hudkräm jag. Gott och ljuvligt vackert..

    duktigt jobbat både bagerska å fotograf 😉 ja å alla andra inblandade åxå.

    Synd bara att Schweiz ska vara så gammalmodiga och tråkiga och absolut helt utan fantasi och humor :/

    Kanon bra jobbat!

    Kram Stina

  2. Men gud så korkat av de att inte köra kampanjen! Alla hade ju snackat om det för att det var ett så annorlunda grepp, och deras image med att vara så himla naturliga hade ju verkligen gått fram! Deras förlust!
    Men rejält snygga bilder blev det i alla fall!

  3. Pingback: En länk till någon annas blogg.. ;) - Satu Knape´s Blogg

  4. Otroligt synd att Weleda inte vågade satsa på denna annorlunda och roliga kampanj. Nej, visst det låter konstigt om folk kan dra det till att de uppmanar folk att äta hudkräm generellt, men det har också ett viktigt budskap: det du smörjer på din hud tas upp av din kropp – du får i dig det även om du inte äter det med munnen. Det sägs vara viktigare att duscha i rent vatten än att dricka rent vatten (har ingen källa på detta..).

    Jag använder mig uteslutande av hudprodukter som går att äta. Jag förstår inte varför inte detta är mer självklart. (Jag gillar Weleda och använder dem till viss del, men har också tips på ännu renare produkter ifall någon skulle vara intresserad.)

    Skitsnygga bilder!

  5. Det som möjligen kan vara kontroversiellt är väl för renlevnadsmänniskor som tycker att Weledan är nyttigare att äta än sockriga bakverk, det slog mig nu. (Ingen diss mot dina bakverk givetvis). Jag vet folk som skulle kunna reagera så (konstigt människor ;)) Hade varit intressant att höra vad exakt de bangade ur på.

  6. Hej :0)
    Allt är bara bra här i Gävle – vårsolen skiner ju så varm och go´.
    Ja, visst är Mia en härlig kvinna och det hon föreläser om ger så otroligt mycket. Jag tycker absolut du skall läsa igenom hennes böcker igen :0) Som hon säger så är självkänsla en färskvara som måste underhållas. Läs och njut av hennes verk. Ang. barn så visst är det som du skriver, man glömmer bort sig ibland men man har det ändå i bakhuvudet tror jag och gör för det mesta sitt allra bästa för att ge sitt barn självkänsla. Du får hålla koll på MTGruppens hemsida så dyker hon säkert upp i Linköping förr eller senare :0) Hoppas det!
    Vilken anorlunda grej du gjort – bakat med skönhetsprodukter – Häftigt! Bilderba på dina otroliga bakverk är ju grymma. Såå himla fina!
    Sköt om dig och njut av våren
    Kram

  7. Jättehärliga färger!
    Man kan ju tycka att kommunikationen mellan PR-byrå och företag varit något bättre än att avblåsa en färdig reklamkampanj. Tråkigt vännen…! Snart får du ett nytt roligt uppdrag att leka med!

    Kram KArin

  8. Åh för Weleda också! Jag har jobbat ganska mycket med dem och älskar deras produkter! Nu är visserligen Skin food väldigt äcklig (eftersom jag lyckats få den i munnen ett antal gånger när jag slarvsmörjt ansiktet), men jag gillar idén om att visa att produkterna är så naturliga att man kan äta dem 🙂

    Superfina bilder!!

  9. Något av det löjligaste på länge, varför lägga ner en så enormt annorlunda reklamkampanj. Denna kampanjen hade ju verkligen varit något som stack ut och var något helt annat än vad vi ser varje dag. Ansikten som ska ha smorts in med krämen har man ju sett till leda i reklambilder nu så detta hade ju verkligen varit något nytt!
    Urtjusiga bilder och verkligen intressant läsning.

  10. Vad synd att det inte blev någon reklam av det. Jag tyckte att det var en riktigt kul ide 😉
    Bilderna är väldigt läckra… Och säkerligen kakorna också 🙂

  11. Pingback: Sockerrus firar 1 år « Sockerrus

  12. Pingback: 3-våningstårta med rosor, fjärilar och glitter –

Kommentera

