Recept: Vaniljmuffins med Äpplen, Mörk Choklad och Salt Karamellsås

Min mjuka vaniljkaka med äpplen, mörk choklad och salt karamellsås gav mig en semifinalplats i Årets Bak- och Dessertmästartävling (vilket jag skrev om HÄR).

Jag tycker att själva vaniljkakan är perfekt som grund till smaksatta/fyllda cupcakes så testa gärna den nästa gång du bakar. Salt karamellsås (salted caramel) är grymt gott och är något alla borde testa tycker jag😉

Kakan kan serveras på många olika sätt och HÄR finns en steg-för-steg med tips på detta.

Nu till receptet!

Vaniljmuffins med Äpplen, Mörk Choklad och Salt Karamellsås

Receptet ger 20-25 stycken

4,5 dl vetemjöl

3 dl socker
2,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
150g smör
2 dl mjölk

2 ägg
1,5 tsk vaniljpulver (eller 3-4 tsk vaniljsocker)

Salt Karamellsås

4 dl socker
1 dl vatten
4 tsk vit sirap (ljus går också bra)
2 dl grädde
50 g smör
4-5 tsk flingsalt (gärna havssalt)

Garnering

5 st äpplen (gärna gröna)
150 g mörk choklad

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke tillsammans med smöret.
  3. Häll i 1 dl mjölk och blanda smeten slät.
  4. Vispa resten av mjölken tillsammans med ägg och vaniljpulver.
  5. Rör sedan ihop mjöl- och mjölkblandningen och rör om tills allt är blandat.
  6. Fyll muffinsformar till max 2/3.
  7. Grädda i ugnen i cirka 17-23min.
  8. Salt karamellsås
  9. Koka socker, vatten och vit sirap. Rör så att det blir väl blandat. Låt det sedan koka upp utan omrörning. Låt koka i fem minuter, det ska bli lite trögflytande
  10. Ta av såsen från plattan och rör ner gradden. Var beredd på att blandningen växer i kastrullen. Blanda väl.
  11. Rör ner smör och krossat salt, blanda väl.
  12. Låt svalna. Smaka av för att se om den är salt nog. Tillsätt annars lite mer salt.
  13. Garnering
  14. Skär äpplena i små, små bitar. Hacka choklad.
  15. Lägg äppelbitar på muffinsen, häll över karamellsås och toppa med hackad choklad.

Lycka till!🙂

PS: Kan jag så kan du! Missa inte att vara med och tävla du med!🙂

13 thoughts on “Recept: Vaniljmuffins med Äpplen, Mörk Choklad och Salt Karamellsås

  1. Pingback: Ett vinnande recept! « Sockerrus

  2. Pingback: A Rose Cupcake « Sockerrus

  3. Pingback: Söndagsfika + sockerrus.se « Sockerrus

  4. Hej Lisa!

    Nu har jag dina fina cup cakes i ugnen. Fast jag borde nog ha tagit lite mindre smet i formarna – det väller över🙂 Med tanke på hur god smeten är, så gissar jag att kakorna är underbara. Karamellsåsen puttrar på spisen. Ska bjuda ett försöksoffer på kakorna i eftermiddag. Resten blir till påskhelgen.

    Ha det gå gott!
    //Linda

    • Hej Linda!
      Jag hoppas att du gillar dem!🙂 Väller de över så kan man alltid lägga upp dem på en tallrik eller i en skål. De är ju precis lika goda (tycker jag). Hoppas att de gick hem hos försöksoffret oxå😉

      Kram, Lisa

  5. Pingback: En liten fredagstårta « Sockerrus

  6. Pingback: Cupcakes med tennisbollar –

  7. Pingback: Salt Karamellsås, Vanilj, Äpplen och Mörk Choklad –

Kommentera

