Ett vinnande recept!

Min mjuka vaniljkaka med äpplen, mörk choklad och salt karamellsås gav mig en semifinalplats i Årets Bak- och Dessertmästartävling (vilket jag skrev om HÄR). Detta är jättestort för mig som faktiskt inte har hållt på att baka så länge. Började blogga och baka först i början av maj förra året. Så detta är ett relativt nytt intresse för mig 🙂

Kakan kan serveras på många olika sätt och jag tänkte nedan visa 3 av dem. Jag tycker att själva vaniljkakan är perfekt som grund till smaksatta/fyllda cupcakes så testa gärna den nästa gång du bakar. Salt karamellsås (salted caramel) är grymt gott och är något alla borde testa tycker jag 😉

Receptet hittar du HÄR!

Alternativ 1

1. Skölj äpplen och skär i små, små bitar.

2. Hacka chokladen och ta fram den salta karamellsåsen.

3. Dela muffinsen i två delar

4. Lägg en halvan på en tallrik och häll på lite äppelbitar och choklad. Avsluta med att ringla över lite salt karamellsås.

(Lite spill hör till 😉 )

5. Lägg på den andra halvan av muffinsen.

6. Strö över hackad äpple och choklad samt ringla (snåla inte 😉 ) med salt karamellsås över muffinsen och gärna lite på tallriken också.

7. Servera, ät och njut! 🙂

Det snygga IB Laursen-fatet kommer ifrån Sofias Hus där du som läsare just nu har 15% rabatt på hela sortimentet (läs mer HÄR).

 

Alternativ 2

Fyll bara muffinsformen till hälften när du gör dem så kan du fylla upp med äppelbitar, choklad och salt karamellsås.

Alternativ 3

Ta ur muffinsen och lägg ner den i en skål. Strö över äpplen och hackad choklad samt ringla över salt karamellsås.

Den fina muffinsformen kommer i från Bagaren och Kocken och finns i många fina färger.

Hoppas att du gillar min muffins/efterätt!

Lycka till! 🙂

6 thoughts on “Ett vinnande recept!

    • Hej Lovisa!
      Den vita har jag köpt på Ebay men den finns annars hos Klara Färdiga. Porslinsformen kommer ifrån IB Laursen och är köpt i en butik här i stan. Den blåa formen kommer ifrån B’s Skafferi 🙂

  1. Pingback: Helgens bestyr + en liten cake pop –

Kommentera

