Receptmakarskola med Mia Öhrn

I fredags fick jag äran att tillsammans med 3 andra bloggare vara med på Mia Öhrns receptskola. Blev verkligen jätteglad när jag fick inbjudan till detta för någon vecka sen. För er som inte vet vem Mia Öhrn är så kan jag berätta att hon är en supermysig, energisk konditor och matskribent som skrivit massor med böcker och gör recept till typ alla tidningar som finns😉 Hon är lite utav en bakguru och det var en stor ära att bli inbjuden på kurs hos henne😀

Kursen var anordnad av Ögon/Fazer som håller i tävlingen Årets Bak- och Dessertmästare (där även Mia sitter i juryn). Alla som inte är yrkesverksamma inom kock- och konditoryrket är välkomna att vara med. Varje vecka dras en semifinalist som presenteras på måndagen veckan efter man skickat in bidraget. Det man ska göra är att skicka in sitt egenskapade recept + bild och sen är man med och tävlar. Det finns ingen gräns på hur många bidrag man får skicka in så sänd in så många du vill🙂 Kravet är att receptet ska vara ditt eget och i fredags förklarade Mia vad det innebär. För att du ska kunna säga att det är ditt eget recept så ska du ha ändrat ursprungsreceptet med någonting. Exempelvis så räcker det med att du ändrat från ett kryddmått salt till en knivsuddssalt. Så leta fram ditt bästa recept med den där riktigt goda smakkombinationen, baka, ta en bild och skicka in! Semifinalistpriset är en KitchenAid med tillbehör värde 8300kr!!🙂

Nu lite bilder från kursen🙂 Hade inte med min stora kamera så ni får ursäkta bildkvalitén!

Vi fick två grundrecept att jobba med, en sockerkaka och en semifreddo. Jag gjorde en chokladsemifreddo med svartvinbär och maränger som blev helt fantastiskt god (recept kommer). Dock kunde jag inte ta med den på tåget hem så jag lämnade den i Mias goda händer🙂 Hon högg in direkt😉

Vi bjöds även på fika som Mia och Miriam gjort, en passionsfruktssemifreddo och en chokladvariant doppad i choklad och jordnötter – Mums🙂

Med på kursen var oxå en representant från Allt om Mat/Expressen, Fazer, Agency, en fotograf och Mia Öhrns förtjusande assistent Miriam samt de tre andra bloggarna Petronella, Annika och Nadja. TACK alla för en riktigt kul dag!🙂

Glöm nu inte att vara med och slåss om titeln Årets Bak- och Dessertmästare!🙂

8 thoughts on “Receptmakarskola med Mia Öhrn

  1. Har funderat länge på det där med vad som är mina egna recept. Har alltid trott att det krävs mer ändring för att få kalla det sitt eget. Är det en vedertagen regel eller är det bara vad som gäller just i denna tävlingen? Roligt att du vann kafferepet förresten! Det var du väl värd!

  2. Lisa, jag glömde fråga: det här är alltså tävlingsledningens officiella hållning: att ett recept kan kallas ens eget bara man ändrat något litet/en formulering i det?

    • Ja det var så Mia förklarade det, och det var allmänt gällande för recept. Så fort du ändrat receptet lite så är det ditt recept – Antar dock att det har att göra med ingredienserna, inte bara hur man gör. Vad gäller tävlingen så bör det vara precis samma sak då. Dock skulle det inte kännas bra att ta någons recept o ändra en liten sak för att sedan tävla med det, men regelmässigt så funkar det alltså. Sen kan man även kombinera olika recept och smaker o då sätter du ju ihop ett recept vilket gör att det blir ditt eget. Dock vet jag inte om man måste ha ändrat något i recepten oxå för att det ska vara okej. Fast å andra sidan så har man ju ändrat receptet när man plockar ihop olika recept och då är det ju ens eget. Väldigt lätt att göra egna recept efter den principen och samtidigt väldigt tråkigt då det är lätt att få cred för ett recept någon annan lagt många timmars slit på. Men så är det enligt receptreglerna. Hoppas att du blivit lite klokare och att jag inte rörde till det istället😉
      Ska leta fram de papper vi fick av Mia och se om det står ngt mer och återkommer i så fall🙂
      Ha det gott!
      Kram, Lisa

      • Tack för svaret Lisa! Jag känner mig genast naiv och dum som i en kommentar till en stölddiskussion hos Linneas skafferi hade en lång utläggning om att man borde ange inte bara när man använder hela receptet utan också när man känner att man lånat så mycket att det är delvis någon annans verk. Jag vet att recept inte är skyddade enligt lag, men jag tycker att det känns lite som stöld när man tar någon annans recept och kallar det ens eget bara för att man ändrat lite i det. Men det är klart, det är svårt att säga var gränsen går: vid två ändrade saker, tre? Därför det inte är lagligstadgat heller: det är omöjligt att skydda och bevisa vem som inspirerats av vem. Men lite sorgsen blir jag nog.

        Tack igen, bra att veta (inte dig jag blir sorgsen på så klart)

  3. Pingback: Sockerrus = Semifinalist « Sockerrus

Kommentera

