Mjuk Vaniljkaka

Detta recept är inskickat av Sarah Danielsson som har bloggen Sarah Bakar. Kakan blir väldigt saftig och smakar väldigt gott tycker jag. Tack Sarah! Den blir inte lika fluffig när man gör den i bakmaskinen då man inte kan vispa äggen och sockret poröst, men den funkade jättebra att använda till det jag hade planerat 🙂 (dyker upp om en stund här på bloggen).

Vaniljkaka

3 ägg
3 dl socker
1 dl kokande vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Gör så här (med bakmaskin)

Rör socker och ägg i bakmaskinen. Välj program 11 (jam). Rör ett par minuter (Det blir inte fluffigt som när man använder en elvisp). Tillsätt kokande vatten (vattnet gör att det bubblar en del). Rör sedan ner mjöl och bakpulver i smeten. Kör program 10 (pastadeg) ett par minuter tills allt är väl blandat. Jag fick några envisa mjölkulor som inte ville blandas med smeten så jag tog till en visp och rörde om lite själv.
Häll i smord och bröad rund form med löstagbar botten. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, ca 40 minuter. Låt svalna. Jag smulade sönder min sockerkaka som ni kan se på bilden längst ner till höger (ovan) för att använda i ett annat bakverk som dyker upp på bloggen om en liten stund 🙂

Gör så här (utan bakmaskin)

Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt kokande vatten.
Blanda de mjöl och bakpulver och rör ner i äggsmeten.
Häll i smord och bröad rund form med löstagbar botten.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, ca 40 minuter.
Låt svalna, dela sedan i mitten.
3 thoughts on “Mjuk Vaniljkaka

  1. Så kul att du gillade den!! =D Men du har ju missat ”fyllningen” på beskrivningen om man gör den utan bakmaskin, det är ju den som gör hela kakan =) om man inte ska smula sönder den och använda till nåt annat gott. Fast å andra sidan kan läsarna kika in till mig och läsa det 😉

    • Åh jag vet. Måste testa den med fyllningen för det lät jättegott 🙂 Passade dock inte just denna gång 😉 Men som sagt, läsare kan kika in hos dig för att se vad det kan vara för smaskigt 🙂 Måste ju säga att bara vaniljkakan var väldigt god 🙂 Så TACK för att du delade med dig!

  2. Pingback: Dammsugarklubbor – Steg-för-Steg « Sockerrus

Kommentera

