Vintage Dessert Table

Då var det alltså dags att presentera mitt kafferep som jag har gjort med hjälp av en bakmaskin. Min tanke bakom temat till kafferepet var retro med en modern twist. Tycker att jag fick till det riktigt bra och är mycket stolt över resultatet. Vad tycker du?

Nu till lite bilder (eller massor är väl ett bättre ord😉 ) Håll till godo!🙂

Girlangerna tyckte jag blev väldigt effektfullt och dessutom väldigt lätta att göra.

Citronkakor. Här har de översta fått samma frosting som cupcakes’n, nämligen Pina Coladafrosting.

Jag gjorde en modern variant av gräddtårtan och använde mig av whipped cream cheese frosting (som är en blandning mellan vispad grädde och cream cheese).

Rörstrandservisen från 50-talet var given på kafferepet.

Vaniljcupcakes med Pina Coladafrosting. (Det vackra fatet kommer ifrån Gerbera)

Romkakstårta gjord på dubbla romkakor.

Blåbärssnurror med kokos, mandel och lime.

Egendesignade glas för den som vill ha lite mjölk eller saft.

Små detaljer som gör kafferepet lite extra sött.

Söta skålar med lock av glas för den rätta känslan. Här fyllda med vita rosenknoppskakor.

Fyllda bullar och krämkakor till vänster i bild.

Dammsugarklubbor

Supersöta dubbla romkakor.

Det blev sammanlagt 6 fyllningar (fördelat på 10 lager) i denna 20 cm höga tårta. Den godaste tårtan nånsin enligt många på kafferepet🙂

Med på bordet finns från vänster till höger:

  • Bullar fyllda med vaniljkräm och hallon- & jordgubbssylt.
  • Krämkakor med vaniljfyllning
  • Citronkakor
  • Vita Rosenknoppar
  • Saftiga vaniljcupcakes med pina coladafrosting
  • Tårta med vanilj- och chokladbottnar fyllda med limemousse, rårörda hallon, mjölkchokladganache, mörk chokladganache, vit chokladganache, whipped cream cheese frosting och dekorerad med whipped cream cheese frosting.
  • Romkakstårta (likadan som dubbla romkakor och räknas därmed inte som en egen kaka)
  • Blåbärssnurror doppade i limeglasyr
  • Dubbla romkakor +romchokladfyllning
  • Dammsugarklubbor (+ sockerkakan till dammsugarna)

Jag hoppas att ni är lika nöjda som jag är över resultatet av dessa 3 veckors bakande i min nya bakmaskin. Lämna gärna en kommentar och berätta vad du tycker om mitt kafferep! Skulle göra mig jätteglad😀

Stor KRAM till er alla!

Lisa

92 thoughts on “Vintage Dessert Table

  1. WOW! De är helt otroligt va mycket fint och gott du har fått ihop. Svårt att förstå att så mycket oväntat kan göras i en bakmskin. Ser fram emot info om dammsugarklubborna. Bra jobbat!

  2. Åh så mycket fint och säkert gott. Gillar temat, färgerna och formerna skarpt! Dantastiskt läckra blommor. Bra jobbat, håller tummarna för dig!! =)

  3. Dina blommor är bara så snygga:) Häftigt att du använde ”buttons” till blomcenter. Ja du är väl nära att vara Sveriges Caketress nu eller;) Mycket snyggt.

    • TACK Pehrnilla! Jag älskar mina nya buttons! Finns så mkt man kan göra med dem🙂 Är själv helnöjd med blommorna🙂 Haha, go du är! Blir oerhört glad över att bli jämförd med henne!😉 Får jobba lite på det, sen så kanske jag kan ta den titeln, hehe😛
      Kram till dig!

    • Åh tack så mycket! Glad jag blir över att du tycker det! Är själv väldigt nöjd med tårtan och resten av bordet😀

    • Tack Caroline!🙂 Ja det är lite som ett dessertbord fast ett bestämt antal olika sorters kakor, bullar och tårta🙂

  4. Oh My GOD!!! Du är ju precis hur duktig som helst🙂 Är sjukt imponerad av allt du gjort. Att det sedan är gjort med en bakmaskin till hjälp är ännu mer imponerande :o)

  5. Det här är det vackraste jag har sett. Färgerna, faten, bakverken och de fina detljerna är otroligt fina tillsammans. Du har verkligen lyckats jättebra!

    • Haha men så söt du är! Kanske borde ta lite inträde här hemma😉 Blir jätteglad över din kommentar – TACK!!😀
      Kram till dig!

    • Tack Caroline!🙂 Extra kul att du gillar blommorna😀 Är själv väldigt nöjd med dem. Gör gladeligen en tårta till dig snart igen😉
      Kram till dig!

  6. Åhh vad fina bakverk du gör, nu har jag en till bak blogg att följa🙂
    Det är så otroligt roligt med alla TIPS !
    P.s. Jag gillade din 6 lager tårta, en sådan vill min make ha med
    sig till jobbet, hehehe.
    Glöm det sa jag😉
    Vänligen Pia

    • Tack Pia! Kul att du hittat hit och gillar min blogg😀

      Haha, men det är väl klart du ska slänga ihop en sån tårta😉 Hehe😛 Kan kanske tillägga att den dessutom hade 12 tunna tårtbottenlager i sig så det var 10 lager fyllning allt som allt!😉 Dock inte så mycket på varje lager. Vi fick så mycket tårta över att min sambo fick ta med sig resterna av tårtan till jobbet – De var rätt nöjda över det hans arbetskamrater🙂
      Kram till dig!

    • Tack, tack, tack snälla Annica🙂 Vad glad jag blir över att du tycker det! Har lagt ner väldigt många timmar och då blir man extra glad när andra gillar det🙂

  7. Wow vilket kafferep! Hade lätt kunna bli mätt på en smakbit av alla dessa fantastiska bakverk🙂 Tycker du har lyckats jättebra! Vad fin bloggen blev också🙂

    • Tack Milli!😀 Kan säga att det blev massor över😉 Sambon fick ta med till jobbet till deras förtjusning🙂

      Kul att du gillar nya blogglayouten oxå! Det glädjer mig! Tack🙂

  8. Pingback: Dammsugarklubbor – Steg-för-Steg « Sockerrus

    • Tack, Tack, Tack Angelica! Blir så glad över att du tycker det!!
      Tack för de fina orden om både kafferepet och nya designen!
      Kram till dig!

  9. OMG! Wow! Shit vad snyggt det blev. Tycker du fått till temat jättebra. Känns väldigt retro men ändå modernt. Vinner inte du det här så lär jag hamna i chock. Helt klart det vackraste kafferep jag någonsin sett. Kramis från D

    • TACK, TACK!🙂 Vad kul att du kommenterar på temat. Känns himla bra när det jag tänkt når fram🙂
      Otroligt gulligt av dig! Hoppas helt klart att du slipper den där chocken!😉
      Kram till dig!

  10. Nää, det där trodde jaag verkligen inte att man kunde göra i en bakmaskin. Måste nog skaffa mig. Fast dina saker lär vara 1000 000 gånger snyggare än det jag skulle kunna göra😉
    Du är väldigt duktig på det du gör.🙂

    • Haha, nej det trodde jag inte heller först, men ack så fel jag hade. Alltid kul att bli så glatt överraskad🙂
      Äsch, jag tror nog att du oxå kan göra väldigt fina saker🙂
      Tack Erik!

  11. Har följt dig under veckorna som varit men hade aldrig ens i mina vildaste drömmar trott att resultatet skulle bli så fantastiskt vackert. Blommorna är helt fantastiskt vackra. Jag älskar verkligen retro-stilen. Så fantastiskt snyggt helt enkelt!

  12. Hittade precis hit från familjeliv. Inser nu att jag gått miste om väldigt mycket🙂 Du är helt sjukt duktig. Håller tummarna för att du vinner (vilket du iofs borde göra utan problem tycker jag).

    Hit kommer jag att komma tillbaka ofta🙂

    • Kul att du har hittat hit Karin! Vad glad jag blir över att du gillar det jag gör!
      Välkommen tillbaka! Å tack för tumhållningen!😉

  13. Otroligt fint kafferep, fantastiskt! Tårtan är ju jättevacker med sina stora härliga blommor, och allt annat är också jättesnyggt. Ojoj vilket jobb det måste ha varit, men det var säkert mödan värt!🙂

    • TACK Tove! Kan avslöja att det tog på tok för många timmar att få ihop kafferepet och jag hann svära ett par gånger men ack så nöjd jag är nu i efterhand. Helt klart värt allt besvär!😀

  14. Superfint bord du har gjort!!!! Älskar tårtan, den var verkligen superhäftig (älskar allt men speciellt tårtan). Du är verkligen fantastiskt duktig och en inspiration!

    Varma hälsningar/ Caroline -St Heaven Street

    • Tack Caroline! Gullig du är!🙂 Gör mig oerhört glad att läsa din kommentar!🙂 Hoppas att jag kan fortsätta att inspirera!
      Kram, Lisa

  15. Hej! Vad mycket fint du gör! Älskar din blogg!
    Jag har ett problem inför min 13 års fest, jag vill baka en cool tårta att bjuda på men måste betala själv och har inte så mycket pengar. Vet du någon bra hemsida där man kan beställa dekorationer, sugarpaste/marsipan, mm. till ett relativt billigt pris?
    Om du även har ett bra recept eller tips på hur man lyckas med en tårta vore jag väldigt tacksam :D<3

    Tack på förhand🙂
    Kram. Sigrid

  16. Oh hjälp så fint Lisa! Jag kan bara ana vilket jobb du lagt ner, såväl på det estetiska som det praktiska… Vilken lycka att få vara där och kafferepa med dig! Riktigt fina foton också.
    En fråga: vad är bottons som du skriver om längre upp? Dina blommor är så fina – var har du hittat de utstickarna?
    Och en handen-på-hjärtat-fråga: Är det något du blev mindre nöjd med smak-eller formmässigt, eller kändes allt som att det blev som du ville?
    Grattis och hoppas att du vinner!

  17. Pingback: JAG VANN! :-) « Sockerrus

  18. Vilket fantastiskt kafferep, Lisa!! Så smakfullt och matchat! Är så förtjust i den här typen av uppdukade dessertbord, synd att man har så få tillfällen att göra dem. Funderar på att göra ett åt min svägerska som fyller 30 snart, dock kommer man väl inte i närheten av detta konstverk! Grattis till din vinst också!

    Mvh Johanna-johannastårtor

  19. Pingback: Sockerrus = Semifinalist « Sockerrus

  20. Pingback: Inspirationskällor « Sockerrus

  21. Pingback: Sockerrus firar 1 år « Sockerrus

  22. Jag ramlar nästan av stolen.. Herregud vilket dessertbord. Bara älskar det.. Blommorna är såå snygga. Helt i min stil.. Så himla fräcka. Jag skulle vilja ha hela mitt hem så här.. Blommorna som du gjort mönster i var jätte snygga. Tårtan var helt galet snygg. Hur stor är den största blomman? Hur fick du den att sitta fast? Vilken utstickare använde du till den? Jag är helt kär i stora blommor just nu och jag letar efter riktigt stora blommutstickare..

  23. Hej! Allt ser underbart ut! En fråga, vart har du köpt skålarna med lock med rosenknoppskakor i? Är på jakt efter sådan i olika storlekar men har inte lyckats hitta dessa i sverige ännu. Tack för hjälpen och fortsätt med dina underbara bakverk!

    • Tack så mycket Anna! Jag köpte skålarna på Chilli för länge sen. De hade massor vid en tidpunkt. Nu vet jag tyvärr inte hur de har det då de slog igen här i Linköping.

Kommentera

