Fyllda bullar med vanilj, hallon och jordgubb

Jag gjorde ju bullar för någon vecka sen som jag i slutändan inte blev helt nöjd med. Därför passade jag på att göra en ny omgång bullar. Fick ett recept skickat till mig från Sara som jag använde mig av. Tack Sara! 🙂 Receptet gjorde jag om lite så att man lättare kan göra dem i en bakmaskin samt att jag även fyllde bullarna med min hemmagjorda hallon- & jordgubbssylt, även den gjord i bakmaskinen.

Fyllda bullar

2 dl mjölk
100 g smör
3 msk strösocker
1 ägg
1 tsk kardemumma
1 påse torrjäst
ca 8 dl vetemjöl

Fyllning

3 dl vaniljkräm
1dl sylt, exempelvis hallon- och jordgubb

Lite florsocker till garnering

Gör så här (med bakmaskin)

  • Smält smör och blanda med mjölken. Det ska vara ungefär fingervarmt när det är klart att hällas ner i baktråget. Tillsätt resten av ingredienserna och välj program 9 (dough). Nu tar det 90 minuter innan degen är klar och färdigjäst.

  • Dela degen i två delar och kavla ut varje del. Dela i 8 delar och lägg på en klick vaniljkräm och sylt på varje. Vik upp dem och samla skarvarna som på bilden längst ner till höger.

  • Lägg dem med skarven nedåt på bakplåtspappersklädda plåtar eller i en form. Låt bullarna jäsa väl, ca 1 timme, under en bakduk.
  • Grädda dem mitt i ugnen i 225° ca 5-10 minuter.
  • Låt svalna innan du garnerar dem med siktat florsocker.

Gör så här (utan bakmaskin)

  • Värm vätskan till 37° (fingervarmt) . Lös upp jästen i lite av den (använd vanlig jäst – inte torr).
  • Rör smör och socker smidigt i din degbunke. Tillsätt ägget, den lösta jästen och resten av vätskan. Arbeta i mjölet så att du får en smidig deg. Låt degen jäsa i bunken under bakduk till dubbel storlek, ca 40 minuter.
  • Dela degen i två delar och kavla ut varje del. Dela i 8 delar och lägg på en klick vaniljkräm och sylt på varje. Vik upp dem och samla skarvarna som på bilden längst ner till höger (se ovan).
  • Lägg dem med skarven nedåt på bakplåtspappersklädda plåtar eller i en form. Låt bullarna jäsa väl, ca 1 timme, under en bakduk.
  • Grädda dem mitt i ugnen i 225° ca 5-10 minuter.
  • Låt svalna innan du garnerar dem med siktat florsocker.
Kommentera

