Recept: Goda Chokladiga Snittar

Detta recept skickade Ellen Karlsson till mig – Tack! Jag testade att göra detta recept i en bakmaskin men givetvis går det även att göra det utan. Du hittar instruktionerna längst ner.

Chokladsnittar

100 g smör, rumsvarmt
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
1 tsk vaniljpulver  (bytte från 2 tsk vaniljsocker)

Gör så här:

Häll i alla ingredienser i bakmaskinen.
Välj program 10 och låt maskinen knåda ihop degen.
Dela degen i tre delar och rulla ut dem lika långa som plåten. Platta till. Grädda på 175 grader mitt i ugnen i 15-20 minuter. Skär längderna medan de är varma i sneta bitar. Låt dem kallna på plåten.

Utan bakmaskin:

  • Rör smör, socker och sirap med en elvisp tills det är poröst.
  • Blanda mjöl, bakpulver, kakao och vaniljsocker. Sikta ner det i smeten och blanda.
  • Dela degen i tre delar och rulla ut dem lika långa som plåten. Platta till.
  • Grädda på 175 grader mitt i ugnen i 15-20 minuter. Skär längderna medan de är varma i sneta bitar. Låt dem kallna på plåten.

6 thoughts on “Recept: Goda Chokladiga Snittar

  1. Pingback: Goda Chokladiga Snittar « Sockerrus

  2. SLUTA SKRIV OM BAKMASKINEN!!!!! Jag blir tokig! Nu BARA MÅSTE jag ju ha en sån!! 🙂🙂🙂

    Du måste vara världens bästa på att sälja saker😉 Tack för dina fina bilder och beskrivningar Lisa. Jag vill verkligen ha en bakmaskin nu! Låter underbart att slippa stå med min lilla elvisp eller slippa bli alldeles kletig om händerna…
    Fuskis på dig! haha KRAM

    • Hahaha vad härlig du är🙂 Tack själv Angelica!🙂
      Kan helt klart rekommendera en bakmaskin. Gör det så himla lätt att göra degar, baka bröd, sylt m.m. – Me like!🙂
      Kram till dig!

Kommentera

