Chocolate Chip Raspberry Cookies + Recept

Fick för mig att testa en ny variant av chocolate chip cookies men kunde inte bestämma mig för om jag skulle göra en variant med choklad och pistagenötter eller om jag skulle göra hallon och choklad. Resultatet blev choklad, pistagenötter och hallon🙂 Det blev en god blandning av sött, salt och syrligt. Färgen blev dessutom härligt hallonröda🙂 Då jag är mitt uppe i en bloggtävling där jag ska använda Philips bakmaskin till att göra ett kafferep så blev det givetvis bakande i den🙂

Receptet går att göras både med och utan en bakmaskin. Det senare alternativet finner du längst ner i inlägget.

Chocolate Chip Raspberry Cookies

150g mjukt smör

1 dl ljust muskovadosocker

1 ägg

1/2 tsk vaniljpulver

1/2 tsk salt

2 dl vetemjöl

100g choklad

50g pistagenötter

2 dl hallon

Gör så här

Med Bakmaskin:

Häll i alla ingredienser i baktråget som kommer med bakmaskinen.

Kör igång program 9 eller 10. Stäng av när du ser att maskinen blandat allt till en deg. Eventuellt kan du behöva peta ner degen från kanterna med en slickepott.

Klicka ut degen med hjälp av en sked på en bakpapperförsedd plåt och grädda i ugnen på 200 grader i ca 10 min.

Utan Bakmaskin:

Rör ihop alla ingredienser med exempelvis elvisp/degkrokar eller med händerna. När allt är väl blandat klickar du ut degen med hjälp av en sked på en bakpapperförsedd plåt och gräddar i ugnen på 200 grader i ca 10 min.

Lycka till!🙂

13 thoughts on “Chocolate Chip Raspberry Cookies + Recept

  1. Åhh, vilken läcker bildserie när du lägger i ingredienserna i maskinen och kakorna ser så gulliga ut på plåten

    Tack för alla fina bilder och smaskiga kakor🙂

    • Tack Madelene för att du uppmärksammade att jag missat mjölet! Nu har jag lagt till det i receptet🙂

      Tack så mycket! Kul att du har hittat hit🙂
      Kram, Lisa

      • jag trodde det skulle vara vetemjöl i men jag gjorde som det stod i receptet😉 hehe. blev inga kakor kan jag säga… utan en mörig smet på hela plåten på 2mm tjock.😀 det smakade bra även om jag hade förväntat mig kakor ;)!
        Kram

      • Nämen oj! Nu får jag allt skämmas lite över att slarvat när jag skrev receptet! Härligt dock att du tar det med en sån tro🙂 Måste ju erkänna att din kommentar lockade till skratt🙂 Lovar att vara väldigt noga med recept i framtiden och trippelläsa dem innan jag publicerar dem!🙂
        Ha en härlig kväll!
        Kram

Kommentera

