BakmaskinsBullar

Bakmaskinen som jag har fått hem från Philips har verkligen gått varm här hemma och jag har hunnit med att göra pizzadeg, sött vitt bröd, sylt, kakor, semlebröd, matbröd, marmelad och så nu även bullar (Matbrödet och marmeladen kommer i inlägg så fort jag hinner🙂 ). Jag måste säga att jag är jättenöjd! De degar jag testat att göra har blivit superbra och härligt luftiga. För någon som jag som inte gillar att knåda deg så är maskinen nästan ett måste😉 Hur som helst, tillbaka till inläggets bullar. Det tog 1,5h för degen att knådas och jäsas och sedan rullade jag snabbt ihop dem och lät dem jäsa lite till. Jag behövde inte göra mycket mer än att hälla i alla ingredienser och sedan rulla dem när de var klara. Inte mycket jobb alls🙂

Jag tänker dock inte avslöja slutresultatet av bullarna än men kan avslöja att jag testat någon jag inte sett någon annan göra förrut😀 Det recept på vaniljbullar som jag följde till själva bullarna finns dock lite längre ner🙂

Vaniljbullar med torrjäst

3 dl mjölk

100 g smör

1 dl socker

1 tsk vaniljpulver

9 dl vetemjöl

1 påse torrjäst

Fyllning, pensling och garnering

3 dl Vaniljkräm

Lite smält smör

Socker

Gör så här:

  • Smält smöret och rör ner mjölken så att det blir ungefär fingervarmt. Häll ner blandningen i baktråget som kommer med bakmaskinen. Tillsätt sedan torrvarorna (avsluta med jästen så att den kommer längst upp).
  • Välj program 9, Dough. Nu ska maskinen jobba i 1,5h
  • Ta ut baktråget när bakmaskinen pipit och det stårt ”Fin” (finish) på displayen. Stjälp ut brödet på ett mjölat bakbord och dela upp degen i 20 bitar. Rullar ihop dem och lägg på en plåt. Låt jäsa i 40 min under bakduk.
  • Fyll bullarna med vaniljkräm (egengjord eller köpt) med hjälp av en sprits.
  • Grädda i ugnen på 200 grader i ca 12 min (skiljer sig från olika ugnar så håll lite koll på bullarna).
  • Pensla bullarna med lite smör och rulla i socker.

Missa inte chansen att vinna din egen bakmaskin. Maila ditt bästa kafferepsrecept till sockerrus@live.se och var med i tävlingen du med!🙂

9 thoughts on “BakmaskinsBullar

    • Yes, it’s magic🙂 Kan varmt rekommendera den🙂
      Du får vara med i tävlingen och få chansen att vinna en tycker jag🙂

  1. Efter att ha sett vad du kan göra med en bakmaskin så känner jag att jag absolut behöver ha en hemma🙂 Är jättekul att följa dig och jag ser fram emot dina kommande inlägg.

    • Tack Fride! Kan säga att jag är supernöjd med min och kan varmt rekommendera den🙂
      Tack! Hoppas att du gillar det jag gjort än så länge🙂

Kommentera

