Hallon, Jordgubbar & Vanilj

Nu har jag testat att göra sylt i min nya bakmaskin. Det gick väldigt smidigt. Jag hällde i det jag ville ha i sylten tryckte igång maskinen och väntade tills den pep. Tog en timme. Behövde dock inte passa den eller så utan kunde passa på att göra lite annat här hemma. När den var klar så tillsatte jag lite vaniljsåspulver för att få den lite stabbigare. Dottern sa berättade för sina vänner att ”hennes mamma kan göra världens godaste sylt” så det känns som jag lyckades rätt bra. Kan erkänna att jag aldrig tidigare kokat sylt🙂

Så vad tror du att jag ska använda sylten till? Kan ge er en ledtråd. Den kommer att finnas med på kafferepet men i en annan form😉

Hallon, Jordgubbar & Vaniljsylt

300g Hallon

300g Jordbubbar

250 g Socker

1 tsk Vaniljpulver

3 msk Vaniljkrämspulver

Gör så här:

  • Tina upp bären. Mät upp alla ingredienser utom vaniljkrämspulvret och häll ner dessa i bakmaskinens baktråg.
  • Väl program 11.
  • När sylten är klar häll i vaniljkrämspulvret. Rör om och låt stå i kylen ett tag så att den stelnar till sig lite. Den är nämligen rätt lös när den är färdigkokad.

Lycka till!🙂

Du har väl inte missat chansen att vinna din egen bakmaskin?

Skicka mig ditt bästa kafferepsrecept så är du automatiskt med i tävlingen🙂 sockerrus@live.se

 

12 thoughts on “Hallon, Jordgubbar & Vanilj

  1. Å så mycket fint du skapat! (Vem/vilka är de lyckliga som får äta upp allt ;0) ) Härligt med de gröna-dagarna, jag ÄLSKAR grönt så din blogg passar mig extra, extra fint just nu ;0)
    Jag önskar att jag kunde lyckas lika bra med mina macrons som du gör. Lyckas inte riktigt få till den där ”foten” men jag jobbar dpå saken.
    Ha det riktigt gott tjejen och sköt om dig!
    Många kramar
    P.S TACK gulliga du för som vanligt fina och värmande ord på min blogg.
    /KRAM

    • Tack Matilda!🙂 Kul att du gillar mitt gröna tema🙂 Dottern och hennes kompisar har fått äta upp en del, annars är det sambon och hans arbetskamrater som brukar få äta det jag bakar. En hel del slängs faktiskt oxå – I know, vilket slöseri! Men det går ju inte att äta allt då skulle jag ju rulla fram😉
      Om du inte får en fot på den så kanske du har vispat smeten lite för länge. Det har hänt mig en gång. Annars har jag alltid lyckats få fötter🙂

      Tack detsamma! Stor KRAM till dig och ha en helt fantastiskt härlig helg!🙂

  2. Pingback: Happy Paddy’s Day Cupcakes & Cookies « Sockerrus

  3. Pingback: Fyllda bullar med vanilj, hallon och jordgubb « Sockerrus

Kommentera

