Rosor och Kakor

Att ge sin älskling en dekorerad kaka på Alla Hjärtans Dag är en jättefin present tycker jag. Hemgjorda presenter är verkligen jättekul att få. Att någon lägger ner sin tid på att göra något till mig tycker jag är helt fantastiskt. Lika kul tycker jag att det är att ge bort saker som jag själv har gjort. Känner du igen dig i det?🙂

Dessa kakor med väldigt enkla rosor blir jättefina och säkerligen en mycket uppskattat gåva. För att göra de små rosorna skär du ut remsor av marsipan/sugarpaste och rullar dem så att de får ett rosliknande utseende. Enkelt va?🙂

Chokladkakorna är penslade med lite hallonsylt, täckta med marshmallowfondant och rosorna består av sugarpaste med hallonsmak och marsipan med jordgubbssmak.

 

Posted in Okategoriserade

12 thoughts on “Rosor och Kakor

  1. Jättefina! Så söta och så snyggt med enkelheten!

    Jag hade tänkt be om ett litet tårttips. Har en liten tjej som snart fyller 3 och jag har fått totalt hjärnsläpp vad gäller tårta. Jag vet inte vad jag ska göra?
    Så läser jag om alla marschmallows-jox och sockerpasta och så, och blir snurrig. Kan man ha det istället för marsipan om man är nöt- och mandelallergiker?

    Hade varit så glad för lite hjälp😉

    • Hej Kim!
      Liten tjejtårta får mig att tänka på rosa, prinsessor eller kanske Hello Kitty. Eller varför inte en tårta med rosor på? En enkel tårta att göra skulle vara en med olika stora cirklar/prickar på, typ som denna men med bara en våning, http://www.cake-decorating-corner.com/polkadots.html

      De flesta sockerpastor och marshmallowfondant ska vara nöt och mandelfri, eller rättare sagt de är det men vissa produceras i samma lokalen där det finns mandel och nötter så det gäller att kolla på förpackningarna. Gör du däremot egen sugarpaste så är den garanterat mandel- och nötfri.

      Hoppas att jag kunnat vara till någon hjälp!🙂

Kommentera

